Hej!

Här kommer en fråga från en total novis gällande gräsmattor Vi har nämligen köpt en gård med en relativt stor gräsmatta, ca 3500 m2. Vi märkte redan i höstas och även nu igen, att när det regnat och/eller varit fuktigt så luktar gräsmattan riktigt illa, typ mögel. Nu är det så illa att jag tvekar inför att låta barnen leka på den längre stunder..

När vi reflekterar över det så är det kanske inte så konstigt att gräsmattan inte mår så bra: vi bor nära ett vattendrag och grundvattennivån är ibland i höjd med gräsmattan. Det kan under perioder stå vattenpölar på stora delar av gården som inte kan rinna undan. Marken är kompakt lerjord och gräsmattan har inte skötts annat än genom klippning under många år bakåt..

Vi planerar att ta oss an dränering av gården samt rusta upp gräsmattan till våren. Men jag har nu två frågor:

- Har ni något tips på vad vi kan göra redan nu för att få gräsmattan att lukta mindre?

- Har ni tips på hur vi kan tänka när vi ska göra om gräsmattan till våren, med tanke på våra förutsättningar med kompakt lerjord och hög grundvattennivå? Är en ”djungel” av olika tips och råd när jag försöker googla mig fram till någon sorts checklista. Det kanske redan finns lämplig tråd om detta? Ska tilläggas att vi absolut inte är ute efter en ”perfekt” gräsmatta, utan bara en som är någorlunda grön och framförallt inte luktar mögel.

Vore oerhört tacksam för de tips och råd ni kan ge oss längst vägen. Tack på förhand!

Mvh Stina
 
Det där med lukt skulle jag vara försiktig med. Luktsinne och erfarenhet kan spela luktsinnet ett spratt. Jag tror dig att du och några i familjen associerar det med mögel. Du skriver att grundvattennivån är hög. Går det att dränera eller krävs det påfyllnad av material? Om nu går att dränera så skulle jag lägga ned dränering med cc 5 meter och starta därifrån. Sedan kan man gör hur mycket som helst med att bättre på jorden, men det är steg 2.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Det där med lukt skulle jag vara försiktig med. Luktsinne och erfarenhet kan spela luktsinnet ett spratt. Jag tror dig att du och några i familjen associerar det med mögel. Du skriver att grundvattennivån är hög. Går det att dränera eller krävs det påfyllnad av material? Om nu går att dränera så skulle jag lägga ned dränering med cc 5 meter och starta därifrån. Sedan kan man gör hur mycket som helst med att bättre på jorden, men det är steg 2.
Hej,

Tack för svar. Sant, detta med lukt är ju väldigt lurigt och subjektivt. Den luktar obehagligt i alla fall, annorlunda och mer, än vad vi är vana att en gräsmatta luktar under sensommar/höst. Funderar på om t.ex. luftning skulle kunna hjälpa nu, eller något preparat, eller om vi helt enkelt får hålla ut till dess vi kan dränera och ge den rätt förutsättningar? För vi kommer nog att behöva fylla upp lite för att få till en vettig dränering. Så där får vi ju möjlighet att anlägga en ny gräsmatta.
 
Börjar med att höja PH
Kalka tomten med något ton kalk och vänta ett år på resultatet.
 
L Leif i Skåne skrev:
Börjar med att höja PH
Kalka tomten med något ton kalk och vänta ett år på resultatet.
L Leif i Skåne skrev:
Börjar med att höja PH
Kalka tomten med något ton kalk och vänta ett år på resultatet.
Tack för tips! Ska absolut följa upp detta med kalk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.