Dheri Dheri skrev:
Hur lång tid brukar man låta den torka innan det är dags att kapa blasten och ta in löken?
Det tråkiga svaret är att det beror på. Vädret, luftfuktigheten osv. Men oftast ett par veckor. Blasten skall bli helt torr, så den smular när du rör runt, då har hålet i löken där blasten växer ut förslutits och det är mindre risk att det kommer in bakterier och annat där som får löken att ruttna. Du behöver skydda löken för fukt så om den kan hänga någonstans där nattfukten inte kommer åt är det bäst, typ inne i ett garage/växthus/nån form av byggnad med tak.

Frölöken beror på. Jag hade personligen inte tagit frö av en lök som går i blom så tidigt eftersom jag vill ha lök som inte blommar. Så fort löken börjar blomma går all energi till det istället för att göra löken större. Löken är ju egentligen bara ett energiförråd åt blomman, lökväxten skall övervintra och sen blomma år två med hjälp av näringen i löken. Jag drar av blomstängeln när jag ser en lök som gått i blom och försöker att skörda just den löken i närtid. Min erfarenhet är att lökar som gått i blom inte håller att förvaras så länge inne och inte heller smakar lika gott. Men skall du ta frö av den så skall den stå kvar så länge att fröna är helt klara och blomman torkat.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det enda jag kan komma på är att den måste ha blivit övervattnad i början på sommaren. och blev då blaskig i smaken..(och konsistens).. sedan när vi ”sket i den”.. så torkade den upp..och de nya frukterna blev annorlunda,
Det är min erfarenhet också, ju mer man fjäskar med perfekt vattning och näring ju blaskigare tomater/chili. Får de leva lite hårdare så smakar de mer. Köper aldrig "växthustomater" i affären för jag tycker inte att de smakar någonting, de har levt sina liv i en perfekt tillvaro utan vind och perfekta förhållanden avseende temperatur, vatten och näring. Om man däremot äter en tomat från samma land men som man köpt utmed gatan av en gammal tant eller så - jädrar vad den smakar! Den ser ibland ut som kriget och man ser att den här tomaten, den har minsann inte skämts bort. Men smaken är ju underbar.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Det tråkiga svaret är att det beror på. Vädret, luftfuktigheten osv. Men oftast ett par veckor. Blasten skall bli helt torr, så den smular när du rör runt, då har hålet i löken där blasten växer ut förslutits och det är mindre risk att det kommer in bakterier och annat där som får löken att ruttna. Du behöver skydda löken för fukt så om den kan hänga någonstans där nattfukten inte kommer åt är det bäst, typ inne i ett garage/växthus/nån form av byggnad med tak.

Frölöken beror på. Jag hade personligen inte tagit frö av en lök som går i blom så tidigt eftersom jag vill ha lök som inte blommar. Så fort löken börjar blomma går all energi till det istället för att göra löken större. Löken är ju egentligen bara ett energiförråd åt blomman, lökväxten skall övervintra och sen blomma år två med hjälp av näringen i löken. Jag drar av blomstängeln när jag ser en lök som gått i blom och försöker att skörda just den löken i närtid. Min erfarenhet är att lökar som gått i blom inte håller att förvaras så länge inne och inte heller smakar lika gott. Men skall du ta frö av den så skall den stå kvar så länge att fröna är helt klara och blomman torkat.
Tack för bra tips, då ska jag se till att skapa plats att låta löken torka i garaget.
Det här med att inte ta fröer från löken som blommat så tidigt känns ju helt självklart med den enkla och tydliga motiveringen du ger. Får köpa frön nästa år och testa att övervintra någon eller några lökar och se hur det fungerar.
 
Något jag har hört är att man ska knäcka blasten och hänga löken uppochner. Tanken ska vara att överskottsvätska ska komma ur själva löken.
 
Då blev det ytterligare 1kg jalapeno skörd ikväll, nu får man börja gr bort för jag har frysen full......eller ska man köpa en frysbox ?

En fråga: vissa jalapenos får ränder, är detta för jag låtit dem hänga för länge?
 
  • Två gröna jalapeño-chilifrukter med ränder på ett skärbräde bredvid några frön och en kniv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mackee mackee skrev:
Då blev det ytterligare 1kg jalapeno skörd ikväll, nu får man börja gr bort för jag har frysen full......eller ska man köpa en frysbox ?

En fråga: vissa jalapenos får ränder, är detta för jag låtit dem hänga för länge?
Om de nu är från samma planta (?) så skulle jag säga att den troligen ska se ut som den vänstra.. och den helgresa är plockad lite för tidigt :)

inget fel på nån av dem, smaksak när man vill plocka..
 
Nyss skördad vit silverlök ”Snowball” med jordrester och gröna stjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


VIT LÖK.. :D:D:D kunde inte låta bli.. såg kul ut att skriva!

Silverlök ”Snowball” skördad.. den blev lite mindre i strlk i år :) men helt ok ändå!
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Om de nu är från samma planta (?) så skulle jag säga att den troligen ska se ut som den vänstra.. och den helgresa är plockad lite för tidigt :)

inget fel på nån av dem, smaksak när man vill plocka..
Tack, jäklar vad gott det var att lägga in i 1,2,3 lag.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Äh.. autocorrect

helgresa = helgröna
 
Lite mer skörd!
Första rejäla broccolin! :D
Stor bukett med broccoli och några kronärtskockor i en silverfärgad kastrull på spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och några mindre kronärtskocka.
Flera färska kronärtskockor i en rostfri stålskål på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
boschkenta och 7 till
  • Laddar…
engs
Har fänkål som måste skördas pronto. Mycket mer än vad vi kommer kunna förbruka på två veckor eller hur länge de nu klarar sig i kylskåp.

Går den frysa tro?
 
Vi fortsätter.
I år lyckades vi med morötterna :D Och så var tydligen det rosensallad jag odlade trots allt.
Skördade morötter och rosensallad på gräsmatta med trädgårdsredskap i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen en liten uppdatering på vårt problem med spinn i växthuset.
Vet inte riktigt om rovkvalsterna är kvar, men jag körde ett par gånger med såpavatten och duschar golv och växter flera gånger om dagen för att hålla det fuktigt vilket gör att spinnet intre trivs samtidigt som växterna gör det.
Växthus med grönsaker på träbänkar och hängande växter under ett glastak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MaxHugo och 4 till
  • Laddar…
Karlia
I år valde jag enbart bifftomater, även om jag till nästa år ska välja någon mer "normal", så nog är de fina!

Skivade bifftomater i olika färger på en grön tallrik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Lill72 och 8 till
  • Laddar…
Nu har jag hängt upp löken på snöre och vägt den.
Totalt 31.6kg, har vägt med ganska torr blast, förra årets 40kg var relativt otorkad blast.

Men det märks skillnad på avkastningen utifrån hur många sättlökar man får.
Köpte 4x250g lök och fick 10.2, 3.6, 7.7 resp 10.1kg.
Rödlöken fick vi ca 15 stora sättlökar av, och visst de blev stora, men det gav 1/3 av vikten jämfört med de andra sorterna.
 
Rödlöken, Kamal, är den enda som blir bra i år, den gula, St Riesen & Cupido, är miserabel. Liten, knappt större än sättlöken och nu så har sniglarna ätit av blasten. Aldrig sett dem göra det innan men tydligen. Rödlöken har de inte rört, än iaf. Provade silverlök också, blir nog ett mellanting mellan gul och röd i storlek.

Tycker det är knepigt att beräkna mängden man skall köpa. Den röda sättlöken var större än den gula, den gula var pytteliten. Lite som med potatisen, köpte samma vikt av olika sorter och fick helt olika antal. :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.