Hej
Jag bor i en plan vila 170kvm och en bra planlösning i Skaraborgs (västra-götalands-län), idag har jag en mitsubishi 25 från år 2009, skorsten och el golvvärme i båda badrum... jag har installerat el golv värme ena sovrum och i tvättstugan och nu vill jag byta luftvärmepump till en nyare. Jag har fastnat för mitsubishi Hero modellen men jag vet ej om jag ska välja 35 eller 50 modellen... skorsten vill jag helst använda bara för mysiga kvällar och när den under -10 typ ...
 
Hej! Hero har fått bra recensioner. Lite speciell design. Välj 35-modellen i ett vanligt hus. 50-modellen är mer till för större byggnader och kommersiella fastigheter.
 
J Josth skrev:
Hej! Hero har fått bra recensioner. Lite speciell design. Välj 35-modellen i ett vanligt hus. 50-modellen är mer till för större byggnader och kommersiella fastigheter.
Men 35 räcker bara till 135 kvm säger dem.. tror du att den kommer klara av att värma upp huset
 
Klarar inte riktigt värma hela huset om det är sådär -15 °C men ni har ju elvärme i badrummen och dörrarna är förmodligen stängda till något/några rum som har egen värme. Till 170 kvm kan man däremot ha två värmepumpar så får man en bättre fördelning.
 
J Josth skrev:
Klarar inte riktigt värma hela huset om det är sådär -15 °C men ni har ju elvärme i badrummen och dörrarna är förmodligen stängda till något/några rum som har egen värme. Till 170 kvm kan man däremot ha två värmepumpar så får man en bättre fördelning.
Jag har räknat jag har 140 kvm ungefär som ska upp värmas med luftvärmepump
 
Ska du byta en pump som fungerar?
 
R reez skrev:
Ska du byta en pump som fungerar?
Den fungerar inte så bra, I vintras vid 0 grader ute och luftvärmepump var på 30 grader då hade vi 19 grader varmt i vardagsrummet där den står
 
A
W Wezo skrev:
Den fungerar inte så bra, I vintras vid 0 grader ute och luftvärmepump var på 30 grader då hade vi 19 grader varmt i vardagsrummet där den står
Dax för en rengöring då!
 
A
W Wezo skrev:
Jag har räknat jag har 140 kvm ungefär som ska upp värmas med luftvärmepump
W Wezo skrev:
Men 35 räcker bara till 135 kvm säger dem.. tror du att den kommer klara av att värma upp huset
Den täc ker. Mer och beroende på planlösning så kan det vara nätter med två
 
electroluxaren skrev:
Den täc ker. Mer och beroende på planlösning så kan det vara nätter med två
Så ser det ut
 
  • Ritning av husplan med markerad elgolvvärme och placering av kamin och LVP.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
W Wezo skrev:
Så ser det ut
Oavsett vilken storlek du väljer kommer inte sovrummen få något.
 
electroluxaren skrev:
Oavsett vilken storlek du väljer kommer inte sovrummen få något.
Ok!!
Om jag ska ha två stycken som du sa, var ska jag sätta upp den andra??
 
Om dörren mellan vardagsrummet och hallen ofta är stängd skulle man kunna tänka sig att en ytterligare värmepump ovanför entrédörren skulle kunna göra nytta om också sovrumsdörrarna är öppna på dagtid åtminstone.
 
J Josth skrev:
Om dörren mellan vardagsrummet och hallen ofta är stängd skulle man kunna tänka sig att en ytterligare värmepump ovanför entrédörren skulle kunna göra nytta om också sovrumsdörrarna är öppna på dagtid åtminstone.
Dörren till vardagsrummet är borta. Det är alltid öppet där, och sovrummen är dörrna öppen på dagen... ovanför entrédörren går ej platsen är för lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.