Hej!
Ska bygga ett trädäck i tänkt storlek 4,20x4,20 (så blir det inte så mycket spill över). Har satt en bärlina på stugan som är 45x145. Är detta för klena mått att använda till själva strukturen på däcket? Tänkte sedan att jag skulle ha 45x120 reglar och 28x120 trall. Vad tror ni om detta?
Borde jag ha en grövre bärlina/struktur som håller upp allt eller går det bra att ha det som jag skrivit ovan? går det till och med ha samma storlek på reglarna som på bärlinan, alltså 45x145 även på reglarna?
Grunden är tänkt att ha Sten plattor och några höj/sänkbara plintar till hjälp. Det är en lutning nedåt så det kommer att bli rätt bra avstånd från marken och däcket, tanken är att bygga en 2 eller 3 stegstrappa till marknivån.

tacksam för feedback! Bilder kan jag ladda upp senare om det behövs!

OBS!
Första däcket jag bygger, så vill att det ska bli så bra som möjligt!
 
120 reglar blir väldigt klent.
 
Ok! Men en grövre regel då, typ 45x145?
 
S
Vad har du för c-avstånd på plintar? Personligen tycker jag att det alltid är bra att bifoga en skiss så att man minskar risken för missförstånd.
 
S scorp1on skrev:
Vad har du för c-avstånd på plintar? Personligen tycker jag att det alltid är bra att bifoga en skiss så att man minskar risken för missförstånd.
ja det var lite dumt att inte lägga ut en bild/skiss på det. Ska ordna detta.
Jag tänkte inte använda mig av plintar faktiskt, plattor är det tänkt med ordentliga bärlinor att lägga under som stöd till reglarna. Men nu i efterhand funderar jag på att ha två rader med plintar. Mått vet jag inte.
Det kommer bilder!
Skickar med en bild på grannes nybygge..
 
  • Grundläggning av träreglar och bärlinor för en altan, upplagda på grusunderlag vid grannes hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träreglar och bärlina på betongplatta hos grannens nybygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.