Tja. Igår var jag och frugan förbi vårt husbygge där det just nu är en grovplanerad tomt. Då upptäckte vi att det var stora pölar på tomten. Vissa så djupa som 1 dm. Det var så lerigt så jag sjönk ner 2 dm med foten på ett ställe.

Blir detta bättre när man har fått på matjord och gräsmatta? Där det var mest vatten så är det en lite sluttning som går emot vår tomt, bör det åtgärdas med ett dike eller någon form av dränering? Jag bifogar bilder på detta.

Sedan så har dom även gjort ett 3 meter brett dike emot en granne för att vatten ska kunna rinna undan. Här anser ju jag att man kan göra en dränering istället, då får vi över 100m2 mer baksida.

Vad hade ni mer erfarna gjort?

Bilder:
https://imgur.com/gallery/JhB8fVG
 
Kan du inte lägga upp bilder här istället för en länk till flashback.org?
 
useless useless skrev:
Kan du inte lägga upp bilder här istället för en länk till flashback.org?
Absolut. Tänkte inte på att det gick bifoga bilder i detta forumet Blöt och lerig byggarbetsplats med vattenpölar vid en husgrund under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vattenansamling i ojämnt gräsbevuxet område med nedfallna träplankor och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattnet är alltså precis nedanför en slänt som kommunen äger.
 
Även efter att man gjort ordning med matjord så tar det tid innan marken börjar fungera som den ska igen.
Maskar m.m. ordnar en naturlig dränering men det är några saker man bör tänka på och det bla. att ytvattnet leds bort från huset i den mån det går.
Sen kan man ändå behöva komplettera med dräneringar m.m. men ser man inga uppenbara problemområden där det är bakfall eller liknande så tycker jag man väntar med det.

När det gäller diket eller ett täckt dike med dränering så är det ju en smaksak.
Billigare att gräva ett dike och de båda kräver olika typer av underhåll så det får man väga mot att få mer yta att röra sig på, dock blir ju inte ytan så mycket större för att ni fyller med makadam för det blir inte lika effektivt mot att transportera bort ytvatten om det täcks med jord.
 
P-plats P-plats skrev:
Även efter att man gjort ordning med matjord så tar det tid innan marken börjar fungera som den ska igen.
Maskar m.m. ordnar en naturlig dränering men det är några saker man bör tänka på och det bla. att ytvattnet leds bort från huset i den mån det går.
Sen kan man ändå behöva komplettera med dräneringar m.m. men ser man inga uppenbara problemområden där det är bakfall eller liknande så tycker jag man väntar med det.

När det gäller diket eller ett täckt dike med dränering så är det ju en smaksak.
Billigare att gräva ett dike och de båda kräver olika typer av underhåll så det får man väga mot att få mer yta att röra sig på, dock blir ju inte ytan så mycket större för att ni fyller med makadam för det blir inte lika effektivt mot att transportera bort ytvatten om det täcks med jord.
Tack för svaret. Då kanske det inte blir något problem i framtiden?

Diket som är där nu är för att leda bort vatten som kommer rinnandes ovanifrån vår tomt, ifrån kommunens tomt. Det diket har egentligen inget med vår avvattning att göra. Hur som helst så känns det som ett onödigt brett dike då det med största sannolikhet inte kommer komma några mängder vatten. Som bredast är det 4m bett!

Har läst lite nu och man får ju inte göra sig av med sitt dagvatten på någon annans tomt. Bör då inte kommunen vara tvungna att se till så deras regnvatten(ifrån en lekplats längre upp) inte hamnar på vår tomt?
 
Claes Sörmland
A abiz skrev:
Där det var mest vatten så är det en lite sluttning som går emot vår tomt, bör det åtgärdas med ett dike eller någon form av dränering? Jag bifogar bilder på detta.
Kommunen som äger sluttningen ska ordna så att dagvatten inte rinner in på din tomt. Det vanliga är ett avskärande dike. Det är alltså inte din sak att hantera grannfastighetens dagvatten på din tomt.

Ta kontakt med kommunen och begär ut planen för dagvattenhantering för det detaljplanerade området. Finns t ex dagvattenverksamhet i området?

Finns ingen plan så har kommunen skyldighet att åtgärda detta i alla fall men eftersom ingen har något personligt ansvar i kommunen så kan det vara en uppförsbacke att få något att hända. Man får ligga på.

A abiz skrev:
Sedan så har dom även gjort ett 3 meter brett dike emot en granne för att vatten ska kunna rinna undan. Här anser ju jag att man kan göra en dränering istället, då får vi över 100m2 mer baksida.
Är det en dagvattendamm för att samla upp dagvatten lokalt på den egen fastighet? Täckta lösningar passar bättre på tomtmark.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen som äger sluttningen ska ordna så att dagvatten inte rinner in på din tomt. Det vanliga är ett avskärande dike. Det är alltså inte din sak att hantera grannfastighetens dagvatten på din tomt.

Ta kontakt med kommunen och begär ut planen för dagvattenhantering för det detaljplanerade området. Finns t ex dagvattenverksamhet i området?

Finns ingen plan så har kommunen skyldighet att åtgärda detta i alla fall men eftersom ingen har något personligt ansvar i kommunen så kan det vara en uppförsbacke att få något att hända. Man får ligga på.



Är det en dagvattendamm för att samla upp dagvatten lokalt på den egen fastighet? Täckta lösningar passar bättre på tomtmark.
Nä det tror jag inte. Det var nog bara för att vattnet skulle kunna rinna undan ifrån samma slänt som jag nämnt. Fast allt ifrån slänten hamnar inte i det diket.

Jag tror byggarna kopplade på vårt dagvatten till något avlopp eller nått. Allt rinner iaf iväg i kommunens rör tror jag.
 
F
A abiz skrev:
Nä det tror jag inte. Det var nog bara för att vattnet skulle kunna rinna undan ifrån samma slänt som jag nämnt. Fast allt ifrån slänten hamnar inte i det diket.

Jag tror byggarna kopplade på vårt dagvatten till något avlopp eller nått. Allt rinner iaf iväg i kommunens rör tror jag.
Så det 3-4m breda diket är för att ta hand om kommunens vatten från slänten? Ligger diket på din fastighet så kan ju kommunen inte förvänta sig att du löser deras problem, du kan troligtvis kräva nån åtgärd och bereda kommunen plats för en kulvertering. Det ser ut dom att lite egen dränering av tomten kunde vara på sin plats med.
 
F fsn skrev:
Så det 3-4m breda diket är för att ta hand om kommunens vatten från slänten? Ligger diket på din fastighet så kan ju kommunen inte förvänta sig att du löser deras problem, du kan troligtvis kräva nån åtgärd och bereda kommunen plats för en kulvertering. Det ser ut dom att lite egen dränering av tomten kunde vara på sin plats med.
Ja precis. Det var så jag fick förklarat för mig. Japp hela diket är på vår tomt, ca 34m långt. Så vi förlorar ca 100m2 på vår baksida för att diket är där. Det vill man ju gärna kunna nytja
 
Här är två bilder som jag illustrerade lite hastigt, de röda linjerna är tomtgränserna. Illustration av ett hus med markerade tomtgränser i rött och kommunens mark intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-illustration av hus med terrass och röda linjer som markerar tomtgränser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kommunen som äger sluttningen ska ordna så att dagvatten inte rinner in på din tomt. Det vanliga är ett avskärande dike. Det är alltså inte din sak att hantera grannfastighetens dagvatten på din tomt.
Nja, är det säkert detta du skriver?
Är det inte så att som det sett ut naturligt, "i alla tider", har grannfastigheten inget ansvar för. Men ifall grannfastigheten förändrar tomten eller på annat sätt utsätter grannfastigheter för mer vatten så blir det dennes ansvar att inte ställa till det ..?

Så har i alla fall jag uppfattat det hela, för länge sedan ...
 
Claes Sörmland
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, är det säkert detta du skriver?
Är det inte så att som det sett ut naturligt, "i alla tider", har grannfastigheten inget ansvar för. Men ifall grannfastigheten förändrar tomten eller på annat sätt utsätter grannfastigheter för mer vatten så blir det dennes ansvar att inte ställa till det ..?

Så har i alla fall jag uppfattat det hela, för länge sedan ...
Då skulle det vara nästan omöjligt att detaljplanera ny mark för att tätare bebyggelse. Här finns Boverkets sammanfattning av vad kommunen ska göra i dagvattenfrågan vid detaljplanering och vid plangenomförande:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...detaljplan/dagvatten-vid-detaljplanelaggning/

(Däremot markvatten har jag uppfattat fungerar som du skriver.)
 
Claes Sörmland
A abiz skrev:
Ja precis. Det var så jag fick förklarat för mig. Japp hela diket är på vår tomt, ca 34m långt. Så vi förlorar ca 100m2 på vår baksida för att diket är där. Det vill man ju gärna kunna nytja
Byt till ett täckdike. I princip ett dräneringsrör med hål i som omges av makadam. Men du måste ha någonstans att leda vattnet. Kanske till kommunens dagvattenanläggning?
 
Jag kan ju tycka att jag likaväl kan avsluta röret på samma ställe där diket slutar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.