D
Jag behöver ett lack för utomhusbruk, matt som fungerar bra med Teak.
 
  • Träbord av teak under bearbetning utomhus med verktyg, mot skog och sjö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inget svar på frågan, men däremot en fru som vill måla våra ytterdörrar i teak från 70-talet svarta..

Jag är skeptisk till att det kommer funka, så jag är intresserad av svaren...
 
D
Sånt där tycker jag är skandalöst ;)

Brorsan gjorde just det, målade en dörr från 70-talet i teak…..i svart (suck). Det var dock bara 4 veckor sedan så om det funkar eller inte återstår att se…
 
Spännande,, ska hänga av vår teakdörr från 70-talet och börja slipa nu. Har inte heller köpt någon olja än :)

Men jag tänker att antingen oljar man för att få en rödaktig matt ton, eller fernissa om man vill få en glansig gyllenbrun ton?

Jag tror vilken teakolja som helst fungerar, antar merparten av dem är för utomhusbruk.

Sedan ska väl teak i sig stå sig rätt bra mot väder och vind?
 
D
Nu har jag slipat hela dagen.

dörren är lite flammig efter slipningen. Bla uppträder vissa delar av ytan mycket mörkare. Upplever inte att det blir bättre av att slipa.

tönker att jag behöver göra dörren mörkare innan jag lackar. Ska jag betsa innan då?
 
  • Slipad träpanel dörr med ojämn färg och en gulfärgad sladdlös borr/skruvdragare på den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en delvis slipad trädörr som visar flammiga mörka och ljusa ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag slipade också hela dagen.

Drog på en omgång olja. Hade visst en burk hemma efter vi oljat lite utemöbler i våras.

https://herdins.se/produkt/herdins-teakolja/

Den körde jag med, fungerade bra. Penslade ut det och drog sedan med trasa. Gick på med trasa igen efter drygt 30 minuter.

Vår dörr har nog inte blivit oljad senaste 20 åren så den sög olja som fan, så för att få ut rikligt med olja körde jag pensel först.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har inget svar på frågan, men däremot en fru som vill måla våra ytterdörrar i teak från 70-talet svarta..

Jag är skeptisk till att det kommer funka, så jag är intresserad av svaren...
D Derbyboy skrev:
Jag behöver ett lack för utomhusbruk, matt som fungerar bra med Teak.
Inte lack på teak!
Använd olja. Ex Herdin. Om trät är ojämt i färg/blekt av sol kan du betsa den med teakfärgad bets från Herdin.
 
D
Blir inte lack tåligare. Tänker mig typ matt båtlack.kan du utveckla varför jag inte ska ha lack

teakbetsbets låter bra, tusen tack
 
Kör Timberex Timberguard Teak på våran ytterdörr i just teak. Kräver 1-2 behandlingar per år för att den skall hålla sig lika fin som när vi köpte den.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Blir inte lack tåligare. Tänker mig typ matt båtlack.kan du utveckla varför jag inte ska ha lack

teakbetsbets låter bra, tusen tack
Teak är ett ”fett” trä. Risk att lacken släpper.
Jag gjorde en liknade grundlig rengörin på vår ytterdörr för 15 år sedan.
Skurar av sen varje vår och ger den ett lager olja.
 
  • Gilla
Lars-Ove Rolig
  • Laddar…
D
Ok

jag börjar med tre betsa sen kör jag en olja
 
D
Beta ska tydligen inte användas utomhus :(
 
D
Något annat tips för de mörka fläckarna?


(Jag upplever att de blir större ju mer jag slipar och det är massivt trä - väldigt märkligt.

Träyta med mörka fläckar i massivt trä, delvis slipad, med synliga skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
Vad tror ni om pigmenterad olja?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.