Claes Sörmland
A abiz skrev:
Jag kan ju tycka att jag likaväl kan avsluta röret på samma ställe där diket slutar
Det kan ju också funka men om röret slutar vid din tomtgräns så får du i så fall komma överens om att leda vatten dit med grannen (ser ut som kommunens mark på din bild). Det är samma sak med diket.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det kan ju också funka men om röret slutar vid din tomtgräns så får du i så fall komma överens om att leda vatten dit med grannen. Det är samma sak med diket.
Som det är nu så står det skog på tomten som diket slutar vid.

Kollar man på hitta. Se så är det tre tomter utstakad men det är hur mycket stora träd som helst där och dom verkar inte vara till salu.
 
Claes Sörmland
A abiz skrev:
Som det är nu så står det skog på tomten som diket slutar vid.

Kollar man på hitta. Se så är det tre tomter utstakad men det är hur mycket stora träd som helst där och dom verkar inte vara till salu.
Träden är borta på en arbetsdag om man vill. Tydligen är det då tomtmark.

Kanske är tomterna redan sålda? Kolla fastighetsbeteckningen på hitta.se och gå till Vem äger fastigheten på lantmateriet.se så kan du se vem som är ägare.

Men i grund och botten lämnade du ju in en plan för tomtens dagvatten när du fick startbesked. Där finns ju vanligen planen för tomtens dagvattenhantering beskriven av dig (=den som bygger åt dig).
 
F
A abiz skrev:
Här är två bilder som jag illustrerade lite hastigt, de röda linjerna är tomtgränserna.[bild] [bild]
borde vara möjligt att göra ett litet dike på kommunens mark vid slänten som leds till ditt stora dike. Det stora diket kulverteras med ett gäng mindre brunnar med skitfälla eller inlopp med makadam, även de med rensbar skitfälla. Då kan du ha gräs över kulverteringen. Se till att den inte blir för klent dimensionerad bara, kolla flöden när det regnar så du får en uppfattning men ta i uppåt i storlek, man tjänar på det på sikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.