Hej.
Vi har en sjötomt med borrade brunn och elindraget. Tomten har s.k. högt skyddsvärde som vi ska anlägga btd +toa lösning till. Detta är en djungel. Tänkte fråga er vad ni har för lösning ni som har samma förutsättningar? Dvs el, möjlighet till minireningsverk, sluten tank, infiltration, förbränningstoa osv. Hur hade ni löst detta?
 
B
Vi har liknande läge. Havstomt med högt skyddsvärde. Dock inte borrat efter vatten än men tanken är att vi ska ha en bdt lösning som kompletterar vår cinderella comfort som vi har installerat förra hösten.

Vi har tittat på biobox med efterpolering men inte skickat in ansökan ännu kring det. Kanske blir det till hösten.
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
Prata med din kommun och/eller länsstyrelsen.
Min erfarenhet är att de inte är så farliga som jag trodde. Tvärtom så var de hjälpsamma och kunde lotsa mig rätt.
Det är ju ändå de som sedan ska godkänna så varför inte få deras hjälp?
 
  • Gilla
KapHilton
  • Laddar…
B Bongtor skrev:
Vi har liknande läge. Havstomt med högt skyddsvärde. Dock inte borrat efter vatten än men tanken är att vi ska ha en bdt lösning som kompletterar vår cinderella comfort som vi har installerat förra hösten.

Vi har tittat på biobox med efterpolering men inte skickat in ansökan ännu kring det. Kanske blir det till hösten.
Så biobox med efterpolering blir för BDT medan ni kör förbränningstoa? Vad fick dig att ta förbränningstoa istället för en wc och ett utökat minireningsverk ?
 
B Byggsnyggen skrev:
Prata med din kommun och/eller länsstyrelsen.
Min erfarenhet är att de inte är så farliga som jag trodde. Tvärtom så var de hjälpsamma och kunde lotsa mig rätt.
Det är ju ändå de som sedan ska godkänna så varför inte få deras hjälp?
Har pratat och de vill inte rekommendera något mer än säga att det kan duga med infiltration och kvävefälla, men ansvaret är helt och hållet vårt.
 
B
K anton_holton@hotma skrev:
Så biobox med efterpolering blir för BDT medan ni kör förbränningstoa? Vad fick dig att ta förbränningstoa istället för en wc och ett utökat minireningsverk ?
mest pga vi vill sprida ut utgifterna allteftersom. Vatten på dunk kan man ta dit utan problem och vi visste tidigt att vi inte skulle borra efter vatten på ngt år vilket gjorde att förbränningstoa kändes dels billigare, en bra lösning för hög skyddsnivå och det skulle bli enklare att få igenom ett bdt avlopp än ett reningsverk samt betala stora mängder för en wc som används ganska sällan kändes onödigt. Även driftkostnaderna på ett minireningsverk är också något som vi ville slippa.
Med en förbränningstoa kunde man också vara i stugan över ngn natt ganska snabbt efter installationen var klar. Har kört med den nu i snart ett år och tycker det funkar bra än så länge.

med tanke på att miljökraven inte lär bli lindrigare så känns det som att de reningsverk som finns idag kan lätt bli utdaterade så fort man viftar med en penna på ett papper.
 
Hemmakatten
K anton_holton@hotma skrev:
Har pratat och de vill inte rekommendera något mer än säga att det kan duga med infiltration och kvävefälla, men ansvaret är helt och hållet vårt.
Det enklaste, billigaste och mest robusta är en traditionell trekammarbrunn med fosforfälla och efterföljande infiltration.

Har kommunen sagt att de kommer att godkänna det så gå på det. Alla andra lösningar som tex reningsverk är dyrare, kräver månatlig tillsyn eller serviceavgift (dyrt) och ipytsning av diverse kemikalier och förmodligen kommer ni nog behöva anlägga en efterpoleringsbädd. De som jag känner som har reningsverk klagar dessutom konstant över att det "alltid" är nåt fel på det och allt pyssel runt omkring.

Även om kommunen ändrar sig och kräver en sluten tank för toaavloppet ,(töms 1-2 ggr per år) och en BDT infiltrationsanläggning så är det ändå det billigaste alternativet. Har själv levt med trekammarbrunn och infiltrationsanläggning. Inget som helst jobb eller besvär.
 
Då vår stuga ligger så pass att eventuell tömning av avloppslösningar skulle ske med terrängfordon…. Kommunen ville helt klart gå den vägen.

Valet föll på Willa BDT - Dels för att den är godkänd i kommunen samt för den låga investeringskostnaden (ca 22.000) och dessutom låg driftskostnad om cirka 500 för en ny filterpåse på våren. Enkel installation ovan mark då det är en sommarbostad med endast sommarvatten via egen brunn.
Efterpolering i stenkista.
Förbränningstoalett som bara tuffar på.

Billigt, smidigt, minimalt med underhåll…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.