M
Jag behöver dra en förlängningssladd 45 meter utomhus, men vad bör jag köpa för kabel?
Har möjlighet att dra den i en tom PEM-slang ovan mark så att man skyddar den mot yttre påverkan.
Uttaget som kabeln ska kopplas från är avsäkrat till 10A.

Om jag istället drar en 3-fas kabel samma sträcka och i PEM-slang, vad ska jag ha för kabel då? Självklart kopplat från befintligt 3-fas uttag och avslutar med en 16A byggcentral.
 
E
Storleken på kabeln (arean) beror först och främst på förimpedansen (förenklat är det motståndet i befintliga kablar i nätet fram till en viss punkt) i uttaget där du ansluter förlängnissladden. Om det inte är väldigt långa kablar fram till uttaget, eller väldigt långt mellan ditt hus och transformatorn som strömmen kommer från, så är det tumregeln 10A=1,5mm² 16A=2,5mm² som gäller.

Det finns ett någorlunda enkelt sätt att mäta upp och räkna ut förimpedansen som Bo Siltberg skrivit om många gånger, finns att hitta om du söker efter "förimpedans Siltberg"
 
M Mekplatsen skrev:
Jag behöver dra en förlängningssladd 45 meter utomhus, men vad bör jag köpa för kabel?
Har möjlighet att dra den i en tom PEM-slang ovan mark så att man skyddar den mot yttre påverkan.
Uttaget som kabeln ska kopplas från är avsäkrat till 10A.

Om jag istället drar en 3-fas kabel samma sträcka och i PEM-slang, vad ska jag ha för kabel då? Självklart kopplat från befintligt 3-fas uttag och avslutar med en 16A byggcentral.
Det här löser dina problem https://cdon.se/bygg-verktyg/brennenstuhl-kabelvinda-brobusta-h07rn-f-3g2-5-40m-ip44-p54086626
 
E elmont skrev:
Det här löser dina problem [länk]
Lite svårt att få igenom pem-röret bara
 
M
BerraBo BerraBo skrev:
Lite svårt att få igenom pem-röret bara
Nja, är grov slang, så det hade gått... 50mm invändigt :D
 
M
E elmont skrev:
Det här löser dina problem [länk]
Tolkar ditt svar som att det är sån kabel jag behöver-> Anslutningskabel i gummi RDOE H07 RN-F 3 G 2,5 mm²
 
tommib
Är det något som du kommer använda igen på andra platser eller är det en engångsgrej?

Jag har länge varit sugen på att testa Drakas QWPK, den verkar trevlig att jobba med. Jag har dock inte gjort det så jag kan inte rekommendera den direkt.

Är det en engångsgrej hade jag tagit billigaste möjliga (rimliga) kabel, kanske till och med fastförlagt (tillfälligt då) en EKKJ eller vad man nu kommer över.

Kolla förimpedansen och köp kabel efter det. Om du inte gör det, välj 2,5 kvmm så är du sannolikt på den säkra sidan om inte uttaget sitter mitt i skogen.
 
M Mekplatsen skrev:
Tolkar ditt svar som att det är sån kabel jag behöver-> Anslutningskabel i gummi RDOE H07 RN-F 3 G 2,5 mm²
Du ska tolka det som att du skaffar en vinda med kabel som du lindar upp sedan du använt den, jag tar för givet att det är för tillfällig användning. Är det för en fast installation tar du en jordkabel som du gräver ner och gör en riktig fast installation.
 
M
tommib tommib skrev:
Är det något som du kommer använda igen på andra platser eller är det en engångsgrej?

Jag har länge varit sugen på att testa Drakas QWPK, den verkar trevlig att jobba med. Jag har dock inte gjort det så jag kan inte rekommendera den direkt.

Är det en engångsgrej hade jag tagit billigaste möjliga (rimliga) kabel, kanske till och med fastförlagt (tillfälligt då) en EKKJ eller vad man nu kommer över.

Kolla förimpedansen och köp kabel efter det. Om du inte gör det, välj 2,5 kvmm så är du sannolikt på den säkra sidan om inte uttaget sitter mitt i skogen.
Tex ladda batteriet i traktorn, gräsklipparen osv, så inte varje vecka, men någon/några gånger i månaden.
 
M
E elmont skrev:
Du ska tolka det som att du skaffar en vinda med kabel som du lindar upp sedan du använt den, jag tar för givet att det är för tillfällig användning. Är det för en fast installation tar du en jordkabel som du gräver ner och gör en riktig fast installation.
Kommer inte bli en fast installation.
Anledningen till frågeställningen är för att jag inte vill skarva/använda två skarvsladdar.
 
tommib
Om det är några gånger i månaden så föreslår jag samma lösning som Elmont. Köp en rejäl kabelvinda, rulla ut den när du ska ladda batteriet och rulla tillbaka den när det är gjort. Lämna den inte framme mellan gångerna.

Om du vill ha ett uttag där grejerna står, gör en riktig fast installation.

Jag fick intrycket av att det var en engångsgrej, typ en fest eller ett bygge. Det du beskriver är ett relativt permanent, men sporadiskt, behov.
 
  • Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
M Mekplatsen skrev:
Kommer inte bli en fast installation.
Anledningen till frågeställningen är för att jag inte vill skarva/använda två skarvsladdar.
Det finns även 50 meters vindor och handlar det om att typ ladda batteri så klarar du dig med en billigare 1,5mm2
 
  • Gilla
Mekplatsen
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.