Hej!
Jag sitter och funderar på att installera regntunnor runt huset för att använda som vattenkälla till ett automatiskt bevattningssystem. Då mängden vatten i tunnorna kan variera och kanske sinar helt så tänkte jag att det kan vara bra att ha möjligheten att falla tillbaka på "kranvatten" när tunnorna är tomma, kruxet är bara att jag inte alltid är på plats då det vattnas och kan inte då slå om vattnet.

Jag har försökt leta efter flottörer som gör att jag kan fylla en helt tom tunna lite grann så det alltid finns lite vatten, eller något relä-liknande för att välja vattenkälla, men hittar inget.

Någon som har någon bra idé på hur man kan lösa det?
 
En något modifierad insats från en toalettstol som du monterar i botten på en tunna med en ansluten trädgårdsslang kanske kan funka? Själva påfyllningstornet och flottören blir väl lagom för att hålla en miniminivå i en tunna.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Om du har plats kan du gömma en sån där vit enkubikstank i plast i något buskade och koppla ihop den med regntunnan med en slang. Då får du genom kommunicerande kärl en stor vattentank som fylls på av regnvatten eller från kran. Regnar det mycket så fyller du sakta på tanken istället för att det rinner över.

Slangen bör väl sitta ett par decimeter upp från botten på regntunnan, så kloggar den inte så lätt igen av smuts.
 
Jag har tittat på att köpa en flottör från en VVS-butik men hade gärna undvikt att bygga alltför mycket själv.

En stor vit kubiktank hjälper inte mycket då problemet är att styra vart vattnet kommer ifrån, vilket är samma problem oavsett storlek på tanken.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.