Björkar som dör i toppen tar jag ned och som noterats för att ge användbar ved.
Den på bilden kommer säkert att brytas igen vid någon kraftig blåst, kan bli imorgon eller om ett år. Torrträd och murkna för miljö/insekter kan stå kvar i skogen men inte i bebyggelse.
 
Tror inte någon arborist vill klättra i en björk som är så dålig att toppen går av för en vindpust. Den får nog tas ner på annat vis.

Ofta när björkar är toppdöda beror det på torka. Det kan vara resultatet av torrsommaren 2018, tre år borde vara lagom för att ta död björkved till det stadiet av förruttnelse.
 
Kalle B Kalle B skrev:
Tror inte någon arborist vill klättra i en björk som är så dålig att toppen går av för en vindpust. Den får nog tas ner på annat vis.

Ofta när björkar är toppdöda beror det på torka. Det kan vara resultatet av torrsommaren 2018, tre år borde vara lagom för att ta död björkved till det stadiet av förruttnelse.
Du har nog rätt, den björken står nära en del annan växtlighet och trots att det är fuktig mark så måste det vara torka alternativ ett åsknedslag som försvagat björken.
Idag sågade jag i grenen som hade gått av och den var stendöd. De grövre delarna som blev kubbar blev som pulver när man slog med yxan.

Vilka andra sätt finns det att ta ner om den inte går att fälla åt något håll?
Eventuellt kranbil för att kapa av toppen?
 
V Vindens skrev:
Du har nog rätt, den björken står nära en del annan växtlighet och trots att det är fuktig mark så måste det vara torka alternativ ett åsknedslag som försvagat björken.
Idag sågade jag i grenen som hade gått av och den var stendöd. De grövre delarna som blev kubbar blev som pulver när man slog med yxan.

Vilka andra sätt finns det att ta ner om den inte går att fälla åt något håll?
Eventuellt kranbil för att kapa av toppen?
En duktig arborist kanske kan fälla den åt något håll som du tror inte går. De riktigt skickliga kan göra saker som man trodde var omöjligt. Annars kanske det går att klättra en bit i alla fall, det beror på hur det ser ut. Kran eller skylift går förstås, men det blir dyrt.
 
Finns det inte någon van skogsarbetare med en hink kilar eller en RH-pusher i närheten? De brukar ha jobb åt kraftbolagen med besvärliga fällningar och kan nog trycka ner ditt träd oxå.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag får nog kika på detta innan höstvindarna drar igång på allvar. Det är ingen större risk för huset men friggeboden står illa till, eller eventuellt grannen om den knäcks längre ner. Det är nog inte så bra för grannsämjan om den rasar på deras hus :rolleyes:.
 
A
V Vindens skrev:
Jag får nog kika på detta innan höstvindarna drar igång på allvar. Det är ingen större risk för huset men friggeboden står illa till, eller eventuellt grannen om den knäcks längre ner. Det är nog inte så bra för grannsämjan om den rasar på deras hus :rolleyes:.
Finns sätt att fälla den utan en massa krångel.. går att kapa ner den i bitar..
Man tar sig upp på stege, går fint med en bågsåg när det inte är grövre.. lämnar en rejäl brytmån och drar ner varje bit tills den sista delen går att fälla utan att den skadar byggnader..
 
En klassiker är ju att medvetet fälla fast den i ett annat träd och sen dra ner den i rotändan, eventuellt lumpa den allteftersom. Men man bör ha någorlunda koll på vad man gör så det inte går fel.

/Andreas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.