Staffans2000
Skall isolera en rektangulär ackumulatortank, ståendes mot en murad källaryttervägg.

Min fråga är sålunda: Vilken typ av fuktspärr behöves?
 
Ingen - fuktvandring är från varmt till kallt - dvs från tanken där du inte har nån fukt (om den är tät förstås) ut genom väggen.
 
Du tänker med på väggfukt.. Jag har isoloerat ett par tankar mot betong. Detta kanske är lite onödigt men jag tycker det är bra.

-Jag bukar lägga sådan där bubbelmatta (tror det heter platon) Mot betongväggar och golv. så blir det så att fukten från väggar och golv vandrar ut istället för att isoleringen suger till sig den.

Det tycker jag känns bra.
 
en luftspalt på 2cm mot yttervägg?
 
Matss skrev:
Ingen - fuktvandring är från varmt till kallt - dvs från tanken där du inte har nån fukt (om den är tät förstås) ut genom väggen.
Man kan alltså regla med vanliga träreglar direkt mot källarväggen och lägga vanlig isolering också direkt mot källarväggen? Gäller det samma mot golvet?
Martin
 
storahuset skrev:
Man kan alltså regla med vanliga träreglar direkt mot källarväggen och lägga vanlig isolering också direkt mot källarväggen? Gäller det samma mot golvet?
Martin
Nja..

Det som Matss svarade på var isolera mot acktanken om det behövdes någon fuktspärr.

Men om man ska isolera mot ytterväggen som dessutom är undermarken så är det en annan femma.

Vägg som är under mark är i stort sätt alltid fuktig. Isolering bör ske på yttersidan av väggen ej insidan. Om man iallafall med stor risk för mögelangrepp vill isolera på insidan så bör man använda metall reglar..

Samma sak med golv. Metall reglar.
Alternativ är ju att bila upp golvet och lägga ner isolering & dränering där.
ett annat alternativ är att kolla på System Platon® dom har ett "system" för just källare. Vet ej hur bra/dåligt det fungerar.. troligen dyrt också.
 
Staffans2000
Hejsan Moderatorn och alla andra!

Min källarvägg är fuktskyddad från utsidan.

För att förtydliga mig själv.
Vilken eventuell typ av fuktspärr behöves mot källaryttervägg i detta fall för att förhindra fuktskador åsamkade av fukt som kommer utifrån trots det utvändiga fuktskyddet.
 
Det behövs ingen fuktspärr och det därför att du så gott som alltid kommer att ha högre temp ju längre in från utsidan av väggen du kommer. Detta gör att fukt om det nu finns någon vid tanken kommer att gå utåt mot den kalla marken. Isoleringen kommer att vara varm och torr.

Precis som Per-Erik skriver ska man akta sig för att isolera källarväggar inifrån eftersom väggen blir kallare och därmed fuktigare. Men ställer du tanken vid ytterväggen och isolerar den kommer ytterväggen knappast att bli kallare.

Mot ytterväggen behövs inga regglar.
 
Staffans2000
Hejsan igen Matss.

Det torde vara undertryck i pannrummet av naturliga anledningar.
Stämmer din uppfattning även i detta fall.
 
Staffans2000
Nytt försök.

Eftersom det är undertryck pga eldandet i "pannrummet" är min hypotes att fukten vandrar inåt även om källarväggarna är välisolerade från utsidan.
 
Ja uppfattningen stämmer fortfarande, vid så låga tryckskillnader får man anse att en murad vägg är lufttät. Hur det än är med den saken kommer den relativa luftfuktigheten i isoleringen alltid att vara mycket låg.
 
Matss skrev:
Ja uppfattningen stämmer fortfarande, vid så låga tryckskillnader får man anse att en murad vägg är lufttät. Hur det än är med den saken kommer den relativa luftfuktigheten i isoleringen alltid att vara mycket låg.
Så du trycker verkligen en platon mot alla sten/betong ytor är Fel? Onödig? eller kanske skadligt?

Jag vet som sagt inte varför jag gkort det.. utan trodde väl att det var bra.. men nu ska jag installera en ny anläggning med 3 tankar..

Tycker du A. jag ska göra som förr el. B. Bara isolera runt tankarns alla ledder så mycket jag kan få plats med utan att pressa ihop isoleringen..

/Rodge
 
Rodgeman skrev:
Så du trycker verkligen en platon mot alla sten/betong ytor är Fel? Onödig? eller kanske skadligt?

Jag vet som sagt inte varför jag gkort det.. utan trodde väl att det var bra.. men nu ska jag installera en ny anläggning med 3 tankar..

Tycker du A. jag ska göra som förr el. B. Bara isolera runt tankarns alla ledder så mycket jag kan få plats med utan att pressa ihop isoleringen..

/Rodge
Jag tror att det är onödigt. Och det heter ju att man ska undvika dubbla tätskikt i hus.

Jag tycker B, baserat på min erfarenhet/kunskap. Men du vet hur det är med byggmetoder - det som va jättebra för 10 år sen är helt galet idag...

Nu drar jag mig till minnes att min kollega ringde Rockwoll med just den frågan och fick svaret att låta bli Platon. Du kan ringa dit och fråga om det fortfarande gäller.
 
ok.. Min erfarenhet dom sista åren är att stenull är bättre än Glasull..

Tack för svaret Matss
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.