Hej allesammans. Vi ska bygga nytt hus och snart tar vi första spadtaget. Min fru och jag har ritat, arbetat, fixat med tomten och upphandlat under 2 år för att få till vårt drömlösvirkeshus och är nu redan innan vi börjar bygga ganska slitna. Vi har två blöjbarn och det har varit utmanande att få loss tid så det har blivit mycket kvällar. Det mesta fungerar bra men olika åsikter, prioriteringar och inställning till pengar skapar friktion och just nu är vi nog lite lättretliga.
Man hör ofta att husbyggen kan bli äktenskapsdödare men jag vill göra resten av resan så bra som möjligt, här ska ingen skiljas. Min fråga är hur ni andra upplevt resan och om ni har några tips för att inte skada äktenskapet?
 
  • Gilla
  • Wow
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Prata med varandra och se till att få tillräckligt med familjetid mellan projekten
 
  • Gilla
Lintto1 och 7 till
  • Laddar…
Att bygga hus är ofta tufft för ett förhållande och särskilt med småbarn samtidigt. ”Been there, done that…”

PRATA med varandra och var beredd KOMPROMISSA. Allt kommer garanterat INTE bli exakt som tänkt eller gå lika smidigt.

Sen kommer inte allt jobb vara klart nör ni flyttar in… Tomt, garage, inredning, trädgård, altan, uterum, lekplats osv brukar komma strax därpå också.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Totte_S
Börjar det ta emot så ta en längre paus. Vi tog nästan 1,5 år på oss att renovera köket, vilket innebar bla urgrävning av torpargrund och provisoriskt kök i ett badrum som senare skulle renoveras. Va lite som att bo i en fattigare del av världen men det fungerar att bo så även i Sverige. Då hade vi haft snickare springandes i ett halvår som byggde om hela övervåningen precis innan.
Se till att relationerna i familjen fungerar och att alla är införstådda med att projektet kommer ta längre tid än ni tror.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Jag har byggt arkitektritat lösvirke i egen regi och gjorde det mesta själv. Det slet hårt på familjen och jag har tyvärr inga direkta råd att ge. Att ta långa pauser som någon föreslog skulle jag inte rekommendera, tvärt om föreslår jag att ni försöker hålla tempot uppe om så att det blir klart.

Jag mins det som att jag var som mest sliten när vi var ungefär där ni är nu, precis före byggstart. Många som inte har byggt hus tror nog att det är alla timmar av hammrande och spikande som är det tunga. Min upplevelse var att det var allt det där andra som var värst. Planera, tar reda på, designa, välja, fixa material mm. När bygget väl rullade på tyckte jag att själva utförandet nästan blev en form av avkoppling.
 
  • Gilla
raspen86 och 6 till
  • Laddar…
H
not possible
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
stenna och 2 till
  • Laddar…
R
Ska ni bygga allt själva?
Lycka till isåfall med 2 småbarn…

Överväg hellre att lägga ett par extra hundra tusen på att ta in nån som bygger istället.

Med småbarn är det upplagt för katastrof att bygga helt själva….
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Men varför har ni försatt er i denna mardröm? Bygga lösvirke med småbarn? Jisses...
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ska ni bygga allt själva?
Lycka till isåfall med 2 småbarn…

Överväg hellre att lägga ett par extra hundra tusen på att ta in nån som bygger istället.

Med småbarn är det upplagt för katastrof att bygga helt själva….
Nu snackar vi nog miljoner men jag är beredd att hålla med.
 
  • Gilla
dranka och 1 till
  • Laddar…
Jag vill påstå att ett husbygge med de förutsättningarna är en bra skilsmässokatalysator, men ingen orsak i sig. Om ett förhållande har svagheter kommer det braka om något blir tillräckligt jobbigt ändå. Klart man kan ha tur med att inga tillräckligt eländiga saker drabbar en och på det sättet hålla ihop livet ut.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Jag och min man håller på att avsluta vår byggresa precis nu som påbörjades i februari 2019 när vi köpte vår tomt. Vi har inte byggt lösvirke men köpte ett stomrest hus som vi sen färdigställt själva. Det enda vi köpt in är elektriker och markjobbet.
Om ni ska bygga allt själva så är en bra grundförutsättning att ni båda är engagerade i bygget, både med ”pappersjobb” och fysiskt ute på arbetsplatsen. Ni kommer också behöva hjälp från andra. Kom överens om hur mycket av er tid som ska läggas på bygget, så inte den ena vill köra järnet varje dag och den andra inte alls är med på det. Har ni småbarn så bara måste ni hitta en fungerande lösning för hur familjelivet ska fungera under byggtiden. Vi har jobbat med huset sena kvällar, alla helger, semestrar, kört 20 mil varje dag till och från bygget, det hade inte gått om vi haft barn. Vi har bråkat en del, men nånstans har man ändå haft samma mål och inställning så vi har löst det. När den ena är trött och ledsen och vill ge upp så har den andra dragit lasset ett tag, och så turas man om. Man ska vara varandras bästa vän, partner och jobbkamrat. Och det blir ju kompromisser. Man måste ge sig ibland. Jag tror att vi båda också hela tiden har varit bra på att visualisera och drömma oss till framtiden när vi sitter på vår balkong och skålar för vårt livsprojekt.
 
  • Gilla
  • Älska
Erik JL och 11 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Jag har byggt arkitektritat lösvirke i egen regi och gjorde det mesta själv. Det slet hårt på familjen och jag har tyvärr inga direkta råd att ge. Att ta långa pauser som någon föreslog skulle jag inte rekommendera, tvärt om föreslår jag att ni försöker hålla tempot uppe om så att det blir klart.

Jag mins det som att jag var som mest sliten när vi var ungefär där ni är nu, precis före byggstart. Många som inte har byggt hus tror nog att det är alla timmar av hammrande och spikande som är det tunga. Min upplevelse var att det var allt det där andra som var värst. Planera, tar reda på, designa, välja, fixa material mm. När bygget väl rullade på tyckte jag att själva utförandet nästan blev en form av avkoppling.
Det var skönt att höra att det var slitigt även innan starten, jag har känt mig vek för att vi redan är trötta "innan det ens startat". Men den långdragna iterativa processen utan några rätt svar är rätt tärande, om än ofta rolig och lärorik med.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Ska ni bygga allt själva?
Lycka till isåfall med 2 småbarn…

Överväg hellre att lägga ett par extra hundra tusen på att ta in nån som bygger istället.

Med småbarn är det upplagt för katastrof att bygga helt själva….
Nej! Vi bygger inte själva, det hade aldrig gått. Vi kommer köra delad entreprenad men hustillverkare som gör lösvirkeshus.
Med det förtydligandet hoppas jag inte det framstår fullt lika katastrofalt :sweat:
 
  • Gilla
Erik JL och 3 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men varför har ni försatt er i denna mardröm? Bygga lösvirke med småbarn? Jisses...
Vi bygger inte själva. Har ritat huset (eller snarare ca 100 hus under 2 år) och projekterar en hel del själva. Anledningen till att vi gör detta trots viss olägenhet är att vi fick tag i en tomt nu och var tvungna att välja, här i Göteborg dyker de sällan upp och hus är dyrt.
 
  • Gilla
Erik JL och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag vill påstå att ett husbygge med de förutsättningarna är en bra skilsmässokatalysator, men ingen orsak i sig. Om ett förhållande har svagheter kommer det braka om något blir tillräckligt jobbigt ändå. Klart man kan ha tur med att inga tillräckligt eländiga saker drabbar en och på det sättet hålla ihop livet ut.
Du har nog en jättebra poäng här. Men "de förutsättningarna", vad avser du då? Vi kommer inte bygga själva men kör delad entreprenad så det blir säkert 20-40% uppe på bygget i perioder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.