var nyligen med om att en god vän lykades övertyga sydkraft att hans funkis villa var för snygg sör att flytta ut mätartavlan utomhus, när han bytte el
 
Till tomtletare

<Jag bygger inte en 3 miljoners "mätarhållare" till elbolaget.
Kanske dags att fundera på argument till samtalen. hmmm>

Jag målade skåpet med samma färg som fasaden, blev riktigt snyggt. Lätt att byta säkring 2 på natten mitt i vintern.

Prototypen
 
prototypen skrev:
Till tomtletare
Jag målade skåpet med samma färg som fasaden, blev riktigt snyggt. Lätt att byta säkring 2 på natten mitt i vintern.

Prototypen
Jovisst går det att måla men skåpet sitter då likafullt på väggen. Infällda skåp är energiläckage och utanpåsittande är fula, nääää inte det.....
Stolpe i busken är mest lockande just nu trots allt. Vi får se hur det blir när det blir klart
 
Tomtletare: jag vet inte hur det är i resten av landet, men på Gotland funkar det så att elbolaget bekostar åtminstone en del av dragningen från elnätet fram till mätaren, sen bekostar kunden resten, alltså fram till huset. Jag var i kontakt med elbolaget om detta och blev då rekommenderad att sätta mätaren så nära huset som möjligt för att slippa betala mer än nödvändigt själv!
 
Tar upp tråden igen: Vill se alla "snygga" lösningar på detta, gärna i bild.

Att ha ett skåp på eller i fasaden tycker jag är RIKTIGT ful. Har varit runt och försökt titta på hur andra nybyggen löst detta och måste erkänna att resultatet är mycket nedslående: på många snygga hur sitter en riktigt ful plåtburk uppskruvad mot gatan, gärna på entrésidan. Infälld variant är inte heller snygg å skapar man då en köldbrygga är det ju inte ens särskilt smart.

Hur gör man för att planera in en så snygg borttrollning som möjligt?
 
I princip alla byggsatshus som jag installerar har ett infällt mätarsåp i fasaden. Själv byggde jag en förrådsbod och satte utanpåliggande skåp på den.

Elbolagets kabel slutar vid anslutning i mätarskåpet. Sätter du ett skåp i tomtgräns så är kabeln från mätarskåp till huset din egen och du får betala ev kabelfel själv. För-och nackdelar, du slipper ju skåpet på huset då. Själv tycker jag inte det stör, arbetsskada kanske?
 
Snailman
Såg ett utanpå liggande skåp på ett litet knuttimrat hus, det såg så fult ut så det var inte sant.. tror de målat det svart några år senare (huset var svartmålant (tjärmålat?) Då fick man åtminstone inte samma chock längre..

Brukade kolla på skåpet varje gång jag åkte förbi bara för att det var så fult.
Där hade det varit 1000gånger bättre med ett vid tomtgränsen.

Huset var nog max tre meter brett oxå, så skåpet såg ENORMT stort ut.
 
Snailman skrev:
Såg ett utanpå liggande skåp på ett litet knuttimrat hus, det såg så fult ut så det var inte sant.. tror de målat det svart några år senare (huset var svartmålant (tjärmålat?) Då fick man åtminstone inte samma chock längre..

Brukade kolla på skåpet varje gång jag åkte förbi bara för att det var så fult.
Där hade det varit 1000gånger bättre med ett vid tomtgränsen.

Huset var nog max tre meter brett oxå, så skåpet såg ENORMT stort ut.
Annars kan man måla skåpet så att det ser ut som en "gigantisk" fågel holk... Kanske skruva fast en uppstoppad fiskmås brevid, med en halsduk med texten"Vattenfall"
 
Mikael_L
el_richard skrev:
Annars kan man måla skåpet så att det ser ut som en "gigantisk" fågel holk... Kanske skruva fast en uppstoppad fiskmås brevid, med en halsduk med texten"Vattenfall"
Kan man kanske få in lite reklampengar t.o.m :)
Om vattenfall är snåla så kanske andra vill ställa upp, SBAB eller Gar-Bo tex :D :D
 
bax skrev:
Elbolagen är ålagda att besöka anläggningen minst vart tredje år. Det räcker med att kunden (du) tecknar ett avtal med en annan leverantör så måste nån dit och läsa av mätaren.
Fjärravläsningen läser inte mätarställningen utan förbrukad energi, dvs den levererar värdet " ytterligare 100kWh har förbrukats", inte "nu står mätaren på xxxx kWh".
Detta är säkert saker som tekniken kan lösa, men besökskravet kommer knappast att upphöra. Därav kravet på fasadmätarskåp, så att montören lätt kan komma åt mätaren för avläsning/service/byte etc. utan att behöva boka en tid, jaga en nyckel eller nån som kan låsa upp. Detta är mertid som kostar, och skall betalas av nån (läs: du och jag).
Det där stämmer inte, det är möjligt att läsa både mätarställning och förbrukad mängd och beroende på teknisk lösning även fjärrbryta/strömsätta anläggningen centralt. Dvs inget behov av att besöka anläggningen ens vid leverantörsbyte eller frånkoppling/inkoppling av mindre betalningsbenägna kunder :)
 
Mina erfarenheter av GARO:s mätarskåp är bara bra. Har för mig att VIN-skåpen för inbyggnad har s.k. knock-outs både på under- och ovan sidan för att kunna ansluta in- resp. utgående ledningar.

Dessutom finns dom ju med extra DIN-skenor i för att kunna montera normmateriel, åskskydd, pot.utjämning osv.
 
tomtletare skrev:
Infällda skåp är energiläckage
Och sedan sätter ni in stora fönster och infällda spots med stora pottor halvt ut genom isoleringen.

Protoypen
 
Raskus skrev:
Det där stämmer inte, det är möjligt att läsa både mätarställning och förbrukad mängd och beroende på teknisk lösning även fjärrbryta/strömsätta anläggningen centralt. Dvs inget behov av att besöka anläggningen ens vid leverantörsbyte eller frånkoppling/inkoppling av mindre betalningsbenägna kunder :)
Jag vet, men den första raden, samt det sista stycket, i mitt inlägg stämmer fortfarande.

F.ö. har jag ännu inte hört om något bolag som valt att köpa de mätare där man kan stänga av strömmen via fjärr, de är för dyra. Men jag tar gärna emot ett tips om ett sådant bolag.
 
prototypen skrev:
Och sedan sätter ni in stora fönster och infällda spots med stora pottor halvt ut genom isoleringen.

Protoypen
Ja och nej, någonstans måste man dra gränsen (gränsen är spottar och elskåp). :)
 
bax skrev:
F.ö. har jag ännu inte hört om något bolag som valt att köpa de mätare där man kan stänga av strömmen via fjärr, de är för dyra. Men jag tar gärna emot ett tips om ett sådant bolag.
Slänger mig in i tråden med stor risk för att glida ifrån ursprungsämnet, men men...

Några exempel på bolag som valt ett system som stödjer mätare med brytare:

TC Connect

Majoriteten av alla bolag på denna lista installerar mätare med brytfunktion (om än inte i alla anläggningar så i väl utvalda anläggningar där det exempelvis kan vara hög omsättning på boende eller många leverantörsbyten)

I vårt nätområde köpte vi systemet innan dessa brytmätare var certifierade för svenska marknaden så merparten av våra mätare är utan brytare, men ca 15% av nätets totala antal mätare kommer att vara brytmätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.