R
Maskintok skrev:
björkviskaren:crysmile:
Jo jag har ju sett ett antal tusen i mina dagar.. :thinking:;)
Jag var tvungen att gå ut och ta en titt på mina och det visade sig att det hänt en hel del sedan jag sist uppmärksammade dem. De har faktiskt börjat bli ganska gröna nu med rätt mycket begynnande blad. De är dessutom betydligt tätare än de som varit med på bild här.

Så jag hoppas att de har några år till i sig.
 
A
R RoAd skrev:
Jag var tvungen att gå ut och ta en titt på mina och det visade sig att det hänt en hel del sedan jag sist uppmärksammade dem. De har faktiskt börjat bli ganska gröna nu med rätt mycket begynnande blad. De är dessutom betydligt tätare än de som varit med på bild här.

Så jag hoppas att de har några år till i sig.
har de säkert, håll lite koll bara då och då..
Inget man behöver glo på jämt men bra att ha ett öga på iallafall (y)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
hela den där raden med Björk har samma kvalitet..
Ja, det är bara en björk kvar nu. Ska hålla koll på hur den ser ut.
 
Här är ett björkbestånd/björkhage (är ca 5ggr större än det som syns på bilden) med friska björkar med en ålder på runt 60 år, men även här har enstaka fått röta och tagits bort under åren.
Bilden togs i helgen.
60-årigt björkbestånd vid vatten med grön mark och delvis molnig himmel, fotograferat en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
A
A AndersS skrev:
Här är ett björkbestånd/björkhage (är ca 5ggr större än det som syns på bilden) med friska björkar med en ålder på runt 60 år, men även här har enstaka fått röta och tagits bort under åren.
Bilden togs i helgen.
[bild]
fint Björk timmer bestånd (y)
 
Maskintok skrev:
fint Björk timmer bestånd (y)
T.o.m. Skogsstyrelsen har dykt med studiebesökare bl.a. från Estland där svenska sågverk har intressen.
Tyvärr närmar väl sig dagen när det är dags....... jag sitter inomhus och njuter när jag tar fotot.
 
Jag hade en Björk i utkanten av tomten som såg rätt så dålig ut högst upp och saknade bladverk, se bild (den vänstra bakom friggeboden)

Björkträd med skadad topp bakom en friggebod sett från en veranda med trästaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag vid en liten vindpust gick toppen av cirka 4-5m. Resten av björken och bladverk samt stam ser ok ut.

Vågar man ha kvar denna Björk? Det är väl min friggebod som står inom farozon och eventuellt grannen men annars är den en bit från huset.

Björk i utkanten av tomten med skadad topp och saknat bladverk bakom friggebod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avbruten björktopp på marken bredvid en sten och vedbod, skadat bladverk synliggör vindskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Över bilden är efter toppen gick sönder på undre bild.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
V Vindens skrev:
Jag hade en Björk i utkanten av tomten som såg rätt så dålig ut högst upp och saknade bladverk, se bild (den vänstra bakom friggeboden)

[bild]

Idag vid en liten vindpust gick toppen av cirka 4-5m. Resten av björken och bladverk samt stam ser ok ut.

Vågar man ha kvar denna Björk? Det är väl min friggebod som står inom farozon och eventuellt grannen men annars är den en bit från huset.

[bild] [bild]
Över bilden är efter toppen gick sönder på undre bild.
vågar och vågar.. jag hade fällt den medans vedvärde fanns... Men om något år så är den pulver ändå...
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vågar och vågar.. jag hade fällt den medans vedvärde fanns... Men om något år så är den pulver ändå...
Ja, den björken ska nog fällas förr eller senare men dessvärre är den svåråtkomlig med flera större träd runtom. Risken att hela björken knäcks är nog liten men jag får nog hålla utkik ifall fler delar går sönder.

Vad är de vanligaste orsaken till att björken blir dålig på toppen?
Det ironiska i det hela är att en arborist från kommunen inte ansåg att trädet var ett ”riskträd” bara för ett par veckor sedan :rolleyes:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
V Vindens skrev:
Ja, den björken ska nog fällas förr eller senare men dessvärre är den svåråtkomlig med flera större träd runtom. Risken att hela björken knäcks är nog liten men jag får nog hålla utkik ifall fler delar går sönder.

Vad är de vanligaste orsaken till att björken blir dålig på toppen?
Det ironiska i det hela är att en arborist från kommunen inte ansåg att trädet var ett ”riskträd” bara för ett par veckor sedan :rolleyes:
En Björk dör uppifrån och ner..
vanliga tecken är dåligt med löv och torra grenar.
Sedan blir den mörkare i färgen i toppen på grenarna..

Vad är det runtomkring?
Ingen möjlighet att fälla den bort från träden?

riskträd.. hm :thinking: dött och farligt..
vilken konstig värdering... hur tänkte denne då? det är ju hel dött, från halva stammen och upp...
 
Düsseldorff
Går det inte att fälla bortåt, från friggeboden? Ser tomt ut på bilden. Är ju inte heller nån bamsing till träd direkt så det bör ju gå rätt smärtfritt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Går det inte att fälla bortåt, från friggeboden? Ser tomt ut på bilden. Är ju inte heller nån bamsing till träd direkt så det bör ju gå rätt smärtfritt.
Friggeboden står 1m söder om björken och till väster börjar en grannfastighet 3m bort. Åt samtliga andra håll finns andra större träd såsom en stor ek, flera granar och någon annan Björk på kommunens mark.
Såsom jag ser det är det enda som funkar är att arborist får klättra och såga ner den i delar.
Marken där björken står är rätt fuktig, hade gärna behållt björken som en naturlig dränering annars om den nu inte började bli dålig.
 
Düsseldorff
Ok fattar! Ja då är det väl läge att trolla fram en arborist för bedömning av trädets mående. Rimligt att göra arboristen införstådd med att det kan vara nedkapning som gäller så han eller hon är beredd på det vid uppdykande.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ok fattar! Ja då är det väl läge att trolla fram en arborist för bedömning av trädets mående. Rimligt att göra arboristen införstådd med att det kan vara nedkapning som gäller så han eller hon är beredd på det vid uppdykande.
Samma träd och en till Björk några meter bort som står på vår tomtgräns mot kommunal mark anmäldes av en granne till kommunen. Deras bedömning med naturförvaltare löd enligt följande ”Vi anser inte att träden är riskträd och kommer lämnas utan åtgärd”.
Nu klarade sig friggeboden och toppen av björken såg ut att ha landat precis bredvid och stod lutande mot friggebodens tak. Antar att kommunens utlåtande inte går att lita på i detta fall? :crysmile:
 
Düsseldorff
V Vindens skrev:
Samma träd och en till Björk några meter bort som står på vår tomtgräns mot kommunal mark anmäldes av en granne till kommunen. Deras bedömning med naturförvaltare löd enligt följande ”Vi anser inte att träden är riskträd och kommer lämnas utan åtgärd”.
Nu klarade sig friggeboden och toppen av björken såg ut att ha landat precis bredvid och stod lutande mot friggebodens tak. Antar att kommunens utlåtande inte går att lita på i detta fall? :crysmile:
Nej nej. Anlita en riktig arborist, inte en sommarjobbande gymnasist.
 
  • Gilla
Vindens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.