Hej

Vi har precis köpt hus från 1924 och går och funderar på hur man ska renovera fasaden och byta fönster, då fönsterna på södersidan behöver åtgärdas inom en snar framtid.

En dröm vi har är att återställa fasaden och fönster till hur det såg ut en gång, dvs att ta bort panelen och putsa upp bakom samt sätta spröjsade fönster. Någon som gjort liknande eller har andra erfarenheter?
 
  • Ett äldre hus från 1924 med vit panel på fasaden och ospröjsade fönster omgivet av grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Har ni foton på hur huset såg ut en gång i tiden?
 
Tyvärr inte. Men klassiskt putsad fasad och spröjsade fönster. Så panelen är något tillägg på 70-talet.
 
Åsa Lund
Kan kolla i eftermiddag om jag hittar några bra bilder i en bok jag har.
Nu arbetsdag på stallet
 
Ta det lugnt och leta reda på bra förebilder innan ni sätter igång. Det är tråkigt att se en sådan okänslig modernisering, men det går att lyfta utseendet rejält utan att ägna sig åt antikvariska åtgärder. Är det ett reveterat eller murat hus? Finns det tilläggsisolering bakom gavelspetsarnas träpanel?
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Jag är nog lite otydlig i min fråga. Jag har orginalritningarna men inte på bild. De finns fortfarande hos säljaren, då vi precis köpt huset.
Ja, huset är tilläggsisolerat under men skulle man plocka ner panelen så är inte ytan slät utan man hade fått bygga på där den suttit.
Min fråga är lite allmän snarare. Om man ska ta ner panelen och lägga på någon typ av skiva för att sen putsa. Om det någon som gjort det.
 
Svara på frågan: "Är det ett reveterat eller murat hus?"
 
Murat
 
Det tål att tänka på. Spontant kanske det vore bäst att isolera bv utvändigt också innan putsning? Nya fönster måste naturligtvis flyttas ut. Tilläggsisoleringen av gavelspetsen håller inte för en putsning, med regelverk och antagligen fel isoleringstyp, så det måste göras om. Men effekten av en utvändig isolering är possitiv även om det inte är den mest lönsamma åtgärden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.