Jag har lagt in ett billigt furugolv och behandlat med Osmo vax (vitt) och hårdvaxolja. Träet har dock sugit väldigt olika över tid och jag skulle vilja måla om så att golvet blev helt vitt (eller så nära det går).

Hur gör jag det lättast? Vill lägga så lite tid som möjligt på det.

Golvet är lite av en temporär lösning istället för riktig parkett och jag vill helst slippa slipa alltihop… Finns det någon färg som biter ovanpå oljan? Funkar ”avfettning”?

Mycket tacksam för tips och råd!
 
Claes Sörmland
Enligt säkerhetsdatabladet så innehåller den oxiderande oljor, troligen linolja eller kanske tungolja. Därmed så går den troligen att måla över med linoljefärg. Linoljefärg har en nackdel: torktiden är dagar, även med tillsatt torkmedel.

Har du en träbit som du kan testa på?
 
Yes, gott om träbitar för test.

Är linolja typiskt svenskt/skandinaviskt? För att göra allt lite jobbigare finns huset utomlands där sten är det vanligaste materialet, så träfärgerna är begränsade.
 
Claes Sörmland
M Macewe skrev:
Yes, gott om träbitar för test.

Är linolja typiskt svenskt/skandinaviskt? För att göra allt lite jobbigare finns huset utomlands där sten är det vanligaste materialet, så träfärgerna är begränsade.
Linoljefärg är ju den klassiska konstnärsfärgen överallt och även den klassiska oljefärgen för byggnader.

Men kanske är Sverige lite unikt som har tillverkning av linoljefärg på gammalt sätt? Plastfärger fungerar nog bättre i varmare och torrare klimat än vårt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.