Fråga till er kunniga på forumet;
Jag har inhandlat kamin o tänkte att installera skorsten är väl inga problem! Jo det var det tydligen, gav mig iväg till Bauhaus o de rekommenderade deras skorstenssats, det är bara det att skorstensröret kommer vara synligt o blir ”tjockare o tjockare” ju fler rör man monterar av satsen, ser inte klokt ut! Sedan har de ej heller skorsten för platt tak… endast för 10-45 graders lutning… jag önskar samma dim genom taket o en skorsten för platt tak, var inhandla det..
 
A
Jag vände mig till min riktiga bygghandel. Eller så vänder du dig till en kaminfirma. Invik alltid Bauhaus om du behöver hjälp eller vill lita på det du får (min personliga uppfattning).
 
A Adde2010 skrev:
Fråga till er kunniga på forumet;
Jag har inhandlat kamin o tänkte att installera skorsten är väl inga problem! Jo det var det tydligen, gav mig iväg till Bauhaus o de rekommenderade deras skorstenssats, det är bara det att skorstensröret kommer vara synligt o blir ”tjockare o tjockare” ju fler rör man monterar av satsen, ser inte klokt ut! Sedan har de ej heller skorsten för platt tak… endast för 10-45 graders lutning… jag önskar samma dim genom taket o en skorsten för platt tak, var inhandla det..
Vad menar du med tjockare och tjockare? Röret måste vara isolerat när det lämnar rummet kaminen står i..
 
Diametern på rören blir successivt större o större…

plåtrickard plåtrickard skrev:
Vad menar du med tjockare och tjockare? Röret måste vara isolerat när det lämnar rummet kaminen står i..
 
Du får nog lägga en länk till vad du menar..
Ena änden borde vara kragad för att passa nästa bit..
 
Känns som det är nåt missförstånd här, ingen normal skorsten ser ut som du förklarar.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
A Adde2010 skrev:
Fråga till er kunniga på forumet;
Jag har inhandlat kamin o tänkte att installera skorsten är väl inga problem! Jo det var det tydligen, gav mig iväg till Bauhaus o de rekommenderade deras skorstenssats, det är bara det att skorstensröret kommer vara synligt o blir ”tjockare o tjockare” ju fler rör man monterar av satsen, ser inte klokt ut! Sedan har de ej heller skorsten för platt tak… endast för 10-45 graders lutning… jag önskar samma dim genom taket o en skorsten för platt tak, var inhandla det..
Menar du att först är det oisolerat rör, sedan rör med tunn isolering och slutligen "ganska tjock" isolering ?
Är väl helt normalt? Första biten skyddas av kaminen. Andra biten skyddar vägg, men avger bra med värme till rummet. Tredje biten ska gå igenom tak m.m. så där behövs bättre isolation mot brännbara material.
När det gäller platta tak, så tillkommer ju någon form av vattentätning typ gummistrumpa, som limmas mot skorsten och taket och något ytterskal för utseende och regnskydd.
Handritad skiss av rörledning med varierande isoleringstjocklek genom vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Adde2010
  • Laddar…
Tack för utförlig ritning! Ja så skulle man kunna säga att den ser ut men den jag kollade på blev grövre två ggr innan takgenomföringem, din är snyggare ritad får ta o sätta kaminrör en bit upp o sedan isolerad skorsten.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Menar du att först är det oisolerat rör, sedan rör med tunn isolering och slutligen "ganska tjock" isolering ?
Är väl helt normalt? Första biten skyddas av kaminen. Andra biten skyddar vägg, men avger bra med värme till rummet. Tredje biten ska gå igenom tak m.m. så där behövs bättre isolation mot brännbara material.
När det gäller platta tak, så tillkommer ju någon form av vattentätning typ gummistrumpa, som limmas mot skorsten och taket och något ytterskal för utseende och regnskydd.
[bild]
 
Nordic heating har en modulskorsten som har samma diameter hela vägen. Biomodul heter den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.