tommib
Det är ett sätt att koppla. Ett annat sätt är sparkopplingen. Detta förutsätter att du vill tända och släcka bägge armaturerna tillsammans. Om du vill tända och släcka dem separat från bägge platserna krävs två trappkopplingar (eller annan lösning med impulsrelä/dossimmer).

Om armaturerna fysiskt är belägna mellan strömbrytarna är sparkopplingen ofta enklare.
 
tommib tommib skrev:
Det är ett sätt att koppla. Ett annat sätt är sparkopplingen. Detta förutsätter att du vill tända och släcka bägge armaturerna tillsammans. Om du vill tända och släcka dem separat från bägge platserna krävs två trappkopplingar (eller annan lösning med impulsrelä/dossimmer).
Tack för svar! Ska göra den på en övningsbräda så lite komplicerat, med ett vägguttag under första brytaren ..

Om armaturerna fysiskt är belägna mellan strömbrytarna är sparkopplingen ofta enklare.
 
  • OSB-panel med elinstallationer som inkluderar uttagsdosor, strömbrytare och anslutningslådor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Skoluppgift?

Vad tror du själv? Hur tänker du?

Du lär dig inget av att få en lösning serverad till dig. Av bilden går det inte heller att säga vad som är önskat.
 
Men om han nu skulle klara utbildningen och få en anställning kan han ju alltid fråga sina kollegor hur man gör en trappkoppling :crysmile:
 
  • Haha
Uffe A
  • Laddar…
Trist att en del inte kan vara trevliga i forumet.. hån och mobbing tycker jag ska anmälas ..
 
Fast det är väl inte mobbing om man inte vill lösa dina skoluppgifter? Om du frågar läraren efter facit så kommer du troligen få samma svar.
 
  • Gilla
mattoys och 2 till
  • Laddar…
Gör en skiss hur du tänkt och lägg upp. Det finns inte någon som kunde koppla trappkoppling innan hen lärde sig det, det kan du ha i åtanke. Alla är nybörjare någon gång.
 
  • Gilla
Nenne67
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Gör en skiss hur du tänkt och lägg upp. Det finns inte någon som kunde koppla trappkoppling innan hen lärde sig det, det kan du ha i åtanke. Alla är nybörjare någon gång.
Jag är övertygad om att dom allra flesta fick räkna ut hur man gjorde helt på egen hand då dom fick sin utbildning. I alla fall var det så där jag fick lära mig grunderna.
 
Klarade det galant .. tack Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.