Hej. Vi håller på att bygga ett nytt hus i lösvirke, och nu har vi kommit till köksplaneringen.. Vi ska ha ett L-format IKEA Metod kök. Tanken är att ställa tre skåp i hörnan. Då skulle jag vilja kunna öppna dörren på skåp 6 och skjuta in den i själva skåpet och göra ett skafferi som man kan gå in i (skåp 5 och 6). Hawa har en lösning som heter Concepta 50, https://www.theofils.se/skjutdorrsb...g/skjutdorrsbeslag-hawa-concepta-40-50-74397/
Men jag tror att man måste köpa hela systemet, inte enbart själva anordningen som håller dörren. Är det någon som har ett annat förslag eller rent utav gjort något liknande själv?
Ritning av ett planerat L-format kök med numrerade skåp, diskbänk och angiven avståndsbeteckning på 5000 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du googlat "pocket door hinges" det finns en massa olika lösningar. En del verkar enkla att bygga själv.

Den här varianten med vanliga gångjärn och glidskenor tycket jag verkar rätt enkel att få till. Tänk på att det är smart om dörren sticker ut lite så att du kan få plats med handtaget. öppningne kommer också bli rätt smal om du ska ha plats med både dörr och öppning på 60cm

4177%20s.jpg
 
T toolman77 skrev:
Har du googlat "pocket door hinges" det finns en massa olika lösningar. En del verkar enkla att bygga själv.

Den här varianten med vanliga gångjärn och glidskenor tycket jag verkar rätt enkel att få till. Tänk på att det är smart om dörren sticker ut lite så att du kan få plats med handtaget. öppningne kommer också bli rätt smal om du ska ha plats med både dörr och öppning på 60cm

[bild]
Jag har kollat lite på denna lösning. Undrar om det räcker med 2 lite kraftigare glidskenor, eller om man ska gå upp på 3-4 st då det ska vara till en högre dörr.
 
Spontant skulle jag sätta en glidskena vid varje gångjärn för att få så lite flex i dörren som möjligt.
 
Jag fattar inte riktigt vad du tänkt dig...
Ska du göra en hål i vänstersidan på skåp 6 för att komma åt inuti skåp 5?

/Höghus?
 
Ja det är tanken, även i skåp fyra. Så det får bli någon slags ram i uppe och nederkant för att få till det. Men det första problemet är att få till dörren
 
W Wiesslan skrev:
Ja det är tanken, även i skåp fyra. Så det får bli någon slags ram i uppe och nederkant för att få till det. Men det första problemet är att få till dörren
Nu är ju inte detta vad du frågade efter och med risk för att jag fattat fel..., kan du inte använda en vanlig dörr på skåp 6 och sätta gångjärnen till höger?
Det känns som att mycket skafferiutrymme slösas bort, det kan inte bli mycket plats kvar i skåp 6 om man gått in där.
Själv hade jag hade övervägt att strunta i skåp 4, 5 och 6. Sätta en vägg där skåp 4 har sin vänstersida och en vägg där skåp 6 har sin högersida. Sedan en diagonal vägg mellan dessa två med dörr.
Då hade det blivit ett rejält utrymme till skafferi.

/Höghus
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Är det inte bättre med en diagonal vägg, precis som Höghus föreslår? Dörren kan du matcha ändå med resten.
 
Höghus Höghus skrev:
Nu är ju inte detta vad du frågade efter och med risk för att jag fattat fel..., kan du inte använda en vanlig dörr på skåp 6 och sätta gångjärnen till höger?
Det känns som att mycket skafferiutrymme slösas bort, det kan inte bli mycket plats kvar i skåp 6 om man gått in där.
Själv hade jag hade övervägt att strunta i skåp 4, 5 och 6. Sätta en vägg där skåp 4 har sin vänstersida och en vägg där skåp 6 har sin högersida. Sedan en diagonal vägg mellan dessa två med dörr.
Då hade det blivit ett rejält utrymme till skafferi.

/Höghus
Lite inspiration.

https://www.land.se/hus-hem/bygg-skafferi-ritning-byggbeskrivning/

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Lite inspiration.

[länk]

/Höghus
Vi vill inte ha en diagonal dörr. Efter kontakt med snickaren så kommer vi nog att ha ett skafferi i skåp 5 och 6.
 
W Wiesslan skrev:
Vi vill inte ha en diagonal dörr. Efter kontakt med snickaren så kommer vi nog att ha ett skafferi i skåp 5 och 6.
Ok. Annars finns ju varianten med en vinkeldörr/hörndörr om du vill maximera skafferiutrymmet.

/Höghus

Vit vinkeldörr öppen in till ett skafferi, med julgran i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
@Wiesslan lite nyfiken på att höra om du fick till någon pocket door-lösning? Om så - har du tips och bilder på hur du gjorde?

Med vänlig hälsning, Erika G
 
E erika.grunden skrev:
@Wiesslan lite nyfiken på att höra om du fick till någon pocket door-lösning? Om så - har du tips och bilder på hur du gjorde?

Med vänlig hälsning, Erika G
Hej
Jag har inte löst detta ännu. Det är ett tag till vi ska installera vårt kök så jag har inte lagt så mycket tid på det om jag ska vara ärlig. Men toolman77 inlägg verkar vara en väldigt smart lösning
 
W Wiesslan skrev:
Hej
Jag har inte löst detta ännu. Det är ett tag till vi ska installera vårt kök så jag har inte lagt så mycket tid på det om jag ska vara ärlig. Men toolman77 inlägg verkar vara en väldigt smart lösning
väcker liv i denna tråd då vi är sugna på att komplettera vårt Ikea kök med ett sånt här skåp. Vår tanke är att låta våra snickare bygga ihop ett 100-brett skåp som vi förser med 2 dörrar i denna typ av lösning. Toolman77s lösning ser lovande ut, någon som testat den eller annan lösning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.