Ska renovera i källaren....har redan gjort ett rum men nu ska hallen renoveras. Det jag funderar på är hur jag ska kunna regla upp ytterväggen så tunnt som möjligt....(vill lägga gips utanpå).??...för trappen kommer ner i en sväng mot ytterväggen och skulle jag regla upp först 45mm plåtregel och sen 13mm gips så kommer som trappen att "byggas in" i väggen om ni förstår....?!...för den brädan som håller trappstegen är runt 40-45mm....och mer än så får vet inte bygga ut från väggen för då kommer det se knasigt ut.......finns det tunnare plåtreglar än 45mm??....eller kan man lägga tjärpapp och regla med tunn träregel????
tack på förhand
/
M
 
kom på en till sak.....hur fäster man träreglar bäst mot en betongvägg i källeren??Man blir ju faaen gråhårig om man måste borra/plugga varenda fästpunkt till reglarna......?????
/
M
 
Träreglar mot betongen mot yttervägg i källare är inte en särskilt bra idé. Varför vill du tvunget ha skivmaterial på väggarna? Skulle inte puts vara ett alternativ?

(Ska man fästa träreglar mot betong i allmänhet så funkar spikplugg bra. Då borrar man ett hål direkt genom regeln in i väggen, och slår i spikpluggen).
 
Kan ju funka att regla med hattprofiler som
man har till undertak.
Tror dom tunnaste bygger 25mm.
Finns också en speciell fixkam till ardex s48
så du lätt lägger lim strängar för luft bakom
skivorna och sen limmar skivorna.

Mvh Putte
 
en av anledningarna är att jag gärna vill tapetsera, den andra är att jag gärna vill dölja elledningar mm......kommer lägga nytt innertak och nytt golv och tror det kommer kännas konstigt med putsad vägg då....eller?
 
Håller själv på med en källarrenovering och har rivit bort trä mot yttervägg. Det kommer aldrig upp något sådant igen!

För mig råder försiktighetsprincipen, särskilt när det gäller materialval i källare eftersom konsekvenserna kan bli så oönskade. Själva ska vi ha målade putsväggar i källaren, vi planerar att måla motiv alt använda schabloner för att kunna göra mönster.
 
det "tråkiga" med en putsad vägg är att man måste ha alla elledningar synliga....känns lite jobbigt...:)....men det kanske får bli så ändå....
/
M
 
Du kan ju fräsa spår och putsa in rör om du vill
 
okii....vad måste man ha för fräs för att klara det:)??
 
Titta i Elforumet. Det har avhandlats där rätt nyligen om jag minns rätt
 
Finns att hyra fräs med dubbla klingor
så du får en färdig del att hugga/bryta bort.
Rekomenderas att hyra med dammsugare.
Går också att använda liten bilmaskin med kupad
mejsel. Men det gäller lättvägg typ leca eller ytong.

Mvh Putte
 
Klar rekommendation att fräsa, det har jag precis gjort i min källare och det blir otroligt snyggt att slippa se kabel-eländet. Därefter har det putsats med gipsputs till en lite grängad yta. DEt ryker förbannat mycket att såga i gammal puts och betonghålsten så dammsugare är ett måste.

Tillsammans med snickaren övervägde jag att regla några ytterväggar med träregel på syllpapp, men det blev plåtregel i stället. Vi får se hur det funkar. Tanken är att sätta ventilationsöppningar på den delen av väggen som är under marknivå, över mark är det isolerat på insidan.
 
så du satte plåtregel?
Jag har nämlingen inte "råd" utrymmesmässigt att sätta plåtregel...för den tunnaste plåtregeln som finns är väl 45mm??...kan man sätta träregel annars med tjärpapp mellan vägg och regel??..funkar det?
mvh
M
 
Kan man daska på Asfaltboard direkt på källarväggen?, borde ju isolera lite.
 
Asfaboard är inte på något vis fuktokänslig. Det är ju en träskiva. Inte en bra idé.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.