Hej på Er där ute.
Jag har byggt en ved eldad pizza ugn.
Valvet är av eldfast tegel och så har jag använt samma tegel till golvet också.
Under golvet har jag lagt krossat glas och på det ett lager grov salt, som jag har sett på Youtube.
Min fråga är- det blir inte tillräckligt varmt på botten av ugnen. Eldar två timmar och ändå blir pizza inte gräddat.
Vad ska jag för stenar på botten?
Tack för alla svar
 
  • Hemgjord tegel vedeldad pizzaugn med brinnande ved och verktyg på sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Har du lucka till ugnen, för att kunna hålla inne värmen/reglera draget?
Är den oisolerad? De pizza-ugnar som jag sett på youtube brukar ha isolerande skikt och t.ex. betong som är blandat med perlit eller vermiculite, för att minska förlusterna.
 
  • Gilla
Bra amatör
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Har du lucka till ugnen, för att kunna hålla inne värmen/reglera draget?
Är den oisolerad? De pizza-ugnar som jag sett på youtube brukar ha isolerande skikt och t.ex. betong som är blandat med perlit eller vermiculite, för att minska förlusterna.
Hej
För din beskrivning.
Pizza ugnen är isolerad med dubbla isolering 70mm.nättat och putsat.
Har använt eldfast bruk till murningen.
Har inte reglage i ugnen.
Tack för svar.

B Bra amatör skrev:
Hej på Er där ute.
Jag har byggt en ved eldad pizza ugn.
Valvet är av eldfast tegel och så har jag använt samma tegel till golvet också.
Under golvet har jag lagt krossat glas och på det ett lager grov salt, som jag har sett på Youtube.
Min fråga är- det blir inte tillräckligt varmt på botten av ugnen. Eldar två timmar och ändå blir pizza inte gräddat.
Vad ska jag för stenar på botten?
Tack för alla svar
 
B
Prova att göra en lucka, t.ex. gjuten av betong eller plåt, och reducera till-luften. Tror du drar in för mycket luft, vilket kyler eldstaden. I luckan gör du ett hål i nedre delen, som är ställbart, t.ex. något som kan skjutas för insläppet. Det är ju lite test som krävs för att få till lagom med luft, så det inte brinner dåligt, men lagom effekt. Tror att ca 5 x 5 cm kan vara lagom öppning när elden väl kommit igång, men vid uppstart behövs nog mer.

Det går ju att kombinera med att begränsa utloppet också, t.ex. plåt för utloppet som delvis täcker rökens väg ut, men för att slippa att röken går fel väg ut, så skulle jag börja med att begränsa inloppet av eldstaden.

Elda med relativt finkluven torr ved från lövträd.
 
Öppningen ser något stor ut också... Hålet mellan skorstenen och själva ugnen ska vara runt 2/3 så högt som ugnen...

Hur tjockt tegel har du i golvet?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Öppningen ser något stor ut också... Hålet mellan skorstenen och själva ugnen ska vara runt 2/3 så högt som ugnen...

Hur tjockt tegel har du i golvet?
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Öppningen ser något stor ut också... Hålet mellan skorstenen och själva ugnen ska vara runt 2/3 så högt som ugnen...

Hur tjockt tegel har du i golvet?
Hej
Tack för din inlägg.
Eldfast tegel i golvet är 220x110x65mm
Och sen har jag hört att man ska ha täljsten på botten??
 
Nja... Täljsten vet jag inte om finns något syfte med... Men 65 mm tjockt eldfast tegel tar tid att värma upp... Jag har 5 cm kalciumsilikat-skiva och 9 cm leca under mitt golv (och 5-10 cm keramisk filt + 10-20 cm stenull på sidorna och ovanpå) och det tar runt 4 timmar för mig att nå 400-450 grader i taket och 300-350 grader i golvet....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nja... Täljsten vet jag inte om finns något syfte med... Men 65 mm tjockt eldfast tegel tar tid att värma upp... Jag har 5 cm kalciumsilikat-skiva och 9 cm leca under mitt golv (och 5-10 cm keramisk filt + 10-20 cm stenull på sidorna och ovanpå) och det tar runt 4 timmar för mig att nå 400-450 grader i taket och 300-350 grader i golvet....
Hej Dan! Följt en del trådar här gällande pizzaugn och uppskattar dina kunniga inlägg. Hade tänkt bygga en egen nu i sommar. Tänkt köra med tegel i kupolen och golvet och precis gjutit stommen till ugnen ( i Leca ) och en 10 cm tjock betongplatta varpå ugnen skall stå. *Den är ej isolerad utan endast finbetong. Men tänkte ha något i botten under teglet och sett att du själv kör med en kalciumsilikatskiva. Har du fäst den skivan i plattan med eldfast bruk etc?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Om jag inte minns helt fel så körde jag med Heydi eldfast bruk, några "kluttar" här och där..
Sen ligger golvet löst på...
 
  • Gilla
ErikÖstlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.