Jag håller på med en större ombyggnation av ett s.k Atriumhus, Vi har byggt till ca 22m2, och renoverar större delen av huset.

Huset är byggt -67, trästomme på betonggolv med krypgrund under.

Det som skall göras nu är att ta hand om vardagsrummet, och där tänkt jag en komplett ytskiktsrenovering, ny el, 3 gamla fönster och balkongdörr byts ut mot ett öppningsbart fönster samt ett större fast fönster och vattenburen golvvärme skall läggas in.

Eventuellt så skall vi få in en kamin också.

Så här såg det ut innan jag drog igång, kul jobb att försöka tömma ett helt vardagsrum och ställa ut möblerna i andra delar av huset. Fick passa på att rensa ut lite gammalt, fakturor från 2009 fick åka till tippen.
Ett tomt vardagsrum under renovering med trägolv, osatta möbler och verktyg längs väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipslagret är rivet samt golvet.
Vardagsrum under renovering med nakna väggar och betonggolv, rörmokarrisolering och byggmaterial utspritt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är vi nere på stommen.
Tomt rum i renoveringsfas med exponerad isolering, riven gips och avlägsnat trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar att göra är att riva innertaket, samt att riva ut den fantastiska plastmattan som låt under trägolvet. Mattan verkar ha en fiber struktur under, där hälften sitter kvar i betongen när man river mattan så det blir till att hyra en betongslip och slipa av golvet.

Frågan är om det är någon vits med att byta ut isoleringen?

Sen har jag 22m2 klickgolv jag skulle kunna återanvända i ett annat rum, men det behöver slipas och i så fall lackas, är det ekonomiskt försvarbart att försöka sig på, eller är det bättre att slänga det och köpa nytt?
 
Efter en väldig massa turer fram och tillbaks till släpkärran så är det mesta skräpet ute ur rummet, hann även med att plasta större delen av väggarna.
Renoveringsrum med avtäckt väggisolering, plast och staplad trägolv på betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klurar fortfarande på om det är värt besväret att hitta en planhyvel och hyvla av golvet för att återanvända det.
Måste hitta en plats att lagra det på iaf, nästa som skall bort är den gamla plastmattan som jag tror är källan till den kraftiga lukt som finns i rummet nu.

Detta fönsterpartiet plus dörren skall göras om, det blir ett öppningsbart 90 fönster och ett fast 190 fönster istället.
3-fönstret ser nästan platsbygg ut, verkar vara en enhet så det blir till att riva det i sektioner.
Interiör av renoveringsrum med plastade väggar och stora fönster som vetter mot en altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Plastgolvet satt lösare än förväntat men lämnade en hel del kvar.
Ett halvslipat trägolv med rester av plastgolv och verktyg samt virke staplat längs en isolerad vägg i renoveringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blev till att hyra en golvslip och slipa av golvet. Gick smidigt när man väl ställt in maskinen rätt.
Renoveringsrum med slipat golv, verktyg och brädor, redo för nästa steg i projektet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nästa steg blir att ta ner innertaket.
 
  • Gilla
ati
  • Laddar…
Innertaket är nu nedrivet, satt väl sådär fast och gick oroväckande snabbt att få ner det.
Nedrivet innertak med synlig råspont och spröd gammal plast ovanför, isolerade väggar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ovanför råsponten sitter en gammal plast, den är hur spröd som helst och trasig på flera ställen.
JAg skulle behöva plasta in taket för att få det hyffsat diffusionstätt, men det kräver att jag i så fall river råsponten sätter ny plast och ny råspont. Är väl så dääääär sugen på det.

Trasig och spröd plast...
Delvis rivet innertak med synlig gammal, spröd isolerplast och råspont i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du inte riva råsponten, sen plasta och sätta glespanel?

Vad ska du ha för innertak?
 
Sen har jag 22m2 klickgolv jag skulle kunna återanvända i ett annat rum, men det behöver slipas och i så fall lackas, är det ekonomiskt försvarbart att försöka sig på, eller är det bättre att slänga det och köpa nytt?[/QUOTE]

Oavsett vad du kommer fram till så känns det dumt att slänga golvet. Om det blir för mycket jobb att slipa det så hoppa jag du skänker bort/säljer golvet :)
Jag hade inte lagt tid på att lägga golvet i nytt rum för att sedan slipa och lacka det på nytt.
 
maah maah skrev:
Kan du inte riva råsponten, sen plasta och sätta glespanel?

Vad ska du ha för innertak?
Det blir ett huntonit tak som skall ansluta till en befintligt tak, så jag är beroende av höjden på råsponten.
Huset är ganska enkelt byggt, så river jag råsponten så kommer jag ersätta med ny råspont, rätt eller fel så tänker jag att den bidrar något till husets stabilitet.

Men det är ju några meter som skall upp och råsponten var inte helt gratis..
 
Denniis Denniis skrev:
Oavsett vad du kommer fram till så känns det dumt att slänga golvet. Om det blir för mycket jobb att slipa det så hoppa jag du skänker bort/säljer golvet :)
Jag hade inte lagt tid på att lägga golvet i nytt rum för att sedan slipa och lacka det på nytt.
Ja eller hur, jag tänkte i så fall se om man kan hyra en planhyvel och dra av 2 mm på varje planka och sen lacka dom individuellt, men det känns som en väldig massa jobb.

Får nog bli att lägga ut det och låta någon annan göra det :)
 
  • Gilla
Denniis
  • Laddar…
Det var rätt beslut att riva ner råsponten iaf, "plasten" som satt ovanför har nog inte varit diffusionstät på många år.
Renoveringsrum med rivet tak, exponerad isolering, plastskynken och hög av träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Skönt att den är borta, fick även bort en hel del musbajs och ett väldigt gammalt getingbo, nu skall ny plast upp. Sen är det dags att förbereda för nya fönster.
Renoverat rum med isolering i väggarna och taket, tomma golv och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är en våning ovanför behövs inte plast. Vad har ni för ventilation i huset?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det är en våning ovanför behövs inte plast. Vad har ni för ventilation i huset?
Det är ett en-planshus, så det är 14cm isolering och sen kommer yttertaket.
Det är självdrag som ventilation.
 
Efter lite stiltje så är taket plastat, tejpat och installationslagret är påbörjat.

Isolerat tak med plast och tejp över träreglar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Idag fanns det tid för att ta tag i fönsterdelen. Ut med altandörren och in med ett fönster.

Renoveringsarbete där en altandörr har tagits bort för att ersättas med ett fönster, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Altandörren och karmen borta.

Skadad träsyll vid betonggrund med tecken på gammal vattenläcka och rötskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En gammal vatten läcka gör sig påmind, syllen var i rätt så dåligt skick.
Skadad syll inför byte vid byggprojekt, med synlig träförruttnelse och spill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset har en syll som ligger direkt mot betonggrunden. Vad den är behandlad med vill man nog inte veta, men den ”övre” syllen är helt slut och den under är inte ens påverkad. Det blev till att ta bort den dåliga och fälla in en ny.

Närbild på ett gammalt fönsterkitt runt en fönsterruta med synlig verktygsuppsättning genom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gamla fönsterpartiet var platsbyggt och fick demonteras i sektioner. 40är gammalt fönsterkitt sitter som berget. Tog en bra stund att knacka loss allt utan att paja fönstret.

Nytt fönster installerat i vägg med öppen syll och verktyg på golvet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett fönster på plats!
 
Började med att förbereda för att få in det stora fönstret men fick feeling och lyckades installera det också.
Stort nyinstallerat fönster i en byggarbetsplats som vetter mot en altan och trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett problem var att lyfta upp det ganska tunga partiet utan tillgång till ett gäng folk som kunde lyfta. Så jag byggde helt enkelt en ram till pallen som höjde upp fönstret i rätt höjd och därefter var det bara att flytta det bit för bit tills det satt på plats.
 
  • En hembyggd träram på ett betonggolv inuti ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Greatstomp och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.