Hej

Jag och min tjej har lämnat in ett förhandsbesked på en perfekt tomt. Perfekt för att det finns vatten el och telefon alledess vid sidan om / under tomten + att den är relativt stor och bra placerad. Nu säger dock de på bygglov att det kanske eventuellt är planerat att lägga en uppfart på tomten, alltså att inget är bestämt men tankar finns där, och därför är det tveksamt att vi får ett positivt förhandsbesked. Får man göra så här? Någon som är insatt på hur lagar fungerar runt detta?

Vi har själva funderat på hur en uppfart på tomten skulle se ut då baksidan slutar med en bergvägg, och måste bli väldigt kostsamt att lägga uppfarten just mitt över vår tomt. Vi har iaf sagt till att vi tycker det verkar konstigt att lägga den där och att det finns bättre ställe typ alledess i slutet på vår tomt eller ännu lite längre bort. Men det är ändå svårt att vara optimistisk då det är Vänersborgs kommun vi pratar om...
 
A
Äger ni tomten till fullo, eller är det Vänersborgs kommun som äger tomten? Privat ägare? Vad säger detaljplanen över området? Vilka bestämmelser är det som gäller för er tomt vid bebyggelse? Se till detaljplanen över området, det brukar hjälpa. (Maila gärna om det är något, vi bygger i Thn, har bekanta som bygger i Vbg!)
 
Den är privatägd, detaljplan har jag ingen aning om, vet dock att området bakom (båberg/skogshöjden) området är finns det eventuellt planer att bygga massa hus, iaf på Trollhättans del, Vänersborgs kommun har som du kanske vet svårt att få fingrar ur och göra något vettigt
 
Jag tycker att du skall börja med att läsa detaljplanen vad som är sagt för den där tomten. Därefter bör du kanske fundera över om du vill bo i den kommun som du verkar avsky. Det kommer definitivt inte att gagna din sak genom att påstå att de hela tiden är mer eller mindre inkompetenta. Även kommunanställda i Vänersborg läser detta forum och förstår säkert både vilken tomt det är och vem du är.

Om det nu är så att den tomten som du vill bygga på är den mest lämpade att bygga en infart på till ett nytt bosatdsområde så kommer kommunen med stor sannolikhet att utnyttja sin förköpsrätt och köpa tomten om en försäljning till er blir aktuell. (I annat fall kommer de förmodligen att lösa in den vad tiden lider). Detta är helt enligt lagen.
 
Swetrot skrev:
...Därefter bör du kanske fundera över om du vill bo i den kommun som du verkar avsky. ...
Om han är från Trollhättan förklarar det saken. ;)
 
Påstår inte att de som har hand om detta är inkompetenta, utan det är väl isåfall politikerna som inte vill få in mer folk i kommunen. De vi varit i kontakt med hittills tycker jag har verkat vara ok. Hade gärna byggt i Trollhättan, men Båberg är det som lockar mest då det är mitt i Trestad, och på Trollhättans sida är det helt stadsplanerat. Vill bo -lite- avskiljt iaf.

Får kolla detaljplanen, återkommer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.