Nån som vet vad mina päronträd blivit angripna av och vad jag kan göra åt det?
Den sista bilden är från mitt Augustipäronträd de första 3 är från Gråpäron.
 
  • Päronträdsblad med tecken på sjukdom eller skadedjursangrepp, bruna fläckar och krulliga kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Päronträd med synliga skador på bladen mot en himmel med vita moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Päronträd med deformerade och krulliga blad som kan tyda på sjukdom eller skadedjursangrepp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Päronträds grenar med gröna blad som har synliga skador och brunaktiga fläckar, tecken på sjukdom eller skadedjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Päronrost.
Troligen har TS i grannskapet sävenbom eller kinesisk en (hagtorn kan också förekomma). Om man tar bort dessa värdväxter där svampen övervintrar försvinner problemet. TS kan börja med sin egen trädgård - finns något ex av dessa där?

I min förra trädgård drabbades mitt gamla, enormt stora Charneu-päron av detta. Blommade dock fint i många år men slutade ge skörd och jag tror de nya ägarna tog bort päronträdet. Angreppen blev dock mindre när min gode granne tog bort en kinesisk en i sin trädgård.

Finns päronrost i omgivninge ska man inte sätta nytt päronträd.

TS kan läsa mer om detta på nätet.
 
Tack!
Jag bor i ett litet villaområde där tomterna är små, ca 400 kvadrat och ligger väldigt tätt. Så det finns säkert många av de arter du beskriver i området.
 
Jag fick samma så jag tog bort det helt, satte ett äppelträd Istället.
 
Stefan N Stefan N skrev:
... satte ett äppelträd Istället.
Tyvärr blir det så i slutändan. Men det tar ett antal år innan trädet tynar bort. När det blivit rejält angripet faller bladen, som svartnat, och man får ideligen städa gräsmattan. Bor man i ett villaområde med mängder av planterade barrbuskar från - 70talet är det inte mycket att hoppas på.
 
Tack, då har jag fått information om ett alternativ.
Jag bor i ett av de villaområden som byggdes på 30-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.