Hej gott folk.
I mitt garage finns ingen luftspalt mellan råsponten och isoleringen. Detta har lett till att det bildats kondens som frusit under vintern å sedan när det börjar töa rinner ut genom fönstret. Som det såg ut så var det innertak, reglar, fuktspärr, isolering ända upp till råsponten, takpapp. Brukar ha runt 17-18 graders värme i garaget vintertid.
Så fråga nummer 1, hur stor luftspalt bör jag ha mellan råsponten och isoleringen? Ca 25 mm? Takbjälkarna är 220 mm höga.
Fråga nummer 2, räcker det om jag bara sätter isolering direkt i facken mellan takbjälkarna? Eller bör de ha någon form av skivor ovanför isoleringen? Läst om kartong med distanser bland annat. Detta ska då förhindra att isoleringen råkar hamna för högt upp och stoppar luftflödet, men även att det ska hjälpa till att minska värmeförlust från kalldraget som bildas.
Fråga nummer 3, i varje fack som bildas mellan takbjälkarna ska jag borra hål längst ned mot ytterväggen för att skapa luftflöde. Men räcker dessa hål? Den uppåtgående delen av taket går mot boningshuset, dvs kan inte sätta luftningshål där. Takbjälkarna går från höga delen ned mot den lägsta delen.
Fråga nummer 4, har läst om olika sorters fuktspärrar, vissa som ska släppa igenom en del fukt till de som stoppar all fukt. Vilken sorts fuktspärr bör jag använda?
Tack på förhand, Jim.
 
Hej och välkomna hit!

Fråga 1: Ja 25mm räcker.
2. Du behöver inte ha någon papp el. dylikt, men jag brukar köra med masonite.
Sätt upp läkt (typ 25x38) sen skruvar du upp masonite. Då vet du att du har en bra spalt över hela ytan.
3. Det skulle vara bäst om det går att ordna avluftning mot huset. Hur ser fasaden ut. ?
Är det panel? Finns det en luftspalt bakom?
I värsta fall så får du köra med hål bara i nedre delen av taket.
4. Det är ångbroms som du ska ha.
Vi brukar köra med ”vindy” vindduk. Fråga på bygghandeln.
Lycka till.

//AA
 
  • Gilla
Strangemale
  • Laddar…
Tack för välkomnandet och ditt svar!
Garagetaket kommer ut mot boningshusets fasad, och bakom fasaden är det isolering ovanför innertaket. Men jag måste nog upp på kallvindan och ta en titt på hur det verkligen ser ut där. Måste nog gräva lite i isoleringen.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Rickard.
S saiter skrev:
. Det är ångbroms som du ska ha.
Vi brukar köra med ”vindy” vindduk. Fråga på bygghandeln.
Ursäkta va?

Varför ska han använda ångbroms om han bygger med luftspalt? Han kan använda det också men vanlig byggfolie funkar minst lika bra (om inte bättre) och är billigare.

Windy vindduk är inte en ångbroms utan just en vindduk och är mer än 10 gånger mer ånggenomsläpplig än en ångbroms och är ett så dåligt råd att jag misstänker att det är en felskrivning.
 
Redigerat:
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Tomture61
S Strangemale skrev:
Hej gott folk.
I mitt garage finns ingen luftspalt mellan råsponten och isoleringen. Detta har lett till att det bildats kondens som frusit under vintern å sedan när det börjar töa rinner ut genom fönstret. Som det såg ut så var det innertak, reglar, fuktspärr, isolering ända upp till råsponten, takpapp. Brukar ha runt 17-18 graders värme i garaget vintertid.
Så fråga nummer 1, hur stor luftspalt bör jag ha mellan råsponten och isoleringen? Ca 25 mm? Takbjälkarna är 220 mm höga.
Fråga nummer 2, räcker det om jag bara sätter isolering direkt i facken mellan takbjälkarna? Eller bör de ha någon form av skivor ovanför isoleringen? Läst om kartong med distanser bland annat. Detta ska då förhindra att isoleringen råkar hamna för högt upp och stoppar luftflödet, men även att det ska hjälpa till att minska värmeförlust från kalldraget som bildas.
Fråga nummer 3, i varje fack som bildas mellan takbjälkarna ska jag borra hål längst ned mot ytterväggen för att skapa luftflöde. Men räcker dessa hål? Den uppåtgående delen av taket går mot boningshuset, dvs kan inte sätta luftningshål där. Takbjälkarna går från höga delen ned mot den lägsta delen.
Fråga nummer 4, har läst om olika sorters fuktspärrar, vissa som ska släppa igenom en del fukt till de som stoppar all fukt. Vilken sorts fuktspärr bör jag använda?
Tack på förhand, Jim.
Vad är det för taktäckning på garaget ?
För att skapa en luftspalt så brukar det vanligaste vara att använda masonit .
Funkar med fuktspärr också (åldersbeständig plast)
Närmast innertaket är det lämpligt med ångspärr .
 
Jag skulle nog säga ångspärr i detta varma och fuktiga klimat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.