Ska börja lägga marksten på en garageuppfart. Vet inte hur jag ska lösa lutningen.
Vattnet ska gå ut mot en häck som går längst med garageuppfartens långsida. Hela stenläggningen kommer luta lite mer än 2% mot häcken,

Problemet är att höjden vid vägen är 10,5 cm högre vid väg än längst in på tomten där stenläggningen slutar och byggnad finns. Garageuppfarten är 7 meter lång vilket gör en lutning på 1,5% men då åt fel håll.

Är lösningen att lägga stenläggningen i olika vinklar?
Alternativ 1: Från anslutningen till vägen lägger jag med lutning 3% så att vattnet motas bort från tomten 2 två meter, därefter 4 meter med lutning in mot garaget med 3,4% lutning och slutligen lutning bort från garaget i två meter med 4%

Alternativ 2: Från vägen läggs fyra meter med lutning in mot tomten med en lutning på 3,3% och de sista tre meter läggs en lutning bort från byggnation med 3%. Detta skapar ett V dike i stenläggningen så allt vatten rinner på samma ställe

Alternativ 3: Från vägen ha 1 meter med lutning 6% in mot tomten, det kommer göra att det rinner in mer vatten till tomten. Därefter en ganska slät yta 5 meter lång med lutning på 1,6% in mot tomten, med förhoppning att vattnet rinner ner mot häcken. Och slutligen en uppförsbacke på 1 meter med 4% lutning till byggnation.

Vad hur ska jag göra? Finns det en annan lösning?
 
  • Handritad skiss över lösningar för lutning av marksten på en garageuppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss med olika lutningsalternativ för marksten på en garageuppfart med angivna mått och procent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Om du inte förväntar dig en massa vatten från vägen så tror jag någon variant av alternativ 2 är vettigast. Du vill ju leda bort vatten så långt från garaget som möjligt med en lutning. Samtidigt vill du ju inte förstärka problemet med den naturliga höjdskillnaden genom att låta fallet gå för många meter så att du får en brant liten backe upp till vägen.
 
  • Gilla
Syren243
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du inte förväntar dig en massa vatten från vägen så tror jag någon variant av alternativ 2 är vettigast. Du vill ju leda bort vatten så långt från garaget som möjligt med en lutning. Samtidigt vill du ju inte förstärka problemet med den naturliga höjdskillnaden genom att låta fallet gå för många meter så att du får en brant liten backe upp till vägen.
Nja det är nog 350 kvm som samlar upp regnet med lutning mot tomten med en asfaltskulle på 8cm. Har inte tänkte på några vattenmängder hittills som runnit in dock.
Är det bättre med lång och låg lutning från garaget och kort och kraftig lutning till vägen?
 
Ett annat alternativ är att sätta en acodränränna vid garaget så kan du följa det naturliga fall som finns utan att ändra rent för mycket.
 
P Prodigys skrev:
Ett annat alternativ är att sätta en acodränränna vid garaget så kan du följa det naturliga fall som finns utan att ändra rent för mycket.
Menar du att man skulle kunna ha en mer platt stensättning med acodränränna?
 
S Syren243 skrev:
Menar du att man skulle kunna ha en mer platt stensättning med acodränränna?
Med en acodränränna kan du ha jämnt fall mot garaget så fångar den upp vattnet precis innan det når porten/fasaden så slipper du göra regndalar eller ha flera olika fall på ytan. Bara en jämn yta.
 
  • Gilla
Syren243
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.