J jacha skrev:
Det blev Swegon R5-H då jag inte behövde så stort aggregat. Har fungerat fint, har kvar att koppla på frikylan från bergvärmen på den.
Tack för att du återkopplar! Du hade funderingar kring ljudnivå i den ursprungliga frågan - hur upplever du den aspekten?
 
R RAG skrev:
Tack för att du återkopplar! Du hade funderingar kring ljudnivå i den ursprungliga frågan - hur upplever du den aspekten?
Har inget problem med ljud. den hörs inte genom väggen på kattvinden, och då är huset gamalt. Dock har jag ljuddämpare vid varje don. Utan dämparna skulle det låta, men med dämpare hör jag inget alls.
 
  • Gilla
RAG
  • Laddar…
J jacha skrev:
Det blev Swegon R5-H då jag inte behövde så stort aggregat. Har fungerat fint, har kvar att koppla på frikylan från bergvärmen på den.[/QUOT
J jacha skrev:
Det blev Swegon R5-H då jag inte behövde så stort aggregat. Har fungerat fint, har kvar att koppla på frikylan från bergvärmen på den.
Hej!
Jag håller på att beställa Swegon Casa R5H smart och har bergvärmesystem. Som dig tänkte jag på frikylan. Jag undrar om du har kopplat den brine kanalbateri till bergvärmen och din upplevelse efter instalationen. Vad är priset på den brine kylbaterin? Jag hittade inte pris på den.

Har du controllpanel eller smart access för att koppla till mobilen? Dessa köps separat och jag har svårt att välja mellan dem och avgöra vilken är bäst att ha.

En sista fråga är om fuktstyrning. Agregaten har inbyggd fuktstyrning men som tillval kan man välja en fuktstyrning sensorn som styr helt automatiskt. Undrar om du har den helt automatiskt fuktstyrning sensor som kostar några tusen lappar och om den är värd att välja.
Jag är mycket tacksam om du har tid att besvara eftersom jag skulle beställa idag men har svårt att välja tillval pgav ovan.

Tacksam om andra ägare till R5h smart kan råda mig gällande ovanstående.
 
Hej. Jag har kanalbatteri för vanlig kyla bara inte brine batteriet. Tror båda fungerar lika bra. Är nöjd med kylan håller huset svalt upp till 27 grader ute. Men då kör jag fläktarna på 90% när det är varmt. Tror rh dvs fuktstyrning ingår i i aggregatet jag gjorde inte tillval på det iaf. Och när det är fuktigt i badrummet gasar den själv. Jag styr aggregatet mest via smart access i mobilen och ibland på medföljande kontrollpanelen. Dock är jag inte så förtjust i smart access och ska fixa egen lösning via modbus styrning. Det är brine som kyler mitt batteri från borrhålet. Tror batterier kostade mellan 5-10 tusen var allt i en offert så vet inte exakt pris på den
 
Hej! Tack för snabbt svar. Det hjälps mycket! Du säger att du har den vanliga kylbaterin och inte brine. Har du den agregat swegon rh5 EL då? Dvs på vintern när temperaturen är minus förvärms luften genom el ( inbyggd el förvärmare) eller kanske du har även en värmebateri i kanalen. Jag är inte kunning på att förklara det:).

Jag tittade här att de finns kylbaterin som du har, värme bateri och även den brine bateri för markvärmepump som används för både förvärmare på vintern och kyla på sommaren. Den instaleras i uteluftskanalen. https://www.swegon.com/siteassets/_...n/accessories/_sv/smart_kanalbatteri_se_p.pdf

Jag har också bergvärme och tänkte att det behövs att brine baterin( i ovan pdf ) kopplas och används till både förvärmare och kyla.

Sorry för mycket frågor:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.