Jag skulle nog inte känna mig så road av att sälja el till grannen. Om de förbrukar mycket el så kan du råka ut för att hyvudsäkringen drar när du råkar starta dammsugaren

Att det är olagligt? De är en helt annan sak.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis så kör grannen sina siktar med bensin/dieselmotorer i dag och det är dyrt. EL billigare, att koppla in siktar på EL, men betänk det är törstiga maskiner och endast 1 st kanske fordrar 16 amp, då finns inget kvar till dig. Grannen siktar nog på att få en bekväm situation. Sen det med att bygga en hall, byggström för dito är ingen liten belastning det heller. Har hen bygglov för det ? När kommer det att byggas, nu är hösten här och vinter på ingång, då behövs värme till bodar kanske hall med, grattis till att uppdatera ditt abonnemang till kanske minst 35 amp.
 
  • Gilla
Bjerrod och 1 till
  • Laddar…
Mycket underligt, tänk lite bredare, varför vill grannen köpa av dig och inte av nätägaren?

Kan det tex handla om dålig likviditet och svårigheter med betalning?

Vill grannen undvika stora fasta kostnader för eventuell uppgradering av kablage mm.?

Annan fuffensverksamhet, kanske bedrivs verksamhet utan tillstånd?
 
Redigerat:
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Vill grannen undvika stora fasta kostnader
Troligtvis finns ingen EL på den fastigheten, en vanlig villa i dag ligger på ca 27 000 för 25 amp i anslutningskostnad och en verksamhet med maskiner kanske behöver minst 35 eller t.o.m 50 amp
är bra mycket dyrare och det vill nog hen inte göra eller betala. Så till TS avsäg dig den förfrågan eller ge
hen 1 st 10 amp med stickpropp och en elmätare från billiga varuhuset.
 
J jonaserik skrev:
Troligtvis finns ingen EL på den fastigheten, en vanlig villa i dag ligger på ca 27 000 för 25 amp i anslutningskostnad och en verksamhet med maskiner kanske behöver minst 35 eller t.o.m 50 amp
är bra mycket dyrare och det vill nog hen inte göra eller betala. Så till TS avsäg dig den förfrågan eller ge
hen 1 st 10 amp med stickpropp och en elmätare från billiga varuhuset.
25A anslutning ligger på 37.500:- idag enligt EI:s schablon (30Tkr+m)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Beror på vilken nätägare och var i landet man är med det priset , ca 27 000 i mellansverige, hiskligt dyrt för att ansluta. Dom tar nästan vad dom vill för det.
 
  • Gilla
Miscela
  • Laddar…
Över en halv miljon skulle det kosta i anslutningsavgift för att ansluta min jaktstuga till elnätet. Så vad det kostar beror mycket på hur långt det är till närmaste anslutningspunkt.
 
  • Gilla
Urbanbirger
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Över en halv miljon skulle det kosta i anslutningsavgift för att ansluta min jaktstuga till elnätet. Så vad det kostar beror mycket på hur långt det är till närmaste anslutningspunkt.
När kostnaderna för nätanslutning är på över 500' är dom väl i paritet med kostnaden för egen elproduktion?
Är man nätansluten slipper man att vara tekniker med ständig jour på sin egen anläggning.
 
  • Gilla
My Saxin
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Över en halv miljon skulle det kosta i anslutningsavgift för att ansluta min jaktstuga till elnätet. Så vad det kostar beror mycket på hur långt det är till närmaste anslutningspunkt.
Schablonpriset är under förutsättning att anslutning mot nätet kan göras inom 0--200meter.

Nu tog jag gör givet att el finns inom 200m i och med att det var aktuellt att "köpa" el från grannen...
Är det längre så blir det andra kostnader, och andra problem om nu TS vill sälja el... Kabelarea måste anpassas så man uppfyller utlödningsvillkor.
 
J jonaserik skrev:
Beror på vilken nätägare och var i landet man är med det priset , ca 27 000 i mellansverige, hiskligt dyrt för att ansluta. Dom tar nästan vad dom vill för det.
27Tkr var gamla schablonpriset och var mycket vanlig anslutningsavgift innan EI höjde schablonpriset det var våren 2020 de höjde om jag minns rätt ... Jag vet ingen nätägare som ligger kvar på det gamla priset...
 
H HSP skrev:
27Tkr var gamla schablonpriset och var mycket vanlig anslutningsavgift innan EI höjde schablonpriset det var våren 2020 de höjde om jag minns rätt ... Jag vet ingen nätägare som ligger kvar på det gamla priset...
Här finns priserna: https://ei.se/sv/for-energikonsument/el/Elnat/anslutningsavgift/
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Jag frågade mitt elbolag om vidareförsäljning och de sade då att de inte tillåter det, men eftersom jag aldrig frågat dem så kan de ju inte känna till om jag gör det...

I detta fallet handlade det om vidareförsäljning av ca 500kWh per år för en avloppsanläggning. När vi byggde om anläggningen så anslöt vi den på eget abonnemang, så det är ordnat nu. Vår bredbandsleverantör byggde om fibern till GPON när de köpte nätet av oss. Huvudanledningen var att det inte fanns ekonomi i att ha elabonnemang vid varje kopplingspunkt. Även här så var det privatpersoner som matade vidare...
 
Det är olagligt att sälja el till en annan fastighet. Man kan däremot fråga sitt elbolag om man kan låna ut el högst tillfälligt. Då kan man få ett okej. Men som i regel så får man lösa elen på bygget på annan hand genom elverk och annat.
 
  • Gilla
Urbanbirger
  • Laddar…
Fast vi vet ju fortfarande inte syftet........Har svårt att tro att någon som bygger maskinhall på fullt allvar har föreställt sig att dela på nån 16A anslutning senare så det måste ju röra sig om en tamp för nå enklare byggström som man säkert kan lösa på enklast möjliga vis. Annars så måste nån vara oerhört korkad....
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
T Tagsi skrev:
Här finns priserna: [länk]
Nu gäller ju de priserna bara för ”normala” villa anslutningar. Ska man ha lite större doningar stiger priset ganska snabbt.
Jag är själv i slutfasen av en nyinstallation av en anslutning till min verksamhet. Ca 350m från stationen och behov på 100A kostar mig ca 125k ink moms till Eon. Tillkommer gör sen den interna installationen på runt 30k.

En anledning till det höga priset är att de måste byta stationen mot en större. Hade jag nöjt mig med max 63A hade jag kommit undan med runt 70k.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.