Hej Forumet,

Har planerat att renovera lägenhet och i samband med detta ta ett hål i en bärande vägg. Fått "ok" av konstruktören som sa att det var inga problem men fick tyvärr efter det avslag av BRF. De sa att de har en "Lika-princip", och då måste alla som bor i föreningen kunna utföra samma renovering. Är detta något som är praxis/ok eller hur funkar det?

Skulle uppskatta lite feedback av er på forumet som har mer koll än lilla jag.
 
BirgitS
Det är nog inget ovanligt att föreningar säger nej till ingrepp i bärande konstruktioner. Det du kan göra är väl att försöka få hyresnämnden (behandlar även BRF-problem) att pröva om beslutet är giltigt.
 
Som boende och medlem i en BRF ska man alltid börja med att prata med styrelsen, men därmed inte sagt att alla styrelser alltid tar rätt beslut. I detta fall skulle jag personligen gå till Hyresnämnden då jag inte ser att styrelsen angett ett giltigt skäl för sitt avslag. Om du får rätt i Hyresnämnden ska du inte glömma att du även behöver göra en bygganmälan, troligen kräver kommunen en KA också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det är nog inget ovanligt att föreningar säger nej till ingrepp i bärande konstruktioner. Det du kan göra är väl att försöka få hyresnämnden (behandlar även BRF-problem) att pröva om beslutet är giltigt.
1 16386 skrev:
Som boende och medlem i en BRF ska man alltid börja med att prata med styrelsen, men därmed inte sagt att alla styrelser alltid tar rätt beslut. I detta fall skulle jag personligen gå till Hyresnämnden då jag inte ser att styrelsen angett ett giltigt skäl för sitt avslag. Om du får rätt i Hyresnämnden ska du inte glömma att du även behöver göra en bygganmälan, troligen kräver kommunen en KA också.
Perfekt! Precis det jag behövde. Hade redan fått information från en familjekompis som är konstruktör som räknat på att det var lugnt för mig lägenhet, men tyckte att deras "Alla-ska-ha-lika"-princip var lite dålig..
Ska försöka tala med föreningen innan man tar fram stridsyxan, men tack för att ni tipsa om Hyresnämnden, visste inte alls att de tog hand om sådana fall också.

Trevlig helg på er!

Edit; Vet ni förresten om man kan söka upp tidigare ärenden hos Hyresnämnden? Tänkte undersöka ifall liknande fall tagits upp förr.
 
Redigerat:
Föreningen verkar ha fel. Det enda jag kan tänka mig ang ”lika princip”, är om du vill försvaga bärigheten på ett sätt som är ok, så länge man inte gör samma försvagning i alla lägenheter. Föreningen har rätt att kräva att byggnadens stabilitet är lika bra efter ingreppet som före.

Och de kan kräva att du redovisar en konstruktion eller utlåtande från konstruktör. Och då inte bara släkting/kompis. Utan från en riktig firma med ansvarsförsäkring.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Pattefnatee Pattefnatee skrev:
Hej Forumet,

Har planerat att renovera lägenhet och i samband med detta ta ett hål i en bärande vägg. Fått "ok" av konstruktören som sa att det var inga problem men fick tyvärr efter det avslag av BRF. De sa att de har en "Lika-princip", och då måste alla som bor i föreningen kunna utföra samma renovering. Är detta något som är praxis/ok eller hur funkar det?

Skulle uppskatta lite feedback av er på forumet som har mer koll än lilla jag.
Din föreningen är ute och cyklar.
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar
1. ingrepp i en bärande konstruktion,
2. ändring av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten, eller
3. annan väsentlig förändring av lägenheten.

Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
Begär att få ett korrekt skäl till avslag (eller ett ok).
Att försöka använda likhetsprincipen för att förvägra en medlem rätten att renovera sin lägenhet var faktiskt en aning inspirerat..
 
Pattefnatee Pattefnatee skrev:
Hej Forumet,

Har planerat att renovera lägenhet och i samband med detta ta ett hål i en bärande vägg. Fått "ok" av konstruktören som sa att det var inga problem men fick tyvärr efter det avslag av BRF. De sa att de har en "Lika-princip", och då måste alla som bor i föreningen kunna utföra samma renovering. Är detta något som är praxis/ok eller hur funkar det?

Skulle uppskatta lite feedback av er på forumet som har mer koll än lilla jag.

Måste bara fråga, du säger "ta ett hål" men hur stort hål handlar det om?
 
Hej,

Jag har precis fått samma avslag. Bor i Midsommarkransen i Stockholm.

Har fått OK av konstruktör samt en dimensioneringskontroll avv ytterliggare en konstruktör. Kommunen har gett byggstart i ärendet och allt är i sin ordning. Nu fick jag precis följande svar av föreningen:

”Styrelsens beslut är nej till förändringar. Om den boende inte kan visa (med hjälp av mer detaljerad dokumentation från entreprenören/konstruktören) att föreslagna förändringar inte påverkar byggnaden som helhet, även om andra skulle göra liknande förändringar i samma hus. Den boende ska också visa att föreslagna förändringar inte påverkar förutsättningarna för andra boende att göra liknande förändringar (om de så önskar). Om boende inte kan visa detta blir svaret ändå nej. Dels med hänvisning till att boende inte visat att de föreslagna åtgärderna inte kommer att medföra betydande skada eller olägenhet för bostadsrättsföreningen. Dels med hänvisning till principen om likabehandling av medlemmar; att styrelsen inte kan tillgodose vissa ledamöters önskemål på bekostnad av andra ledamöters önskemål om samma sak.

Att det redan finns två hyresgäster i samma hus, och en tredje på gång, som önskar ändra bärande väggar spelade också in i bedömningen.”

Alla handlingar är i sin ordning enligt EKS11 samt två konstruktörer har behandlat ärendet.

Hur tycker ni jag ska gå vidare?

Bästa
Adam
 
Skicka en ansökan till Hyresnämnden att de ska medla i tvisten och besluta till din fördel.
 
R
@åsnan007, först bara en liten kommentar om språkbruket i svaret som får mig att undra över styrelsens kompetens. De verkar som om de använder en salig blandning av uttrycken "boende", "medlemmar", "ledamöter" och "hyresgäster" för just medlemmar (som är det enda korrekta i sammanhanget)? Dessutom svepande argument helt utan att de kommenterar tekniska detaljer/lösningar. Känns inte som att de har mycket att komma med.
 
BirgitS
R rolflidvall skrev:
Dessutom svepande argument helt utan att de kommenterar tekniska detaljer/lösningar.
Naturligtvis, de som sitter i styrelsen är inte huskonstruktörer.
 
  • Gilla
eb86 och 2 till
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis, de som sitter i styrelsen är inte huskonstruktörer.
Nej, det fattar jag också. Men om man inte har egen kompetens i styrelsen så måste man anlita konsult.
 
BirgitS
R rolflidvall skrev:
Nej, det fattar jag också. Men om man inte har egen kompetens i styrelsen så måste man anlita konsult.
Nej, det är inte styrelsen som ska anlita en konsult utan den medlem som vill genomföra en förändring ska göra det. Det är inte meningen att alla medlemmar ska få en kostnad för att en av dem vill göra en förändring.
 
  • Gilla
Putt och 6 till
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, det är inte styrelsen som ska anlita en konsult utan den medlem som vill genomföra en förändring ska göra det.
Som jag fattar så hade @åsnan007 gjort det.
 
BirgitS
R rolflidvall skrev:
Som jag fattar så hade @åsnan007 gjort det.
Men tydligen hade inte konsulten utrett tillräckligt mycket för att styrelsen skulle bli nöjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.