D Dr Jumping Jack skrev:
Det där är helt feltänkt. Bara för att du hittar något som är värre blir inte det första mindre fel. En rån blir inte mindre fel för att en mördare går lös. Skärp din argumentation.
Tror det är du som tänker fel här, ditt resonemang bygger ju på att man är omoralisk om man har betalt skatt i Sverige hela sitt arbetsliv och sedan "utnyttjar" svensk sjukvård på sin ålderdom. Men om du håller med om att det är omoraliskt av dessa grupper som jag pekar på att utnyttja sjukvård så får du gärna skriva det för annars tror jag att du inte alls tycker det.
 
  • Gilla
mvs och 1 till
  • Laddar…
Jämför priser i Portugal, väljer Santarem jämfört med Göteborg som område: https://www.numbeo.com/cost-of-livi...try2=Portugal&city1=Gothenburg&city2=Santarem

Verkar vara hyfsat billigare än Sverige, framför allt behöver man inte värma upp ett hus 9 månader om året.

Consumer Prices in Santarem are 46.73% lower than in Gothenburg (without rent)
Consumer Prices Including Rent in Santarem are 48.39% lower than in Gothenburg
Rent Prices in Santarem are 52.97% lower than in Gothenburg
Restaurant Prices in Santarem are 54.03% lower than in Gothenburg
Groceries Prices in Santarem are 57.46% lower than in Gothenburg
Local Purchasing Power in Santarem is 28.92% lower than in Gothenburg

Funderar själv på Turkiet, närmare bestämt Antalya lägre priser ändå tror jag: https://www.numbeo.com/cost-of-livi...ountry2=Turkey&city1=Gothenburg&city2=Antalya

Consumer Prices in Antalya are 58.88% lower than in Gothenburg (without rent)
Consumer Prices Including Rent in Antalya are 64.80% lower than in Gothenburg
Rent Prices in Antalya are 81.13% lower than in Gothenburg
Restaurant Prices in Antalya are 75.80% lower than in Gothenburg
Groceries Prices in Antalya are 61.54% lower than in Gothenburg
Local Purchasing Power in Antalya is 68.28% lower than in Gothenburg

Sjukförsäkring köper man på det sättet, att man betalar en summa om året, runt tusenlappen och över beroende på ålder.

Man får då samma sjukvård som Turkarna själva + 30% av vårdsumman kontant, borde duga om det inte drar iväg något galet dyrt.

Det mesta är billigare i Antalya, men priserna har gått upp PGA inflationen, men en fräch 4 rums lägenhet får du lätt för 2500:-
 
  • Gilla
Daggen84 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Att välja vilket land man vill bo i har inte enbart med ekonomin att göra.

Man måste trivas också, både med landet och med invånarna. Känna nån form av samhörighet, umgås, skratta tillsammans, uppskatta kulturen, ha tilltro till styrelseskick, bo i en demokrati, ha en harmonisk och behaglig tillvaro.

Vi hade varit ganska många gånger i Portugal innan vi flyttade hit.

I Turkiet har jag bara varit två gånger för många år sedan. Det var trevligt då att semestra i. Men nu skulle jag inte vilja åka dit. Det är alldeles för oroligt där, styrelseskicket glider mer och mer över till en autokrati. Och jag känner långt ifrån den samhörighet med folk som jag gör i Portugal.
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Vilken intressant tråd kul att höra att fler flyttat/funderar på att flytta utomlands så låt mig dela med mig av min resa...

Jag valde att lämna Sverige för 13år sedan för att jobba utomlands. Tröttnade på ekorrhjulet i Sverige och att man betalar skatt till förbannelse utan att riktigt få tillbaka någon vidare kvalitet. Svenskar tror alltid att sjukvården är bäst i världen men där har man faktiskt fel. Funkar minst lika bra i de länder jag bott utan långa köer och frustration. Pensionen man blir belönad med efter ett yrkesliv är dessutom ett hån.

Hursomhelst bor jag och min fru sedan 6 år just nu i Dubai. Dubai erbjuder ett års visum till företagare som vill testa på att bo i landet. Vi är dock inte företagare utan anställda på olika företag. Dubai är absolut inte optimalt för resten av livet, man får ge och ta som många andra ställen men det funkar bra för oss just nu i vår livssituation.
Det är otroligt trevligt varje månad när arbetsgivaren betalar ut mina 120.000kr som faktiskt också blir 120.000kr in på kontot. Sjukförsäkring betalar de också för både mig och frun, skola för 3 barn men just nu har vi inga barn.
Jag låtsas vara min egen skattmas och tar halva lönen direkt och sparar/investerar och använder de resterande 60.000kr till att leva och bo. 5.000kr i månaden för jag över till min mamma också som är pensionerad sedan ett helt yrkesliv inom vården (den fina pensionen hon skulle få blev inte så fin efter ett helt yrkesliv).
Frun betalar ingenting hemma men hennes lön på 50.000kr netto i månaden delar hon upp i 40.000kr i sparande och 10.000kr på hårsalongen, kläder, naglar och några tusenlappar till sin mormor som också är pensionerad från vården. Hennes mamma jobbar fortfarande men om några år har vi nog 3 vuxna vi bidrar med pengar för att kunna sätta lite guldkant på tillvaron, det är vår "skatt" eftersom den riktiga skatten de betalat hela livet inte riktigt ger så mycket tillbaka.

Dubai har för och nackdelar... Det är varmt och skönt, väldigt säkert och internationellt. Det vi kan sakna är en riktig natur och vill helst slippa 45 graders värme på sommaren när vi blir äldre därför sneglar vi med ett öga på södra europa i framtiden. Portugal eller Spanien, kanske Kroatien men Sverige är inte ens ett alternativ för det finns inget som riktigt lockar. Det är kul att åka till Sverige och träffa kompisar och familj då och då, fira midsommar och ta en kräftskiva resten av tiden kommer familjen och hälsar på oss. Världen är liten, flyg går överallt och är billigt idag.

Blev ett långt inlägg nu tar jag emot "skattesmitare" och "egoist" anklagelserna med öppna armar ;)
För den som kommer kommentera "ja men tänk på alla byggarbetare och andra som jobbar som slavar i Dubai" kan jag bara ta vår städerska som exempel... När corona drog igång grät hon av rädsla att hon kommer bli av med jobbet som städerska och bli tvungen att flytta hem till Indien. Hon försörjer två familjer i Indien och trots det har hon lyckats köpa två hus till sin pension som hon hyr ut för sina slavpengar på 6.000kr i månaden. I Indien hade hela familjen levt under extrem fattigdom.
Så ser världen ut och jag vet att det inte är lätt att förstå det när man bott i Sverige ett helt liv. Alla kör sitt eget race.

MVH
Daggen
 
Redigerat:
  • Gilla
Coolman och 11 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det finns en liten lagom kåk på södra Storgatan 30, Berga, Högsby som kanske slutar under 400'
Köper man ett sånt hus kanske man inte behöver sätta sig i skuld för resten av livet? Kan man inte betala kontant kan man sannolikt amortera bort lånet till man slutar jobba
Man kanske kan nöja sej med lönearbete halva året?
Köper man den kåken lär man även få champagne och en blåsinstrument-famfar på torget eftersom nästan all flytt i Högsby är utflytt, kan vara värt mkt :cool:

//Utflyttad sen 24 år (Sorry för OT, ådädåva)
 
Intressant med olika erfarenheter! Jag har i yngre dar bott och arbetat utomlands i ett par omgångar i Europa, som mest 5 år i streck. Varje gång jag flyttat hem har omställningen varit jobbig och jag var negativ till Sverige. Så småningom acclimatiserades jag ändå - men känner igen de utflyttades positiva inställning - jag har varit där själv;). Nu är jag nöjd med min svenska tillvaro, med min pension, skatteinbetalning, boende och närhet till familj, barn och barnbarn. Att bo utomlands ett antal år anser jag är ytterst lärorikt och befrämjar förståelse för andra människor och kulturer. Jag vill ändå framhålla att vårt land inte är så dåligt som lätt kan framhållas men det beror nog till stor del på 'en själv och hur tillfreds man är med livet. Jag skulle tex inte idag fysiskt klara av ett varmare klimat än det som är i sydsverige. Jag skulle sakna (och gjorde så när jag bodde ute) vår svenska natur. Som yngre var jag heller inte känslomässigt beroende av familjen. Visst ska vi resa! Men jag tror många er just ekonomin som mest lockande - och glömmer kanske att vi utlandssvenskar oftast lever i samhällets mellan-eller övre skikt. Och då kan livet lätt bli lite förljuget.
 
  • Gilla
EMIL Emil och 2 till
  • Laddar…
Det går att hitta hus i Dalarna för under 1 miljon på vissa ställen. Iallafall i södra delarna. Även bostadsrätter till fullt rimliga priser, en två för 250-500”
I Jämtland kan man hitta ett hus eller en mindre gård för löjligt låga priser. Kolla Ragunda kommun. Fin natur fiske skidåkning o skoterleder.
 
Daggen84 Daggen84 skrev:
Vilken intressant tråd kul att höra att fler flyttat/funderar på att flytta utomlands så låt mig dela med mig av min resa...

Jag valde att lämna Sverige för 13år sedan för att jobba utomlands. Tröttnade på ekorrhjulet i Sverige och att man betalar skatt till förbannelse utan att riktigt få tillbaka någon vidare kvalitet. Svenskar tror alltid att sjukvården är bäst i världen men där har man faktiskt fel. Funkar minst lika bra i de länder jag bott utan långa köer och frustration. Pensionen man blir belönad med efter ett yrkesliv är dessutom ett hån.

Hursomhelst bor jag och min fru sedan 6 år just nu i Dubai. Dubai erbjuder ett års visum till företagare som vill testa på att bo i landet. Vi är dock inte företagare utan anställda på olika företag. Dubai är absolut inte optimalt för resten av livet, man får ge och ta som många andra ställen men det funkar bra för oss just nu i vår livssituation.
Det är otroligt trevligt varje månad när arbetsgivaren betalar ut mina 120.000kr som faktiskt också blir 120.000kr in på kontot. Sjukförsäkring betalar de också för både mig och frun, skola för 3 barn men just nu har vi inga barn.
Jag låtsas vara min egen skattmas och tar halva lönen direkt och sparar/investerar och använder de resterande 60.000kr till att leva och bo. 5.000kr i månaden för jag över till min mamma också som är pensionerad sedan ett helt yrkesliv inom vården (den fina pensionen hon skulle få blev inte så fin efter ett helt yrkesliv).
Frun betalar ingenting hemma men hennes lön på 50.000kr netto i månaden delar hon upp i 40.000kr i sparande och 10.000kr på hårsalongen, kläder, naglar och några tusenlappar till sin mormor som också är pensionerad från vården. Hennes mamma jobbar fortfarande men om några år har vi nog 3 vuxna vi bidrar med pengar för att kunna sätta lite guldkant på tillvaron, det är vår "skatt" eftersom den riktiga skatten de betalat hela livet inte riktigt ger så mycket tillbaka.

Dubai har för och nackdelar... Det är varmt och skönt, väldigt säkert och internationellt. Det vi kan sakna är en riktig natur och vill helst slippa 45 graders värme på sommaren när vi blir äldre därför sneglar vi med ett öga på södra europa i framtiden. Portugal eller Spanien, kanske Kroatien men Sverige är inte ens ett alternativ för det finns inget som riktigt lockar. Det är kul att åka till Sverige och träffa kompisar och familj då och då, fira midsommar och ta en kräftskiva resten av tiden kommer familjen och hälsar på oss. Världen är liten, flyg går överallt och är billigt idag.

Blev ett långt inlägg nu tar jag emot "skattesmitare" och "egoist" anklagelserna med öppna armar ;)
För den som kommer kommentera "ja men tänk på alla byggarbetare och andra som jobbar som slavar i Dubai" kan jag bara ta vår städerska som exempel... När corona drog igång grät hon av rädsla att hon kommer bli av med jobbet som städerska och bli tvungen att flytta hem till Indien. Hon försörjer två familjer i Indien och trots det har hon lyckats köpa två hus till sin pension som hon hyr ut för sina slavpengar på 6.000kr i månaden. I Indien hade hela familjen levt under extrem fattigdom.
Så ser världen ut och jag vet att det inte är lätt att förstå det när man bott i Sverige ett helt liv. Alla kör sitt eget race.

MVH
Daggen
Du glömde att berätta om nackdelarna...

Får frugan köra bil, till exempel? Personligen hade jag aldrig satt min fot i ett land som behandlar 50% av befolkningen som boskap.
 
  • Gilla
DennisCA och 8 till
  • Laddar…
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Bostadsrätter med hög månadshyra för mångmilionbelopp och villor som kostar en livsinkomst.
Kolonistugor i Göteborg som kostar 2 miljoner kr onor,
Ja listan på hur galen bostadsmarknaden är i lilla Sverige kan göras hur lång som helst.

Nu när det öppnas upp för mer distansarbete börjar iallafall jag fundera att dra mitt pick och pack till något annat ställe med varmare klimat och där man kan få mer kåk för pengarna.

Är det fler än jag här som är i samma tankar? Några tips på var man ska dra? Gärna med liknande tidszon som Sverige så man kan koppla upp och jobba under normala tider.
Förlåt mitt inflikande. Hittade en kolonistuga på blocket i Göteborgs regionen för 695. Vad är det för lyxstugor som kostar 2 miljoner?
 
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Sverige är grått, kallt och relativt tråkigt i min mening men levnadsstandarden är hög och arbetsförhållanden och välfärd väldigt bra.
Att jobba i Sverige men på distans delvis från utlandet verkar erbjuda det bästa av två världar.
Många företag har förbjudit medarbetare att jobba på distans från utlandet. Anledningen är att det blir krångligt från skattesynpunkt och väldigt lätt hänt att man gör något olagligt så att det blir dyrt för arbetsgivaren.
 
Lite mer än att enbart fundera på utlandsflytt får jag till slut erkänna att jag har gjort.

Köpte t.ex en gammal semestervilla i Spanien som jag håller på att rusta upp ...
Nåväl.

På tal om kostnader för bostäder så är det ju inte enbart inköps och månadskostnader som är oproportionerligt höga i Sverige.

I norra Europa så är även hantverksarbete absurt dyrt. Sverige är fantastiskt om man är egenföretagande hantverkare. Då skulle jag nog inte ens överväga att flytta utomlands.

Som kund av hantverkstjänster är det bedrövligt.
I Spanien får man t.ex två duktiga hårt arbetande murare/alltiallohantverkare för mellan 100-150 euro per dag.
I norra europa får man lägga den summan bara för att en ska komma och titta på problemet/utmaningen.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du glömde att berätta om nackdelarna...

Får frugan köra bil, till exempel? Personligen hade jag aldrig satt min fot i ett land som behandlar 50% av befolkningen som boskap.
Klart hon får köra bil, jobba med vad hon vill, klä sig precis som hon vill, supa skallen i bitar med tjejerna om hon vill vet inte vilken sten du levt under senaste 20åren?

MVH
Daggen
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jäpp - en väsentlig nackdel som utlandsboende söderut: jag saknade obeskrivligt våra fyra årstider.
 
EMIL Emil EMIL Emil skrev:
Lite mer än att enbart fundera på utlandsflytt får jag till slut erkänna att jag har gjort.

Köpte t.ex en gammal semestervilla i Spanien som jag håller på att rusta upp ...
Nåväl.

På tal om kostnader för bostäder så är det ju inte enbart inköps och månadskostnader som är oproportionerligt höga i Sverige.

I norra Europa så är även hantverksarbete absurt dyrt. Sverige är fantastiskt om man är egenföretagande hantverkare. Då skulle jag nog inte ens överväga att flytta utomlands.

Som kund av hantverkstjänster är det bedrövligt.
I Spanien får man t.ex två duktiga hårt arbetande murare/alltiallohantverkare för mellan 100-150 euro per dag.
I norra europa får man lägga den summan bara för att en hantverkare ska komma och byta lite silikon i badrummet under en halvtimme eller något liknande.
https://www.gp.se/ekonomi/drömmen-om-kolonin-kostar-långt-över-miljonen-kronor-1.44027904 kolonistugor nära vattnet 3,5 miljoner.
https://sverigesradio.se/artikel/hogt-tryck-pa-kolonistugor-kan-kosta-upp-till-2-miljoner
Och här
 
Daggen84 Daggen84 skrev:
Klart hon får köra bil, jobba med vad hon vill, klä sig precis som hon vill, supa skallen i bitar med tjejerna om hon vill vet inte vilken sten du levt under senaste 20åren?

MVH
Daggen
Du har fortfarande inte berättat om nackdelarna? Vad är egentligen nackdelen med att jobba i en diktatur?
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.