Vår laddbox installerades i december förra året och för en månad sen la den av, något är bränt på kretskortet.
Jag hade själv köpt laddboxen (stort välkänt märke) på nätet och anlitade sedan en elektriker för installation.
Efter långsam handläggning av tillverkaren ska en ny box skickas ut efter att det felanmälts till inköpsstället.
Det jag undrar över är om jag själv verkligen borde stå för kostnaden för bytet av den den trasiga, det borde väl hamna på tillverkaren eller vad anser ni? Har inte lyft frågan än utan mest sett till att de skickar en ny box.
 
Om de inte har osannolikt frikostiga garantivillkor så lär du nog få bekosta installationen själv. Hade du däremot köpt boxen av samma elfirma som installerade den så hade det förvånat mig om de inte bytte den åt dig gratis. men det är liksom baksidan av att handla billigt på nätet.
 
Ja det kanske är som du skriver, att det uppenbart blir min egen kostnad. Nu är ju det stora jobbet gjort med dragning av kablar till och från central så det handlar väl inte om så stora summor. Men ändå lite intressant, får djupdyka i det finstilta helt enkelt.
 
G gluecifer skrev:
Ja det kanske är som du skriver, att det uppenbart blir min egen kostnad. Nu är ju det stora jobbet gjort med dragning av kablar till och från central så det handlar väl inte om så stora summor. Men ändå lite intressant, får djupdyka i det finstilta helt enkelt.
oavsett vad där står i det finstilta så gäller konsumentköplagen går ej att förhandla bort
problemet är ju att säljaren inte installerat den, så vem bär ansvaret säjaren eller den som installera boxen
 
Laddboxen är ju i princip ett uttag och uttag får man ju byta själv om man har nödvändig kännedom. Undra om det faller på något annat.
 
M merbanan skrev:
Laddboxen är ju i princip ett uttag och uttag får man ju byta själv om man har nödvändig kännedom. Undra om det faller på något annat.
Det kan vara 3-fas.
 
Skärmdump av information om elinstallationer för carport och laddbox, inklusive riktlinjer för vad man får och inte får göra.
 
Tack för allas input. Laddboxen är bytt av elektriker och funkar fint. Kostnaden?
Den föll på mig men var överkomlig.
 
Jag tror att enl. konsumentköplagens, så har du rätt att få även installationskostnader, från inköpsstället.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.