K Knight skrev:
Är de här en lämplig kabel? Tål hårda krav
Jag tror denna är overkill för mig.
 
F Fisksvansen skrev:
Jag behöver inlogg till Malmbergs för att se priser. Finns den en offentlig webbutik med liknande produkter eller kan jag som vanlig dödlig ordna ett inlogg på Malmbergs?
Du behöver ha företag för att få handla hos Malmbergs.

Kabel som föreslagits skulle jag misstänka kostar typ 2500-3000kr ink moms.

5G4 har i princip inga grossister kvar då den inte användes så ofta. 5G6 är EBR standard.

Aceflex fungerar att använda som skarvsladd och sedan gräva ner.

Aceflex 5G6 kostar 100kr/m ink moms hos Elbutik.
 
F Fisksvansen skrev:
Jag behöver inlogg till Malmbergs för att se priser. Finns den en offentlig webbutik med liknande produkter eller kan jag som vanlig dödlig ordna ett inlogg på Malmbergs?
Nu är jag inte den som ofta kommer med pekpinnar när det gäller el men det låter som om du skulle behöva ta hjälp av någon kunnig. Att köpa en kabel på Amazon är absolut inte rekommenderat då mycket kommer direkt från Kina och även om där finns en CE märkning så är den knappast testad och godkänd.
Tänk också på att kraven skiljer sig åt, även mellan EU länder innan du köper något på Amazon!

Hur som, en vanlig 3-fas skarvkabel fungerar ju temporärt nu men jag tror det är svårt att hitta 50 m. De längsta för 32A jag sett är 25m (16A som brukar finnas som 50m blir för klent).

EDIT: hittade faktiskt en 50m: https://www.bax-shop.se/380v-3-fas-natkabel/showtec-32a-elkabel-5-x-4-mm-50-meter

När du ska göra den fasta installationen bör du ju ta en elektriker med behörighet som kopplar in allt, jag förutsätter att du också har en JFB som definitivt ska kopplas in av en behörig elektriker!
Då behöver du skyddsrör och en kabel godkänd för markinstallation. Dra gärna en 6kvmm eller t.o.m. 10kvmm för framtida behov så du kan gå vidare med andra undercentraler, elbilladdare eller annat som kan behövas i framtiden.
 
H hempularen skrev:
Som sagt 50m kabel är inte bara att dra ut. Den behöver dimensioneras. Eller så får man ta i med livrem och hängslen och välja en riktigt saftig kabel.


Det avlånga uttaget du tänker använda måste bytas till ett modernt runt CEE. Den typen av uttag är livsfarliga. Det är förbjudet att sälja, montera eller ens ge bort kontakter som passar i uttaget. Efter byte av uttaget måste du förstöra det gamla, inte bara slänga det till återvinning. På den tiden dessa användes orsakade de flera dödsfall om året.
Om jag väljer en överdimensionerad kabel, då borde jag väl rimligtvis kunna ha den både där där jag är nu och även på tomten jag ska till? Eller är det väldigt tungt att dra en stor&tjock kabel genom dörrar, öppna fönster och så vidare?
 
anders07 anders07 skrev:
Nu är jag inte den som ofta kommer med pekpinnar när det gäller el men det låter som om du skulle behöva ta hjälp av någon kunnig. Att köpa en kabel på Amazon är absolut inte rekommenderat då mycket kommer direkt från Kina och även om där finns en CE märkning så är den knappast testad och godkänd.
Tänk också på att kraven skiljer sig åt, även mellan EU länder innan du köper något på Amazon!

Hur som, en vanlig 3-fas skarvkabel fungerar ju temporärt nu men jag tror det är svårt att hitta 50 m. De längsta för 32A jag sett är 25m (16A som brukar finnas som 50m blir för klent).

EDIT: hittade faktiskt en 50m: [länk]

När du ska göra den fasta installationen bör du ju ta en elektriker med behörighet som kopplar in allt, jag förutsätter att du också har en JFB som definitivt ska kopplas in av en behörig elektriker!
Då behöver du skyddsrör och en kabel godkänd för markinstallation. Dra gärna en 6kvmm eller t.o.m. 10kvmm för framtida behov så du kan gå vidare med andra undercentraler, elbilladdare eller annat som kan behövas i framtiden.
Jag uppskattar pekpinnen! Tar du fram den så är det högt i tak och den typen av dialog gillar jag. Anledningen till varför jag är så frågvis är för att jag vill veta. Jag brukar fungera så att jag i princip vill sätta mig in i hantverkarens roll innan jag anlitar hantverkaren. Jag vill förstå vad det är som jag beställer och köper, nästan alltid.

Den kabel som du hittat (från en butik som ser lite tvivelaktig ut) verkar kanske uppfylla båda mina behov: både där jag är nu och dit jag ska? Men den kanske inte är för markläggning?

Det jag funderar på i nuläget, som jag också skrivit tidigare, är att köpa en kabel som kan användas på båda platserna. Jag har en begränsad budget och inte så vansinnigt stora marginaler. Vill försöka göra klokt, men billigt.
 
Det billigaste hittar du på Malmbergs

N1XV

5g6 44,73/m

5g10 72,45/m

Moms tillkommer

Vilken area du behöver beror på nätvärden, förläggningssätt, belastning och längd

Detta måste räknas på?
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.