Hej!
Har köpt ett egnahemshus från 1932 i Enskedetrakten. I källaren finns ett mycket omodernt badrum/tvättstuga som vi nu ska renovera. Tog in offerter från 5 olika firmor, kollade omdömen osv, skrev sedan utförligt kontrakt med den firma vi valde. Dag 2 på renoveringen började dock problemen dyka upp. Vi hade överenskommit om att golv/platta skulle bilas upp så att vi skulle kunna lägga golvvärme men isolera 250 mm under detta, och vi skulle kunna behålla nästan samma takhöjd som innan (212 cm). När de väl börjat bila så påstår arbetsledaren att vi måste kontakta en konstruktör för råd om hur vi kan göra med plattan/grunden -om vi vågar bila mer eller inte. Om jag förstod honom rätt var den inte byggd som de förväntat (ingen isolering ovan plattan, och inte lika tjockt med flytspackel som de trott). Han själv hade dock ingen avsikt att ordna kontakten med konstruktören. Jag fick tag i en konstruktör som tittade på bilder och ritningar och bedömde att plattan, samt ca 10 cm av sulan, kan bilas bort utan att äventyra husets stabilitet. Nu när de gått vidare med bilningen så upptäcker de armeringsjärn i olika lager, varav ett lager är fäst i ytterväggarna. Hantverkarna frågar nu oss, husägarna, om de kan gå vidare med bilningen och ta bort dessa armeringsjärn. Mycket märkligt att de inte själva kan göra dessa bedömningar, tycker vi. Sen vill de lägga EPS som hela isoleringen (och typ ny platta vad jag förstår), men vad jag läst mig till är det vanligare med typ markduk-makadam-nån slags frigolitliknande isolering-vanlig betong.
Mina frågor är:
1. Har vi anlitat klåpare? Bör vi säga upp kontraktet och byta badrumsfirma?
2. Verkar konstruktörens bedömning rimlig angående platta och sula?
3. Hur gör vi med armeringsjärnen?
4. EPS som enda isolering/ny platta, är det ok? Tillräckligt stabilt?
 
  • Nedbilat golv i källarbadrum med synliga armeringsjärn, rör och murat väggparti under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eps är cement och frigolit.
Fyller man med det kommer det gå fortare.
Kör ni med betong kommer det vara lång torktid.
Är min amatörgissning.
 
4. Eps bygger mer i höjd än platta isolerskivor för att uppnå likvärdigt isolationsvärde. Eps släpper igenom mera ånga/fukt.

Låter som att killarna du har hittat tycker om att jobba men saknar kunskap angående hur man gör saker rätt och riktigt. Med det sagt så gör dom säkert ett bra jobb bara någon berättar hur. Är ju faktiskt en styrka att kunna säga till när man ser ett problem och inte bara köra på.

Personligen hade jag valt att avsluta med denna firma, ger iaf inte mig förtroende när dom ska fråga dig om hur dom skall göra så fort dom hittar ett "problem"
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Att de stannat upp arbetet när det dyker upp oklarheter är ett sundhetstecken, inte ett skäl att bryta kontraktet tvärt om. Angående armeringen är det väl bara att kontakta konstruktören igen?
Är det EPSbetong de pratar om bör väl denna läggas på ett kapilärbrytande underlag vilket sannolikt inte finns idag? Alternativ uppbyggnad pordrän, cellplast, ny betongkaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.