Är det någon som vet vilken slang som är brukligt att använda för att gräva ner i marken mellan poolen och värmepumpen? Ska dra värmerören i dessa sedan. Har fått höra att det går med pvc-slang och pem-slang.
 
Krilleman
PEM är normalt att man använder till det i mark.

Vad menar du att du ska dra värmerören i dessa senare? Menar du den ribbade PVC-slangen som normalt följer med värmepumpen?
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
PEM är normalt att man använder till det i mark.

Vad menar du att du ska dra värmerören i dessa senare?
Jag trodde man använde pem som skyddsrör bara men de kanske används på annat sätt?
 
Krilleman
Till och från poolen är ju rätt normalt att man använder PEM. Upp till värmepumpen är det ju fördel att kunna limma PVC-slag (självklart med någon typ av unionskoppling) vissa installationer har PEM till värmepumpen också.

Allt beror ju hur prylarna står till varandra. Nära? Långt bort?
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Till och från poolen är ju rätt normalt att man använder PEM. Upp tillvärmepumpen är det ju fördel att kunna limma PVC-slag (självklart med någon typ av unionskoppling) vissa instalaltioner har PEM till värmepumpen också.

Allt beror ju hur prylarna står till varandra. Nära? Långt bort?
Det kommer vara mellan 10-15m mellan poolens teknikrum och värmepumpen. Vilken dimension är lagom på slangen? Någon sa 50mm, tycker de låter mycket.
 
Tror pem är billigare men pvc slangen är mjukare och mer följsam att hantera. Jag la pvc hela vägen men mest för att jag fick tag på lagom längder via andras byggen/rester.
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Krilleman
Och har man någon form av teknikutrymme så är ju PVC-slangen snygg (rent estetiskt) att limma i muff direkt. :cool:(y)
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
J JF. skrev:
Det kommer vara mellan 10-15m mellan poolens teknikrum och värmepumpen. Vilken dimension är lagom på slangen? Någon sa 50mm, tycker de låter mycket.
Kör på 50, mindre vill du inte ha på dom avstånden.
Har 50mm själv och då står allt 3m bakom poolen. (y)
Och limma med Tangit eller liknande.

Kolla med firmor som säljer grejer till trädgårdsdammar, brukar vara samma grejer som poolfirmorna säljer men till annat pris!
 
  • Gilla
JF.
  • Laddar…
Jag hade kört på 50mm eller 63mm PEM-Slang i marken och PVC ovan mark. Den främsta anledningen till att välja PEM är kostnaden, köper du PEM-slang på rulle har en en tendens till att vilja börja sig lite, då är det snyggare med PVC-rör där slangen är synlig. Skulle tro att limmade PVC-kopplingar är billigare än PEM-kopplingar. Finns visserligen PEM-slang som raka 6m rör, men det är lite ovanligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.