Hyfsat ny husägare här. Fått ett nytt större fönster installerat mot verandan och behöver byta ut en del av den stående ytterpanelen som sågats upp. Blir däremot inte klok på vad jag har för typ av panel då jag inte hittar en liknande i någon bygghandel.

Kommit fram till att jag har lockpanel med någon variant av spårpanel 22x145 på utsidan och 12x120 ytterpanel på insidan. Den yttre panelen har däremot en spårtyp jag inte hittar någon annanstans och verkar helt sakna luftspalt (kanske därför den inte finns längre).

I och med avsaknaden av luftspalt, bör jag ens försöka byta ut ytterpanelen mot en liknande eller är det lika bra att byta ut den yttre spårpanelen mot ytterpanel och iaf få en luftspalt där?
 
  • Närbild på rödmålad ytterpanel med spår och synlig del av understrukturen där luftspalten saknas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av rödmålad ytterpanel och isolering synlig vid fönsterinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av röd spårpanel utan luftspalt vid ett uppstag på ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hört T-panel och Götenehuspanel
 
Panelen brukar kallas T-Panel om jag inte minns fel.
Har likadan på mitt hus fast i andra dimensioner.
Själv sätter jag vanlig lockpanel där jag byter ut den gamla panelen.
 
M Micro skrev:
Panelen brukar kallas T-Panel om jag inte minns fel.
Har likadan på mitt hus fast i andra dimensioner.
Själv sätter jag vanlig lockpanel där jag byter ut den gamla panelen.
T-panel verkar det definitivt vara. Svårt att få tag på numera låter det som, så jag jag gör nog detsamma och försöker få till ett par fasade kanter på dem.

Tack till er båda!
 
Om det inte är några mängder är det ju ganska enkelt att köpa vanlig panel och fräsa falserna med en handöverfräs.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Om det inte är några mängder är det ju ganska enkelt att köpa vanlig panel och fräsa falserna med en handöverfräs.
Inre panelen har också ett mått som inte verkar säljas längre (12x120 utan spont) så skulle isåfall behöva överfräsa dem till rätt djup också. Även på andra sidan huset kommer panel behöva bytas ut inom ett år, så är nog lika bra med en lösning som funkar då också.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.