Hejsan.

Vi skall/skulle köpa ett hus som kostar 1.150.000:-

När vi var till banken så sa våran bank-kvinna, vi kan kalla henne Ann, att det var inga problem alls att få låna pengar. Vi kan få låna drygt 1.3 miljoner utan större problem. Hon gjorde en uträkning och kom fram till att vi skulle hamna på cirka 7.900:- i månaden med drift. Detta stämde med den kalkyl som mäklaren gjort.

Ann sa även att om vi ville ha huset så var det bara att säga till mäklaren att ringa henne då de kände varandra privat.

Samma dag som vi skulle skriva på kontraktet så ringde jag av en slump till Ann för att gå igenom siffrorna en sista gång. Denna gång fick jag dock en chock.

Nu skulle vi hamna på 10.300:- i månaden (7.050:- i hus, 3.250:- i drift) !?!
Jag blev helt stum och avslutade samtalet mycket förvånad. Sedan ringde jag upp mäklaren och berättade att vi absolut inte kunde skriva på något utan att detta är utrett.

Mäklaren ringde upp Ann och ringde sedan tillbaka och förklarade att Ann hade räknat på 4.000:- i amortering. Jag ringde upp Ann igen och förklarade att vi inte kan betala så mycket. Hon sa då att vi kunde amortera mindre men hade räknat ut att vi kan klara 4.000:-

Om vi amorterade 1.000:- så skulle vi hamna på 6.000:- i hus + 3.250:- i drift.
Hur går detta ihop ? Om jag amoterar 4.000:- så skulle det alltså hamna på 7.050:- och om jag amorterar 1.000:- så hamnar jag på 6.000:-

Ann har beräknat lånet till 1.280.000:- av någon konstig anledning.

Jag får det till:

Köpeskilling på huset : 1.150.000:-
Konvertering till pellets: 50.000:-
Lagfart (1.5% av köpeskilling va?) : 2.250:-
Pantbrev: Cirka 6.000:-
_________________
Totalt: 1.208.250:-

Vart skall de övriga 71.750:- ?

Jag och min sambo tjänar tillsammans 434.000:-
Enligt en kalkyl som vi gjort så skulle vi få 4.100:- kvar varje månad till "nöjen" och detta sa Ann var normalt.
Jag tycker det låter lite.

Nu har jag skrivit av mig lite :D

Tips på hur vi löser detta uppskattas verkligen då detta hus är lite av en dröm !

MvH
Tobias
 
Det är dyrt att köpa hus om man inte har någon kontantinsats.

Lagfarten blir till att börja med 17.250:-

För att kunna svara på resten behöver vi veta vad som är topplån och bottenlån, vilka räntesatser ni har fått samt hur mycket pantbrev ni behöver ta ut.

Har ni andra lån som skall bakas in i huslånet?

Tänk också på att räntan är avdragsgill, vilket ger en skattereduktion på 30% av vad ni betalat i ränta.

Om jag antar en del saker så:
1.280.000kr med 4,5% ränta ger 4.800kr att betala i månaden före skatteavdrag utan amortering. (Jämkar ni direkt belastar det er ekonomi med 3.360kr i månaden). Har ni topplån är räntan högre, och därtill inte amorteringsfritt normalt.

Jag tycker ni skall amortera en del, för att de första tre åren betala av lagfart, pantbrev, pellets och sådant som är utöver husets pris. Då kan man köra amorteringsfritt senare, om ekonomin ser sämre ut. Har ni topplån skall de normalt sett betalas av på tio år.

Sedan behöver hus underhållas genom att målas och så där, vilket kostar en och annan krona. Lägg till att ni bör kunna klara av ett par procent högre ränta, och vem som helst ser att det blir rätt så tufft att klara det där. Vet inte om ni har barn eller sådant, men banken brukar vilja ha marginaler för den som lånar så att de får tillbaka sina pengar, oavsett vad som än händer.
 
Tack för ditt svar.

Jo det ser nog lite mörkt ut.

Jag hoppas få klartecken i allt idag. Ann skulle ringa och vi skulle gå igenom allt idag.

Från början så skulle vårat billån (60.000:- kvar) bakas in i lånet men när jag frågade henne sist så hade hon inte räknat med det.

Våran kalkyl för detta boende ser ut följande:

Utgifter:

Hus = 6.000:- (baserat på 1.000:- amortering)
Drift = 3.000:- (beräknat på dagens oljepanna)
Bensin = 3.000:- (5 mil om dagen baserat på 1 och en halv bil)
Bredband + tele = 1.000:- (kommer naturligtvis bli mindre)
Försäkring på bilen = 500:-
Avbetalning Bil = 1.200:- (60.000:- kvar)
CSN = 500:-
Avbetalning TV = 850:- ( 8.000:- kvar)
Avbetalning Dator = 600:- (10.000:- kvar)
Trygg Hansa = 750:- (alla olika typer av försäkringar som man behöver)
Ica (kredit) = 500:-
Mat 3.500:-
Barnomsorg: 1.000:-
______________________
22.400:-


Inkomster:

Hanna: 14.500:-
Tobias: 11.000:-
Barnbidrag: 1.050:-
______________________
26.550:-

Diff = 4.150:-

Tilläggas skall att detta är beräknat på våra grundlöner.
Min sambo jobbar som trädgårdsdesigner så det blir en del övertid samt resor med traktamente. Hennes anställningsbevis säger 40-60 timmar i veckan.

Ett annat tillägg är att hennes jobb är säsongsbetonat vilket betyder att hon troligtvis kommer att stämpla mellan Januari och Mars.

Ser kalkylen trovärdig ut eller har vi glömt något ?

Driftern är beräknad till 3.000:- men kommer förhoppningsvis bli lägre i och med konvertering till pellets.

Tack på förhand.
Tobias
 
Deeds: Har du ej gjort några egna Excel-uträkningar så du själv kan se med egna ögon hur det ser ut?

Finns bra räknesidor hos olika banker samt hos Konsumentverket kan man mata in allt och se vad man får över varje månad.

Tycker du kan börja med det. Bankkvinnan, Ann, verkar styra lite så ni får stå på er plats och få det ni vill ha!
 
Nu är ju inte jag någon som bestämmer, och det jag skriver kan verka lite elakt, men jag skulle inte köpa något hus förrän bil, dator, TV och ICA var slutbetalat. Jag skulle också fundera över om 3000kr bensin varje månad är vettigt.

I kalkylen ovan saknas service och reparationer på bilen, samt sådant som t.ex. kläder, hygienartiklar & TV-licens. Matkostnaden är mycket lågt beräknad. Att det är mycket smålån tyder på att ni inte har någon ekonomisk buffert idag.

Det är mycket möjligt att driften blir lägre, men inte så många hundralappar trots allt. Ungefär hälften av din drift är försäkring, hushållsel, V/A-avgifter och sophämtning. Den andra halvan är värmen som kanske kan bli lägre, men det är trots allt svårt att få ned den så långt.

Kolla igenom er ekonomi igen, och kolla om inte banken kan ta över smålånen mot att ni amorterar de önskade 4000kr/månad de första åren.
 
Swetrot skrev:
Nu är ju inte jag någon som bestämmer, och det jag skriver kan verka lite elakt, men jag skulle inte köpa något hus förrän bil, dator, TV och ICA var slutbetalat. Jag skulle också fundera över om 3000kr bensin varje månad är vettigt.

I kalkylen ovan saknas service och reparationer på bilen, samt sådant som t.ex. kläder, hygienartiklar & TV-licens. Matkostnaden är mycket lågt beräknad. Att det är mycket smålån tyder på att ni inte har någon ekonomisk buffert idag.

Det är mycket möjligt att driften blir lägre, men inte så många hundralappar trots allt. Ungefär hälften av din drift är försäkring, hushållsel, V/A-avgifter och sophämtning. Den andra halvan är värmen som kanske kan bli lägre, men det är trots allt svårt att få ned den så långt.

Kolla igenom er ekonomi igen, och kolla om inte banken kan ta över smålånen mot att ni amorterar de önskade 4000kr/månad de första åren.
Tackar ! Det är inte elakt, det är sanning. Eftersom det är vårat första hus så vill vi ju inte gå i fällan.
Även om banken sägar, "-Vi har räknat ut att ni klarar detta", så vill man ju vara 120% säker på det.

Avbetalningarna är snabbt avslutade, förutom bilen då, om vi bor kvar där vi bor idag så det är kanske en bra idé.
Dock så har vi letat hus i 2 år och detta huset är lite av ett drömhus för oss båda.
Förut så har det enbart en av oss varit nöjd med de hus vi hittat.

För mig: Dubbelgarage med elportar. (gillar att meka en massa)
För min sambo: Enormt stora uteplatser i etage som sträcker sig istort runt hela huset.

Om det går att fixa utan att sätta oss på pottkanken så vill vi verkligen ha detta hus... Går det ej så är det inget att göra åt.
 
Deeds skrev:
så vill man ju vara 120% säker på det.

Dock så har vi letat hus i 2 år och detta huset är lite av ett drömhus för oss båda.
120 % säker blir ni ALDRIG. Den dagen ni är uppsäkrade så att inget, inget kan hända er är det inte mycket till "liv" kvar ändå. Vad jag menar är att ni aldrig kan kontrollera sådan saker som olyckor (vad händer om en av er blir sjukskrivna i ett år), arbetslöshet eller något annat stort som påverkar er.

Däremot: om detta är drömhuset så är ni troligen beredda att KÄMPA för det, och då är det egentligen bara en akademisk budget ni sätter upp. Om pengarna inte räcker i framtiden så får ni lösa det, det finna alltid saker att spara på eller jobba att ta extra om det skulle behövas. VILL man något är det inte omöjligt!
 
Eftersom driftskostnader i kalkylen ovan är beräknad på gamla uppvärmningen och inte den pellersdrift ni kommer att ha så kommer den summan att minska rejält förhoppningsvis. Eftersom drift- och bensinkostnader är de största posterna så finns där mest att kapa, finns inga alternativ till bil? Får inte din sambo dra av för resor?
 
Glöm inte fastighetsskatten!

Dessutom, både garage och uteplatser går att fixa till på de flesta hus, det som inte är så mycket att göra åt är husets egenskaper och läge. Om ni är nöjda med dem och dessutom tror att era inkomster kan komma att öka i framtiden så är det väl läge att slå till och leva snålt, annars är det väl bara att vänta lite till, medans ni betalar av smålånen och ev bygger upp buffert.

Vilka boendekostnader har ni idag? Om de är några tusen billigare så vet jag av egen erfarenhet att man har en tendens att skaffa sig utgifter till inkomsterna, men att det är svårt att minska utgifterna för att få plats för t.ex. dyrare boende.
 
ylven skrev:
Glöm inte fastighetsskatten!

Dessutom, både garage och uteplatser går att fixa till på de flesta hus, det som inte är så mycket att göra åt är husets egenskaper och läge. Om ni är nöjda med dem och dessutom tror att era inkomster kan komma att öka i framtiden så är det väl läge att slå till och leva snålt, annars är det väl bara att vänta lite till, medans ni betalar av smålånen och ev bygger upp buffert.

Vilka boendekostnader har ni idag? Om de är några tusen billigare så vet jag av egen erfarenhet att man har en tendens att skaffa sig utgifter till inkomsterna, men att det är svårt att minska utgifterna för att få plats för t.ex. dyrare boende.
Idag så har vi:

Hyra: 5070:-
EL: 500:-
Tele, Bredband, Tv: 1.300:-
Försäkringar: 750:-
Försäkringar bil: 500:-
Avbet bil: 1.200:-
Div. avbetalningar: 1.450:-
Mat: 3500:-
Bensin: 1.700:-
CSN: 500:-
Ica: 500:-
___________________
Totalt: 16.070:-

Skillnaden här är att min sambo har varit mammaledig och bara haft en inkomst på mellan 7.000:- och 8.000:- Totalt har vi alltså haft 18.000:- till 19.000:- kronor totalt i inkomster.

Ps. Kollade upp vad detta garaget kostar att bygga och man kunde räkna med 500.000:- ds.
 
Ja, då går ni ju upp i inkomst och kan räkna med att det utrymmet inte är intecknat... Vi har hus i samma prisklass, löner i samma klass men ingen avbetalningsamt ett barn till och vi klarar oss hyggligt bra.

Lycka till!
 
Uppdatering:

Ann ringde precis och jag tog upp detta med att jag inte får ihop storleken på lånet. Efter att hon gått igenom papprena så säger hon att hon räknat in bilen i beloppet.

Alltså kan jag ta bort bilavbetalningen i kalkylen och då blir det helt plösligt mer pengar över.
Det går åt rätt håll i alla fall :)
 
Har ni varit på fler banker och hört vad de säger. När vi köpte hus blev allt mycket dyrare än vad vi räknat med för det dyker upp nya saker som man vill göra hela tiden.
Skulle jag vara er skulle jag nog spara lite och betala av de onödiga lånen så ni har ett starkapital. Eftersom ni tjänar relativt lite (i förhållande till utgifterna) kommer ni inte kunna sätta av pengar varje månad så ni får en buffert om något skulle hända. Har ni råd att ta nya lån om det skulle hända något. Vad händer om räntan sticker i väg?
Vi lånade till allt dvs 700 000+ 200 000 till renovering men vi sparar också 10 000 varje månad till en buffert.
Vill ni verkligen ha huset så får man kanske snåla lite men försök att bli av med alla krediter och billånet för där kan ni tjäna pengar. I värsta fall får ni väl sälja huset om det inte går ihop. Ligger huset i en "svårsåld" kommun ska ni ha i åtanke att ni kanske inte blir av med huset direkt om det skulle krisa.
 
annjo skrev:
Har ni varit på fler banker och hört vad de säger. När vi köpte hus blev allt mycket dyrare än vad vi räknat med för det dyker upp nya saker som man vill göra hela tiden.
Skulle jag vara er skulle jag nog spara lite och betala av de onödiga lånen så ni har ett starkapital. Eftersom ni tjänar relativt lite (i förhållande till utgifterna) kommer ni inte kunna sätta av pengar varje månad så ni får en buffert om något skulle hända. Har ni råd att ta nya lån om det skulle hända något. Vad händer om räntan sticker i väg?
Vi lånade till allt dvs 700 000+ 200 000 till renovering men vi sparar också 10 000 varje månad till en buffert.
Vill ni verkligen ha huset så får man kanske snåla lite men försök att bli av med alla krediter och billånet för där kan ni tjäna pengar. I värsta fall får ni väl sälja huset om det inte går ihop. Ligger huset i en "svårsåld" kommun ska ni ha i åtanke att ni kanske inte blir av med huset direkt om det skulle krisa.
Helt klart tänkvärt.

Huset ligger i en attraktiv kommun som är på kraftig uppgång så jag tror inte att det skall vara problem att sälja om man nu skulle bli tvingad till det.
 
Gör en budget och kom ihåg att spara undan en slant så du kan köpa en ny bil när den du har har gjort sitt.

I övrigt tror jag ni kan klara att köpa huset om ni har bättre disciplin i er ekonomi framöver. Akta er för små krediter i framtiden, lätta att skaffa men svåra att bli av med.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.