Hej Jag har köpt ett jättestort hus för billigt peng , eller äntligen två hus.
2780 m2 och 870m2.
Husena har fjärrvärme.
Hur är det bäst att äga huset privat eller via företag?
Värmekostnader ligger på 130 000kr/året.
Hade tänkt mig att öppna företag.

En momsregistrerad person som hyr en lokal eller som innehar rörelsefastigheter får göra avdrag för momsen på utgifter för el och värme som ingående moms.
Kostnader för el och värme i en näringsverksamhet är en skattemässigt avdragsgill kostnad i inkomstdeklarationen i inkomstslaget näringsverksamhet. Utgifter för el och värme avseende en anställd privat är en skattemässigt avdragsgill kostnad inklusive moms (moms ej avdragsgill som ingående moms) om förmånsbeskattning sker. Utgifter för el och värme avseende en delägare i enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag är skattemässigt avdragsgilla om uttagsbeskattning sker.


[länk]
 
  • Flygvy över två stora gula hus med rött tak på öppen tomt, potentiellt för företagsverksamhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska du ha egen verksamhet eller hyra ut så kan du köra via AB eller enskild firma kanske ?
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Detta ska vara främst buddhist retreat center. (Alla måste betala som stannar)
Sen är det nära ett stort väg. Så jag har tänkt att ha Cafe med souveniraffär.
Motel/hostel verksamhet också.
 
Inte för att vara sån, men har du gjort en marknadsanalys på ett buddistcenter i Sverige?
 
  • Gilla
  • Haha
cdx873v och 6 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte för att vara sån, men har du gjort en marknadsanalys på ett buddistcenter i Sverige?
Jo du har rätt, buddhist verksamhet drar inte in pengar, därför ska jag ha cafe/souveniraffär/motel.
 
För att slänga in ytterligare fundering i mixen så har ju ganska många företag nuförtiden ett fastighetsbolag som äger fastigheten enbart, och ett annat bolag som driver själva verksamheten...

Det finns uppenbarligen ekonomiska fördelar med detta, men jag har ingen insikt i varför...
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
Vad har det varit tidigare?
Är mycket att tänka på och fixa om man ska ha motell, ventilation brandskydd mm
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Vad har det varit tidigare?
Är mycket att tänka på och fixa om man ska ha motell, ventilation brandskydd mm
Utbildningslokal, typ skola. Motell/Hostel ska inte ta mycket plats, några rum för detta bruk.
 
Ja men så fort du har folk som ska sova så ska det byggas brandceller, ventilation som är anpassad efter max antal, utrymningsvägar osv osv
Har själv byggt om en industrifastighet till bostäder och fick en chock över hur mycket som måste fixas...

Så det är bara ett tips i all välmening, kontrollera med kommunen, brandchefen osv

Du kan även åka på en saftig faktura på vatten och avlopp (trots att det finns redan) jag fick en faktura på 75000 när jag skulle bygga om till 4 lägenheter
 
  • Gilla
TCG och 4 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja men så fort du har folk som ska sova så ska det byggas brandceller, ventilation som är anpassad efter max antal, utrymningsvägar osv osv
Har själv byggt om en industrifastighet till bostäder och fick en chock över hur mycket som måste fixas...

Så det är bara ett tips i all välmening, kontrollera med kommunen, brandchefen osv

Du kan även åka på en saftig faktura på vatten och avlopp (trots att det finns redan) jag fick en faktura på 75000 när jag skulle bygga om till 4 lägenheter
Den finns redan i andra huset två lägenheter. Det
nino nino skrev:
Ja men så fort du har folk som ska sova så ska det byggas brandceller, ventilation som är anpassad efter max antal, utrymningsvägar osv osv
Har själv byggt om en industrifastighet till bostäder och fick en chock över hur mycket som måste fixas...

Så det är bara ett tips i all välmening, kontrollera med kommunen, brandchefen osv

Du kan även åka på en saftig faktura på vatten och avlopp (trots att det finns redan) jag fick en faktura på 75000 när jag skulle bygga om till 4 lägenheter
I den andra huset finns redan två lägenheter +andra lokaler. Så det är inte någon problem.
 
  • Gilla
SMa
  • Laddar…
Fast det är skillnad på en lägenhet och en hotell verksamhet...
Kör på utan att fråga då
 
  • Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
Nu är det kanske inte relevant för frågan, men stämmer verkligen ytan du skrivit med husen på bilderna?
 
  • Gilla
vintersolen
  • Laddar…
V vintersolen skrev:
Den finns redan i andra huset två lägenheter. Det


I den andra huset finns redan två lägenheter +andra lokaler. Så det är inte någon problem.
Ett råd i all välmening. Att det ”finns” är inte automatiskt samma sak som att det uppfyller aktuella regelverk/tillstånd för en viss verksamhet. (Även om det t ex var helt enligt regelverket tidigare eller utifrån tidigare verksamhet).
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu är det kanske inte relevant för frågan, men stämmer verkligen ytan du skrivit med husen på bilderna?
Jag kollade igen, husen krympte tilll 800m2 :crysmile:
Jag tänkte också det kan inte vara så mycket.
Nu har jag betalat överpris! :crysmile:
 
Klart mer hanterbar storlek, med tanke på underhåll och annat. 800 kan man göra mycket kul,av. Det ser ut att ligga väldigt fint. Var är det? Fast naturen på bilden och ”billigt” får mig att tro att ”vars är det” är en bättre fråga.
 
  • Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.