Köpte ett hus byggt 2019. I objektbeskrivning står det att huset är fabriksmålat två gånger, i besiktningen utfört av Anticimex står det att panelen är grundmålad två gånger. I mejlkontakt med mäklare innan vi köpte huset har han skrivit : ”Huset är målat två gånger i fabriken men slutstrykningen bör göras inom 2 år. Underslagen vid takfoten är inte målade.”

Nu är målarna här, har målat huset en gång på en sida och säger att huset bara kan vara grundmålat en gång. Vi kontaktar husleverantören och vill kolla med dom. Dom säger att panelen bara är grundmålad och att målning av huset bör göras inom ett år (alltså sommaren är 2020). Vi köpte huset i december -20.

Vi hade bara räknat med att måla huset en gång. Huset har stått oskyddat i ett år längre än vad som rekommenderas. Vi är 100% säkra på att mäklare och säljare har sagt att huset är mellanstruket.

Vem har rätt i detta?
 
Rätt har nog målaren! Ni borde ha kollat detta innan ni köpte huset/skrev på avtalet. Nu är det bara att bita i den sura kotten… :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Rätt har nog målaren! Ni borde ha kollat detta innan ni köpte huset/skrev på avtalet. Nu är det bara att bita i den sura kotten… :(
Målaren litar vi på. Och tyvärr tror vi det sistnämnda också.. vi ska ringa mäklaren, som är tillbaka efter semestern, på måndag..
 
Fast vad spelar det för roll egentligen? Nu målar ni ju huset och det hade ni ju fått göra ändå? Panelen tar knappast nån skada direkt utan det är nog mest friskrivningsklausuler som skyddar nån ifall att någon har maximal otur.
 
Finns det någon uppkommen skada ni vill ha ersättning för? Eller är det bara principsaken att någon ska erkänna att vederbörande hade fel?
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
H
Står fabriksmålat 2 gånger.
Kan det va 2 lager grundfärg?
Har någon sagt att det är mellan struket?
1 lager olja ett lager grundfärg?
Eller har dom sagt att det är mellanstruket.

men det är ju enkelt att fått info om när du beslutade huset.
sen om du målar huset 2 gånger iår eller bara en gång kvittar väl.
Är ju inte så stor kostnad sett till energi att bråka om det.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast vad spelar det för roll egentligen? Nu målar ni ju huset och det hade ni ju fått göra ändå? Panelen tar knappast nån skada direkt utan det är nog mest friskrivningsklausuler som skyddar nån ifall att någon har maximal otur.
Vi hade ju bara tänkt måla huset en gång, nu blir det två strykningar och där med en extra kostnad för oss.
 
H
Tycker det känns fel om man planlägger endast 2 strykningar.
Jag målade stallet hemma nu.

oljat allt, grundmåla allt sen målat 2 strykningar.
Jag kommer måla en 3 gång ändå.
Vart inte helt nöjd med 2 gånger.
Jag räknade endast 2 gånger men vill ha det så bra jag kan få så det får bli en extra gång.
Nordsjö färg använde jag.

vet en som måla med billig färg från varuhus.
Tror han målade 5 gånger och nu 4 år senare ska han måla igen då allt är matt och fult.
 
C Camilla11 skrev:
Vi hade ju bara tänkt måla huset en gång, nu blir det två strykningar och där med en extra kostnad för oss.
Mja...jag tycker ni tydligt har fått reda på att huset är grundmålat, endast grundmålat, och måste slutmålas. Slutmålning är normalt sett två strykningar, dvs en slutmåling=två strykningar, så jag ser faktiskt inte att ni blivit lurade eller vilseledda på något sätt. Måla på.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns det någon uppkommen skada ni vill ha ersättning för? Eller är det bara principsaken att någon ska erkänna att vederbörande hade fel?
Nej ingen skada, trät ser fint ut. Grejen är att vi bara hade tänkt måla huset en gång (säljare+mäklare menade detta), nu blir det två strykningar och där med en extra kostnad för oss.
 
H
Vad är extra kostnad för 2 hinkar färg?
 
Karlia
Har de målare blir kostnaden rejält högre. Men tycker inte heller att det låter konstigt med två lager färg efter två lager grundmålning.
 
H Hallerudsbo skrev:
Vad är extra kostnad för 2 hinkar färg?
Arbetskostnaden är det givetvis vi tänker på, var nog otydlig. Vi har målare som målar huset!
 
Karlia Karlia skrev:
Har de målare blir kostnaden rejält högre. Men tycker inte heller att det låter konstigt med två lager färg efter två lager grundmålning.
Ja vi har målare som målar, och nej, det är nog inte konstigt. Vi blev mest chockade eftersom de sagt att det var mellanstruket i fabrik, alltså målat två gånger som det stod i objektbeskrivningen, men, vi skulle givetvis kollat upp det mer. Ville bara dubbelkolla här!
 
Ur ett juridiskt perspektiv har vi tre saker att ta hänsyn till:
  • Säljarens utfästelse att det är målat två gånger (men ej slutmålat).
  • Er undersökningsplikt.
  • Den eventuella prispåverkan det hade inneburit om ni vetat att ni behövde måla huset två gånger istället för en.

Börjar vi bakifrån skulle förmodligen prisskillnaden mellan vad ni betalade och vad det skulle kostat med ”rätt” information vara så liten att det skulle bedömas som oväsentligt.

Tar vi sen undersökningsplikt kontra säljarens utfästelse är det ju uppenbart att ni kunde se panelen och bedöma dess skick före köpet. Säljaren har därtill sagt att huset inte är slutstruket. Om det sen varit grundmålat en eller två gånger eller mellanmålat är därtill i det närmaste obevisbart nu när ni ändå målat över det med ett lager.

Ni har inga möjligheter att få ett prisavdrag för det här. Det är bara att släppa och se som en av många kommande kostnader för husägande.
 
  • Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.