Hej. Finns det någon som kan hjälpa mig med min fundering. Jag har en hel vägg på ca 4m med en gammal platsbyggd garderob som är bra och rejäl. Nu vill jag sätta skjutdörrar från golv till tak, på skena. Jag har tittat på färdiga paket och ska sanningen fram så hittar jag inget som är i rimlig prisklass. Därför så undrar jag om någon här sitter på tips på hur jag kan göra, material mm? Har även funderat om det går att köpa dörrar från IKEA, köpa skenor till tak och golv mm separat. Är det någon som gjort såhär förut? Och hur har ni isf gjort? Och vad behövs isf?
Tack på förhand// Anna en oerfaren byggar
 
Totte_S
Fördelen med färdiga skjutdörrar enligt mig är att de blir lätta eftersom de ofta har en lätt aluminiumram fylld med tunn träskiva.
Ska du göra själv är det inte så enkelt att göra en aluminiumram.
MDF är ett bra material till dörrarna eftersom det är formstabilt inomhus och enkelt att måla så det det blir bra. Det blir lite tyngre och kanterna är lite känsliga, men man bygger möbler i MDF och det går för det mesta bra.
MDFskivorna kan du be en bra bygghandel såga till i de mått du behöver så blir det rakt. Uppskattningsvis kostar skivor till 4m runt en tusenlapp.
Skenor och beslag troligen runt 2-3000kr.
Byggmax har lite på sin hemsida, men kolla på Habos hemsida, så ser du vad som finns. https://habo.com/se/sortiment/skjutdorrsbeslag/skenor-till-skjutdorrar

Vi köpte färdigt från skånska byggvaror och är nöjda med den lösningen och kvaliten.
 
MrJay
Har gjort det till vår walk-in. Skjutdörrar från IKEA till PAX garderob, satte en rejäl regel i taket, satte fast skenan till skjutdörrarna på utsidan av regeln och hängde dörrarna i skenan. I golvet fräste vi ett spår i vilket vi limmade fast en U-profil i aluminium från Bauhaus som fick agera som guide. Det sista vi gjorde var att lägga en liten rund aluminiumbit på undersidan av skjutdörrarna så de håller sig i spåret. Så här flera år efter tycker jag fortfarande det ser snyggare än många färdiga lösningar folk har hemma såsom Habo. Lycka till.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Har gjort det till vår walk-in. Skjutdörrar från IKEA till PAX garderob, satte en rejäl regel i taket, satte fast skenan till skjutdörrarna på utsidan av regeln och hängde dörrarna i skenan. I golvet fräste vi ett spår i vilket vi limmade fast en U-profil i aluminium från Bauhaus som fick agera som guide. Det sista vi gjorde var att lägga en liten rund aluminiumbit på undersidan av skjutdörrarna så de håller sig i spåret. Så här flera år efter tycker jag fortfarande det ser snyggare än många färdiga lösningar folk har hemma såsom Habo. Lycka till.
Förstår att det borde gå använda IKEAS pax-dörrar. Men undrar, vad följer med i paketet/dörrarna och är det något som går att använda? Hur är det med skenorna? Jag kommer behöva sätts en regel i taket då det är 250 i takhöjd. Satte färdigt paket i hallen och där satte jag åxå en regel då det blev billigare att köpa 240 dörrar. Vad behöver jag komplettera med för att få upp dörrarna från IKEA? Eller är allt med som behövs?
 
MrJay
Kommer jag ihåg rätt (det var några år sedan) är det enda du behöver skjutdörrpar till PAX garderober (ram och skena ingår vad jag vet). Utöver det är det enda du behöver regel, u-profil för skena och några ”pluppar” att lägga på nedersidan av skjutdörrarna så de håller sig innanför skenan nedanför.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.