Hallå, jag skulle behöva lite tips och reflektioner!

Vi har en gammal ekonomibyggnad på vår fastighet, varav ett rum är isolerat.
Rummet är uppskattningsvis 3,5 x 3 meter med betonggolv med en brunn. I rummet finns en ventilationskanal i taket samt en murstock med ventilationskanal även där.

Ovanför rummet finns ett oisolerat loft, förmodligen ett föredetta höloft, det finns inget golv utan ytan består av hörester och mestadels sågspån. Samt en, vad antar, är en ångspärr i form av plastduk.
Om jag nu vill iordningställa rummet till ett gästrum, är det någon idé att ta bort all jävla sågspån och byta ut mot modern isolering eller kanske kan man låta det vara och bara spika på ett golv på bjälklaget på loftet?

Bifogar 3 bilder på loftet.
Ena väggen består också av sågspån
 
  • Oisolerat loft med synliga bjälkar, sågspån på golvet och en hög med nya plankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Loft med sågspån och hörester på träbjälklag samt rör och plastduk i ekonomibyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat loft med synliga takbjälkar och en yta täckt av hörester och sågspån, samt en murstock i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går principiellt bra att spika på ett golv utan att byta isolering, men:
Det förutsätter att det befintliga isolerade rummet är uppvärmt året om (bör nog vara >15C), annars kommer plasten på kalla sidan av isoleringen med påföljande risk för kondens och mögel, samt att golvet kan bli lite svalt.
Se till att spika igen ordentligt i kanterna så inga gnagare kan ta sig in i bjälklag, väggar eller tak.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det går principiellt bra att spika på ett golv utan att byta isolering, men:
Det förutsätter att det befintliga isolerade rummet är uppvärmt året om (bör nog vara >15C), annars kommer plasten på kalla sidan av isoleringen med påföljande risk för kondens och mögel, samt att golvet kan bli lite svalt.
Se till att spika igen ordentligt i kanterna så inga gnagare kan ta sig in i bjälklag, väggar eller tak.
Okej, tack för svar!
Men för att förtydliga så vill jag att det i dagsläget isolerade rummet endast ska kunna värmas upp vid behov. Så som det använts de senaste 30 åren innan jag köpte fastigheten. Då bör det väl ändå funka att bara kunna spika på ett golv på loftet. Bara i syfte för att kunna använda det utrymmet lite bättre och slippa gå runt på sågspån?
 
Plasten är inte bra om rummet inte är uppvärmt, men om det inte tycks tagit skada på ... x ? antal år så kanske det kan fungera.
Har du kollat på några olika ställen om det är plast överallt, samt hur tätt det förefaller vara?

Skulle dock försöka ändra förutsättningarna så lite som möjligt. Då blir det ett spåntat brädgolv, obehandlat. Så ev fukt/kondens kan torka ut uppåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.