Denna ”stenmur” vill vi behålla men staketet ska bort. Vill gärna ha ett alternativ till insynsskydd. Vi ville först ha thujor men fick veta att dessa kräver mer utrymme än det vi har - tomtgränsen går längs med där stenarna ligger. Önskar tips på vad man kan bygga/odla ovanpå, som inte kräver att vi går över gränsen. Stenarna är såklart också ojämna, kan man gjuta cement/betong/annat ovanpå för att få ett jämnt ”tak” på stenmuren?
 
  • Naturliga stora stenar bildar en mur med grönt gräs framför och en vit trästaket ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut bakom staketet?
Er tomt slutar alltså i murens bakkant?
Är det i stan eller på landet? Olika lösningar passar på olika ställen. Ska det bara vara där staketet är eller fortsätta?
 
Jiji Jiji skrev:
Hur ser det ut bakom staketet?
Er tomt slutar alltså i murens bakkant?
Är det i stan eller på landet? Olika lösningar passar på olika ställen. Ska det bara vara där staketet är eller fortsätta?
Hej!
Bakom staketet är det allmän mark, gräs o växter. Men någon meter in ligger det en liten grillplats (samt diverse bråte) så där gillar folk att hänga och därför vill vi ha insynsskydd där. Övriga delar av trädgården ska ha gärdsgård och thujor som avgränsar.
 
Ok, är marken bakom i samma nivå som marken framför?
Insynskyddet ska vara tätt året om antar jag då?

Vad är det med det staket som finns där idag som ni ogillar? Det ser ju stadigt ut.
Kan det räcka att måla det i en annan färg och sätta växter framför? Ett alternativ, om ni ska ha tujor på resten av tomten är ju att sätta tujorna en bit in på er sida?

Det finns massa kul saker som går att göra med muren och en hel del häckväxter som går att klippa riktigt smalt och som skulle trivas i muren men de blir inte gröna på vintern, så det är kanske inte aktuellt. Men bok, avenbok och liguster tål hård klippning. Det finns en barrväxt som tål hård klippning och det är idegran.

Vilken odlingszon är det? På ett ungefär.

Det går också att odla perenner och höga gräs men det är ju inte heller något som ger insynsskydd året om. Men det sista går ju utmärkt att kombinera med det staket som är där idag.

Jag hade nog målat staketet mörkgrått, svart eller skogsgrönt och satt en ståtlig perennrabatt med både höga gräs och klängväxter, kanske klätterrosor och klematis, framför.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ok, är marken bakom i samma nivå som marken framför?
Insynskyddet ska vara tätt året om antar jag då?

Vad är det med det staket som finns där idag som ni ogillar? Det ser ju stadigt ut.
Kan det räcka att måla det i en annan färg och sätta växter framför? Ett alternativ, om ni ska ha tujor på resten av tomten är ju att sätta tujorna en bit in på er sida?

Det finns massa kul saker som går att göra med muren och en hel del häckväxter som går att klippa riktigt smalt och som skulle trivas i muren men de blir inte gröna på vintern, så det är kanske inte aktuellt. Men bok, avenbok och liguster tål hård klippning. Det finns en barrväxt som tål hård klippning och det är idegran.

Vilken odlingszon är det? På ett ungefär.

Det går också att odla perenner och höga gräs men det är ju inte heller något som ger insynsskydd året om. Men det sista går ju utmärkt att kombinera med det staket som är där idag.

Jag hade nog målat staketet mörkgrått, svart eller skogsgrönt och satt en ståtlig perennrabatt med både höga gräs och klängväxter, kanske klätterrosor och klematis, framför.
Tack för tipsen! Staketet är rätt ostadigt på övriga ställen och vi tycker inte det passar till den lantliga stilen vi vill få in då vi har skogspartier runt övriga delar av tomten. Vi bor inom växtzon 4. Jag ska kolla upp avenbok och idegran, är helt nybörjare inom trädgård.
 
Både idegran och avenbok borde funka.

Avenbok är betydligt billigare och växer fort. Kräver klippning två ggr per säsong om den ska hålla sig smal som prydlig. Den behåller sina blad till viss del på vintern men vissa personer tycker att det ser lite skräpigt ut. Det gör dock att den inte behöver bli helt naken.

Bok håller ju sina blad ända till våren, fast bruna på vintern då.
Även bok borde funka i växtzon 4. Men det kanske ni tycker ser för stadslikt ut.

Jag har avenbok både på landet och i stan. Avenbok växer vild i skogen för jag har mitt fritidshus. Det är en väldigt tålig häckväxt.
 
  • Gilla
Veronica Larsson
  • Laddar…
Hemmakatten
Vill ni ha en "lantlig stil" så är thuja ett rejält " no, no". Förutom att thuja är skitful så passar inte en så strikt häck på en lantlig tomt.
 
Hade behållt staketet och planterat en vintergrön klätterväxt t.ex murgröna eller låtit bambu växa upp utefter staketet. Även bambu är vintergrönt beroende på sort. Väljer du bambu kan du blanda med annan klätterväxt t.ex klematis för att sommartid få lite blommor i insynsskyddet. Utefter stenarna kan du sedan anlägga valfri rabatt eller ha det som det är nu med gräsmatta.
 
Är muren gammal? Dvs mer än 100 år eller har den lagts senare? Murar i odlingslandskap och f.d. odlingslandskap är skyddade. Den ser visserligen inte gammal ut.

Personligen tycker jag ni får mest skydd av att behålla planket, ev dämpa ner färgen, eller bygga bytt plank som grånar naturligt.
 
B BellaF skrev:
Hade behållt staketet och planterat en vintergrön klätterväxt t.ex murgröna eller låtit bambu växa upp utefter staketet. Även bambu är vintergrönt beroende på sort. Väljer du bambu kan du blanda med annan klätterväxt t.ex klematis för att sommartid få lite blommor i insynsskyddet. Utefter stenarna kan du sedan anlägga valfri rabatt eller ha det som det är nu med gräsmatta.
Tack för tips - bambu alltså, får kolla i så fall vilken som tål svensk vinter. Det lutar nog åt att måla om staketet till en mer naturlig färg och låta diverse växter klättra.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Är muren gammal? Dvs mer än 100 år eller har den lagts senare? Murar i odlingslandskap och f.d. odlingslandskap är skyddade. Den ser visserligen inte gammal ut.

Personligen tycker jag ni får mest skydd av att behålla planket, ev dämpa ner färgen, eller bygga bytt plank som grånar naturligt.
Tack för tipsen! Stenarna är ditlagda vid utgrävning av tomten, så bara ett par år gammal. Tyvärr, hade gärna haft en urgammal mur med mossa på och ännu mer stora stenar. Det lutar nog åt att måla om staketet till en mer passande färg och låta växter klättra. Ev ta bort en sektion av staketet och prova med några plantor avenbok för att se om de trivs.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
V Veronica Larsson skrev:
Tack för tips - bambu alltså, får kolla i så fall vilken som tål svensk vinter. Det lutar nog åt att måla om staketet till en mer naturlig färg och låta diverse växter klättra.
Bergsbambu, som är den vanligaste sorten som blir hög och som skulle kunna tåla ert klimat, sprider sig också med utlöpare. Jag skulle nog undvika det om det är naturmark utanför.
 
V Veronica Larsson skrev:
Tack för tipsen! Stenarna är ditlagda vid utgrävning av tomten, så bara ett par år gammal. Tyvärr, hade gärna haft en urgammal mur med mossa på och ännu mer stora stenar. Det lutar nog åt att måla om staketet till en mer passande färg och låta växter klättra. Ev ta bort en sektion av staketet och prova med några plantor avenbok för att se om de trivs.
Några tåliga klätterrosor kan dölja staketet helt på relativt kort tid och blir väldigt romantisk tillsammans med klematis och kaprifol och några vackra perenner framför. Kombinera gärna med höga gräs ur miscanthus släktet så blir intrycket lite böljande. Gränsen står kvar hela vintern med sina vippor och är väldigt vackra frostiga vintermornar. Man klipper ner dem på våren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.