Vilken avloppslösning finns det till mindre enkelt fritidshus på bergig tomt som har vissa mindre gräsytor. Kommunen kräver högsta reningskravet. Avloppet används sommartid och det kommer från en kran i köket. Nuvarande lösning är en enkel stenkista.

Jag letar efter en prisvärd/inte så dyr lösnimg att anlägga och underhålla.

Enligt kommunen måste avloppet klara en familjs bdt behov. Tror inte de gör undantag.

Vilka kostnader kan man räkna med?

Minireningsverk verkar dyrt, vi har ingen att dela med heller.
 
Z
Hur motiverar miljöförvaltningen hög skyddsnivå för bdt-avloppet? (Reduktion 90% BOD, 90% fosfor, 50% kväve)
Jag har sett väldigt få bdt-anläggningar som redovisar reningsförmåga enligt hög skyddsnivå.

Tror Jets bdt-anläggning är testad, kanske även Vestelli Bioreaktor, men ingen av dem är jätteliten att installera...Har du tittat på gråvattenfilter? Typ Matala/raita biobox xl? De är mindre men är också känsligare för större vattenmängder, passar kanske bäst i fritidshus med lite lägre standard (dvs inte diskmaskin, tvättmaskin, badkar osv).
 
Claes Sörmland
När man räknar på hög skyddsnivå (miljö) för enbart ett BDT-avlopp så får man räkna med den reduktionen som frånvaro av WC-utsläpp innebär. Så kraven på rening är inte så höga.

Mer kostnadsdrivande är att det ska fungera för 5PE BDT-avlopp samt smittoreduktionen.
 
  • Gilla
Pettet
  • Laddar…
Kolla med kommunen eller en lokal entreprenör vad de tillåter för avlopp. Häromkring tillåter de idagsläget inte minireningsverk utan det är två kammar brunn + infiltration som gäller. Utöver det är det ju avgörande var du kan lägga brunn (avståndskrav från brunn, hus etc) och hur marken är avgör hur och vilken infiltration du kan lägga.
 
Tack för svaren jag fått. Inser att jag måste börja med att rådgöra med kommunen. Tänkte att jag skulle vara påläst inför detta beslut. Men desto mer jag läser om avloppslösningar desto krångligare och dyrare verkar der. Så synd att det inte finns enhetliga godkända produkter som är anpassade till olika behov. Det borde finnas bidrag eller avdrag. Som det är nu finns det en massa avlopp som säkert skulle må bra av att bytas eller uppdateras, men många drar sig pga kostnad och krångel.
 
Förstår inte riktigt hur bidrag skulle hjälpa i detta fallet, dvs att andra skall betala ditt avlopp?
Men olika lösningar beror på att det behövs olika för olika miljöer, markens beskaffenhet etc.
De inventerar numera kraftigt över Sverige så alla normala hushåll kommer inom rimlig tid ha bra rening eller så blir man utfattig pga av böter.
Men börja hos kommunen eller en entreprenör. Lycka till.
 
Claes Sörmland
Gammal tråd som dök upp via ett like.

Standardlösningen för BDT-avlopp är en liten slamavskiljare på 700 L följt av antingen en infiltration i sandig mark, en markbädd på kanske 15 kvadratmeter, eller en filterburk i plast som ersätter markbädden.

Vill man spara pengar och är händig så kan man bygga själv, finns nästan alltid BDT-slamavskiljaren på Blocket för småpengar och en infiltration eller markbädd finns byggbeskringar att ladda ned från nätet. Naturvårdsverkets gamla skrifter. Även en plastbox som ersätter dessa kan man koppla in själv.

Vill man som de flesta ha det bekvämt så låter man en yrkesman bygga det hela. Men då blir det ju sina 100 000 kr eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.