Jag har för tillfället en Electrolux RealLife XXL Mod: ESF68070XR som är nästan exakt 10 år gammal.

Problemen började förra sommaren när den inte tömde vatten vilket gjorde att jag tog loss allt, spolade slangen och satt tillbaka den. Det har fungerat bra efter det fram tills i maj i år när samma sak började hända igen. Jag testade samma sak igen och det verkade fungera men nu har det meddelandet kommit upp ungefär 1x/månad men fungerar efter samma rutin ett par veckor till.

Men nu förra veckan så stängde inte maskinen av sig efter diskningen var klar utan panelen stod på (bara lyste men ingen text) och ett surrande ljud kom från maskinen som inte slutade förens man manuellt stängde av maskinen. Den fungerade dock fortfarande men något känns fel.

I måndags när jag satte på den började den gå igång men stängde av sig efter 1-2 minuter utan att spola in vatten eller diska, testade att starta om maskinen och på olika program flera gånger och samma sak hände. Tillslut gick den igång men då stod det istället "Varning: Diskmaskinen fyller inte på vatten. Kontrollera att vattenkranen inte är stängd"

Vattenkranen är öppen och jag har tagit ut maskinen och kollat så att inte slangen bakom vikt sig eller liknande. Det verkar vara något annat som är fel med maskinen.

Så till min fråga/frågor:

1. Vad kan felet vara?
2. Är det lönt att få hit någon som tittar på den och ev kan laga maskinen eller är det helt enkelt dags att köpa en ny maskin?
 
A
Fantastiskt att den hållt så länge!
Kolla nivåkammaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.