Hej!

Är 28 år och tidigare bara erfarenhet av lägenhetsköp och kommer från en familj som inte kan något om bygg eller hantverkets ädla konst så betrakta mig som en idiot som ställer lite dumma frågor här. Ni får gärna på ett pedagogiskt sätt förklara varför det är en bra eller dålig idé och vilka oförutsedda utgifter och kostnade eller problem jag behöver ha i beaktning.

Jag är sugen på att köpa en tomt, egentligen var som helst i Sverige och sedan importera färdiga containerhus från Kina eller anlita de företag som finns i Sverige eller köpa ett sådant där hopfällbart hus som Elon Musk bor i.

Sedan ska detta bli en fullt bruklig bostad som jag ska hyra ut och tjäna pengar på som en passiv inkomst.
Vad behöver jag tänka på? Har så att jag kan belåna för att köpa en tomt, men tänker utöver kostnad för tomt och huset vad tillkommer för kostnader och annat knixigt.

Vad ska jag kolla innan jag köper tomten och med vem? - Får man bygga vilken typ av hus på vilken tomt som helst? Måste man ha köpt tomten för att kunna kolla med en byggnadsnämnd vilken typ av hus som får byggas där?
Hur ansöker man om bygglov?
Om jag får bygglov och lyckas få tag på en tomt, hur går det till med vattenanslutning, el, internet-fiber och sådant. Ansöker jag om det hos kommunen och betalar jag själv för det?
Vilka försäkringar behöver man skaffa?
Vilka skyldigheter har man när huset är uppslaget och klart?
 
Myrstacken
Har du tomt på gång?? Vart är du intresserad??
 
Är det enda huset på tomten så får du kolla om kommunen godkänner fritidshus. Annars blir det full standard med tillgänglighet, energikrav mm som gäller.

Tänk på att kolla vad som gäller för el, VA anslutning och ev planavgifter.
 
Är det tänkt att det ska vara en bostad eller flera bostäder/lägenheter?

Du bör kontakta kommunen. Om det är inom detaljplanerat område behöver du kolla vad detaljplanen tillåter att man får bygga och hur stort.
Det är hos kommunen man söker bygglov, vilket krävs. Kommer krävas ritningar mm.
Du behöver själv kontakta VA-bolag, elbolag etc för att få fastigheten ansluten.
 
Vi börjar med ekonomin. Har du fast inkomst och hur mycket kontanter för projektet? Vad kostar det att sätta upp en sådan byggnad du räknat på tex?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.