... redigerat pga. anonymitet
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Inget alls händer eftersom en sådan låg altan inte kräver bygglov. Först när det går att uppehålla sig i utrymmet under altanen har den en byggnadsvolym som kan göra den bygglovspliktig. Exakt var den gränsen går vad gäller höjd får undersökas för fall till fall men 1 m lär inte räcka.

Kommunen kommer vid en anmälan att upprätta ett tillsynsärende och sen begära in handlingar av fastighetägaren och troligen göra platsbesök. Efter det konstaterar de att verandan inte är bygglovspliktig och lägger ned ärendet. Anmälaren blir underrättad.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget alls händer eftersom en sådan låg altan inte kräver bygglov. Först när det går att uppehålla sig i utrymmet under altanen har den en byggnadsvolym som kan göra den bygglovspliktig. Exakt xar den gränsen går vad gäller höjd får undersökas för fall till fall men 1 m lär inte räcka.

Kommunen kommer vid en anmälan att upprätta ett tillsynsärende och sen begära in handlingar av fastighetägaren och troligen göra platsbesök. Efter det konstaterar de att verandan inte är bygglovspliktog och lägger ned ärendet. Anmälaren blir underrättad.
...
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget alls händer eftersom en sådan låg altan inte kräver bygglov. Först när det går att uppehålla sig i utrymmet under altanen har den en byggnadsvolym som kan göra den bygglovspliktig. Exakt var den gränsen går vad gäller höjd får undersökas för fall till fall men 1 m lär inte räcka.

Kommunen kommer vid en anmälan att upprätta ett tillsynsärende och sen begära in handlingar av fastighetägaren och troligen göra platsbesök. Efter det konstaterar de att verandan inte är bygglovspliktig och lägger ned ärendet. Anmälaren blir underrättad.
Det är ju nya mer generösa regler nu, men behöver man inte ligga 4.5 m från fastighetsgränsen?
 
S sandra.ek skrev:
Tolkar jag då rätt: så länge altanen är lägre än 1,8 meter så krävs inte bygglov, även om den byggs betydligt mer än 3,6 meter från bostadshuset och även om den placeras i tomtgräns?
Just 1,8m är lite från kommun till kommun tror jag. I Jönköping t.ex. tror jag det är 1.2m som gäller. Och då behöver man inte hålla sig inom 3.6m (eller 3.8m?) från bostadshuset.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S sandra.ek skrev:
Tolkar jag då rätt: så länge altanen är lägre än 1,8 meter så krävs inte bygglov, även om den byggs betydligt mer än 3,6 meter från bostadshuset och även om den placeras i tomtgräns?
Ungefär, men den där höjden vid altanens kant får bedömas från fall till fall för att bestämma om det är en bygglovspliktig åtgärd eller inte. Men ett mått över 1,2 m rör det sig om enligt de rättsfall som finns.

De där 3,6 m och 1,8 m som du skriver om är en extra undantagsregel från bygglovskrav. Så om du bygger en altan invid huset som normalt skulle ha krävt bygglov så gör den i alla fall inte det om den håller sig inom de måtten.

Jag har gjort en grafisk sammanfattning av den legala situationen som jag använder för trådar som denna:

Flödesschema som visar bygglovsprocessen för att bygga en altan med beslutspunkter baserat på höjd och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är ju nya mer generösa regler nu, men behöver man inte ligga 4.5 m från fastighetsgränsen?
Nej. Man får bygga ända fram till tomtgräns om det är tillräckligt lågt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dr Jumping Jack skrev:
Det är ju nya mer generösa regler nu, men behöver man inte ligga 4.5 m från fastighetsgränsen?
Nej inte alls. Krävs inte bygglov så kan man bygga sin altan hela vägen till fastighetsgränsen.
 
...
 
Redigerat:
A arowe17 skrev:
Nej. Man får bygga ända fram till tomtgräns om det är tillräckligt lågt.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ungefär, men den där höjden vid altanens kant får bedömas från fall till fall för att bestämma om det är en bygglovspliktig åtgärd eller inte. Men ett mått över 1,2 m rör det sig om enligt de rättsfall som finns.

De där 3,6 m och 1,8 m som du skriver om är en extra undantagsregel från bygglovskrav. Så om du bygger en altan invid huset som normalt skulle ha krävt bygglov så gör den i alla fall inte det om den håller sig inom de måtten.

Jag har gjort en grafisk sammanfattning av den legala situationen som jag använder för trådar som denna:

[bild]
Den där är väldigt bra graf, Claes. Där framgår ju tydligt att TS måste ha medgivande av grannen. Jag uppfattade att TS inte tänkte fråga någon.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej inte alls. Krävs inte bygglov så kan man bygga sin altan hela vägen till fastighetsgränsen.
I Jönköping behöver man antingen grannens medgivande eller bygglov för att bygga närmre än 4.5m från tomtgräns, även en marknära tolkar jag det som? Eller?

Behöver du söka bygglov eller göra en anmälan?
Du behöver söka bygglov om:

- terrassen eller altanen är högre än 1,8 meter över mark inom 3,6 meter från bostadshuset

- terrassen eller altanen är högre än 1,2 meter över marken utanför 3,6 meter från bostadshuset

- terrassen placeras inom 4,5 meter från tomtgräns utan grannens medgivande

Detta gäller både inom och utanför detaljplanerat område.

"Terrass eller altan, bygga. Bygglov eller anmälan? - Jönköpings kommun" https://www.jonkoping.se/byggabomil...velleranmalan.4.7ba3615f16d866b2a3619f95.html
 
Claes Sörmland
S sandra.ek skrev:
Hmm.

Kommunen hänvisar till Boverket för altanbygge.
På Boverket står det:

Om du ska bygga en altan till ditt en- eller tvåbostadhus eller komplementbostadhus och altanen ska sträcka sig ut längre än 3,6 meter från bostadshuset bör du fråga din kommun om det krävs bygglov, anmälan eller inget alls. Det gäller oavsett hur hög altanen är tänkt att bli. Om altanen blir högre än 1,8 meter krävs vanligtvis bygglov. Om det är ett vanligt trädäck som byggs i marknivå krävs oftast inte bygglov.

En sådan altan måste alltid följa bestämmelserna i den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området. Det gäller oavsett om den kräver bygglov, anmälan eller inget alls.

Jag tolkar det som att det krävs en anmälan till kommunen och att man inte får bygga den på prickat mark?
Den är lurig den där sidan har jag förstått eftersom så många skribenter här på BH missförstår den. Det man måste förstå är att den berör enbart altaner som kräver bygglov. Den texten gäller alltså inte altaner som inte kräver bygglov för att de är så pass låga.
 
Claes Sörmland
A arowe17 skrev:
I Jönköping behöver man antingen grannens medgivande eller bygglov för att bygga närmre än 4.5m från tomtgräns, även en marknära tolkar jag det som? Eller?

Behöver du söka bygglov eller göra en anmälan?
Du behöver söka bygglov om:

- terrassen eller altanen är högre än 1,8 meter över mark inom 3,6 meter från bostadshuset

- terrassen eller altanen är högre än 1,2 meter över marken utanför 3,6 meter från bostadshuset

- terrassen placeras inom 4,5 meter från tomtgräns utan grannens medgivande

Detta gäller både inom och utanför detaljplanerat område.

"Terrass eller altan, bygga. Bygglov eller anmälan? - Jönköpings kommun" [länk]
Det är nog en kommunikatör för webben som missförstått lagstiftningen. Ta generellt kommunernas hemsidor med en nypa salt, vi har så många kommuner och många drivs med rätt begränsad personal. Det är inte författningstext så att säga.
 
  • Gilla
arowe17
  • Laddar…
Bra graf, men vad är definitionen på att vara en del av huset?

Sitter fast i huset? Är närmre huset än xx m?

/Andreas
 
Claes Sörmland
E eal skrev:
Bra graf, men vad är definitionen på att vara en del av huset?

Sitter fast i huset? Är närmre huset än xx m?

/Andreas
Det är mer om det är en integrerad del av huset tänk typ altan åt balkonghållet. Det typiska trädäcket som byggs till vid eller runt huset som t ex en låda eller ett golv på stolpar anses inte ändra husets utseende så att det krävs ett bygglov, trots att det skruvas fast i huset. Om delen bedöms ändra husets "substans" så krävs bygglov. Ja, lagen är så här flummig.
 
  • Gilla
eal
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.