Närbild av en öppen strömbrytare med fyra osorterade bruna sladdar som sticker ut från en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har inte dragit om någon el utan använder de befintliga som redan fanns och har funkat men har 4 bruna sladdar som kommer ut från väggen, hur vet jag vilken jag ska koppla var i en sån här strömbrytare?

Förstår inte hur man ska skilja på dem, alla verkar leda ström när man testar med en detektor…
 
Vad har du på bilden, är det den bef. brytaren innan du lossat något, eller är det efter din inkoppling?

klart olämpligt att alla trådar har samma färg, men håller du bara reda på vilken som satt var på bef. brytaren, så går det att lösa. Sätt tejpbitar på trådarna med någon markering och plåta innan du kopplar loss.
 
Nej trådarna satt i en gammal brytare och kopplades loss för renovering, vet inte hur de satt.. =(

detta är en ny strömbrytare från Biltema ‍♀️
 
Om vi antar att bilden visar bef. koppling.

På brytaren ser du ett symboliskt schem, lite svårt att se på bilden, men det ser ut att vara märkt "1" med pil in. och så ser man att den kan koppla om så ström leds från "pil in" till antingen "L1" eller "L3".

Tycker det ser ut att stå L1 där du har två trådar in i övre vänstra hörnet, det står L3 på den tomma anslutningen i nedre vänstra hörnet. Det borde vara "1 pil in" på den högra anslutninge ndär du har två trådar. Men det ser jag inte.

Köper du en ny brytare (av kvalitetsmärke, inte Biltema. Utan Schneider, Elko eller ABB som goda exempel) så har du motsvarande schema på dem. Detta att du har två trådar på resp. anslutning beror troligen på att du dels har en vidarekoppling av matande fas, till något annat, ex. ett vägguttag. Och att brytaren bryter till två lampor, så du alltså har två utgående, lite udda lösning.

OM detta är efter ett försök från dig att byta, då är dte lite värre, men det bör gå att lösa här också.
 
OK, du skrev medan jag skrev.

Plåta in i dosan, så vi ser vilka trådar som går uppåt från dosan och vilka som går nedåt, eller annan riktning. Är detta möjligen en trappkoppling? Att den alltså är en av två eller flera brytare som styr samma lampa?
 
Är det så att det varit 3 strömbrytare som kunnat tända och släcka?
Då kanske det har varit en korsomkopplare.

En bild in i dosan förklarar nog en hel del.

Protte
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
Lägg upp en bild på gamla strömbrytaren om den finns kvar.
Hur valdes den nya strömbrytaren…är det rätt typ? :thinking:

Det kan rent av vara logiskt med samma färg på alla ledare…:surprised:
 
Nu har jag införskaffat en schneider som ser ut såhär

Hand håller en grön Schneider elinstallationsdosas insida med synlig elektrisk kretsschema, mot bakgrund av elkablar och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en nyinstallerad Schneider elinstallation med öppen dosa och synliga kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och inuti dosan ser det ut såhär

Öppen eldosa i vägg med brun och blå kablar och halvt synlig brytare på förgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

önskar jag hade gamla dosan kvar men har tyvärr inte det.
 
Kan lampan som brytaren betjänar tändas någon mer stans? Hur många ställen? Hur många knappar var det på den förra brytaren. Den du har köpt är en trapp/1-pol. Du kan mkt väl behöva en korsbrytare. Men det är omöjligt att veta, du behöver öppna dosor och kolla efter. Men jag måste fråga, du plockar bort en brytare där fyra bruna var anslutna. Hur tänkte du lista ut vad som var vad efteråt? Sen kopplar du lite på chans och när det inte fungerar vänder du dig till ett forum.
 
Det var inte jag som plockade bort, det plockades bort lite hastigt mitt i en renovering och folk tänkte sig inte för.

Ja klart man gör ett par försök när man vet att kablarna har funkat innan och sen vände jag mig till ett forum där folk kan sånt här som jag uppenbarligen inte kan, förstår inte felet riktigt.

Varför tar man sin tid att svara på ett inlägg om det verkar störa en att personen postar ett sånt här inlägg i ett forum?
 
  • Gilla
Timo Kordelin
  • Laddar…
Det var en fråga bara. Jag tänkte också hjälpa dig, svara på de tidigare frågorna jag ställde.
 
Kan inte hitta några fler knappar som tänder den lampan
 
S Sally Jarrah skrev:
Kan inte hitta några fler knappar som tänder den lampan

Då blir det till att leta i dosor och mäta sig fram till vad ledarna har för funktioner innan du kan koppla in brytaren
 
På senaste bilden från dosan, ser det ut som alla 4 trådarna går uppåt i samma rör (kontrollera). I så fall vore det mest logiska att vi här har en korsbrytare. I så fall finns det ytterligare två brytare som styr lampan ifråga.

Vid en trappkoppling med 3 eller fler brytställen, har man en "vanlig trappomkopplare" i vardera änden, och korsbrytare mellan de två ändarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.