Har ett tryckimpregnerat utedäck. Det är säkert 10 år gammalt. Däcket är obehandlat.

Nu ser det lite gammalt ut och det blir lätt stickor i fötterna för barnen.

Ngn som har ett tipps hur man kan slipa upp det?

Tänker att plankorna inte är helt raka, antingen konkava eller konvexa. Så om jag tar en slipmaskin så tar det antingen bara i kanterna eller i mitten.

Finns det ngn sorts borste eller liknande man kan hyra och slipa? Vore nice att få det som nytt igen :)

Tacksam för tipps
 
Hyr en golvslip ... Jag har slipat ett innegolv men när jag hämtade maskinen pratade nissen på företaget om att folk brukade hyra maskinerna för att slipa altaner med .... jag började med 40-papper, och det rev gött, så du har nog inga problem att slipa ner dem till plana igen .. :)
 
GreenYoda
A avskedsfest skrev:
Har ett tryckimpregnerat utedäck. Det är säkert 10 år gammalt. Däcket är obehandlat.

Nu ser det lite gammalt ut och det blir lätt stickor i fötterna för barnen.

Ngn som har ett tipps hur man kan slipa upp det?

Tänker att plankorna inte är helt raka, antingen konkava eller konvexa. Så om jag tar en slipmaskin så tar det antingen bara i kanterna eller i mitten.

Finns det ngn sorts borste eller liknande man kan hyra och slipa? Vore nice att få det som nytt igen :)

Tacksam för tipps
Prova att såpskura det istället? Mekaniskt, får bort stickor, gör träet mjukare.
 
Finns golvslipmaskin att hyra hos uthyrningsfirma. Se till att inga skruvskallar tittar upp innan du kör igång.

Edit: andra hann visst före :rofl:
 
TAck

Tänkte slipa ner och sedan behandla med SioX.

Gissar att jag bör skura däcket först. Lite mörkt på sina ställen....

Vad säger ni? Hur grovt bör jag börja? Räcker 40? vad ska jag köra sen?

Bör det vara ngn speciel golvslipmaskin?
 
Redigerat:
S
Jag köpte mig en kärcher pcl-4 i våras till mitt igengrodda trädäck. Blev som nytt. Körde över med såpa sen och väldigt nöjd med resultatet. Rekommenderar alltså att skura trädäcket ordentligt istället. Antingen för hand (jobbigt som f-n) eller med maskin. Att slipa med golvslip skulle inte funka på mitt iaf då plankornas kanter är något högre än mitten på plankorna. Kanske slipa lite för hand skulle gått bra om jag hade haft mycket flisor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.