Det är ganska vanligt där jag bor (på landet) att man sågar upp ett hål för altandörr bredvid befintliga fönster. Det är ju trevligt. Enkelt att komma ut från kök eller matsal.

Men vågar man såga hur som helst? Det blir ju en ganska skapligt mindre hållfasthet att ta bort dryga 2m2 vägg bara sådär.

Själv har jag en gammal kåk med stående brädvägg. Två lager ihopspikat utan isolering mellan.
Vågar man ta upp ett hål eller måste man räkna på det hela?
 
Jag hade en kåk med stående spontade 3" plank. Vi byggde till och snickaren bara sågade upp ett 3 m brett hål utan att blinka. Jag tog själv upp ett annan dörrhål och plankorna var så djävelusiskt spikade mot varadra och mot golvet, det höll som fan.
Men: dt kan ju vara annorlunda i din stuga.
 
  • Gilla
Acer767
  • Laddar…
Hål i långsida eller gavel?
Har kåken självbärande takstol?
 
F fribygg skrev:
Hål i långsida eller gavel?
Har kåken självbärande takstol?
Hål i kortsida. Det är en bra fråga. Finns inga ritningar på kåken. Jag har dock räknat ut att jag har självbärande vägg i mitten längs med hela huset så lite styrsel finns. Men allt är ju bara gissningar.
Har 13x13-fönster strax till höger om tänkt öppning så det blir ju rätt mycket hål så att säga.

Tack för svar btw! :)
 
Har du skiss eller bild hur det ser ut blir det lättare att ge råd.
 
F fribygg skrev:
Har du skiss eller bild hur det ser ut blir det lättare att ge råd.
Kan skissa upp nåt halvfult.
Hur ska skissen så ut? Fasad eller plan?
 
Fasad samt ev takstol eller ås, om det finns en takås ovanför skulle jag inte våga såga utan aväxling av väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.