Är det någon som har byggt ett HM-Hus som vill dela med sig av lite tankar och vad som va bra samt dåligt. Något särskillt man bör tänka på osv.

Tack på förhand!
 
Henrietta_H skrev:
Är det någon som har byggt ett HM-Hus som vill dela med sig av lite tankar och vad som va bra samt dåligt. Något särskillt man bör tänka på osv.

Tack på förhand!
HM-hus fanns som en av tre kandidater när vi valde leverantör.
Svalt intresse från säljare och "deras" arktitekt gjorde att vi valde Onsalavillan istället.
Kontoret inger inte heller direkt förtroende men de säger ju på sin hemsida att de byggt 2000 hus så...
Entreprenaden köper du av någon annan än HM, detta är ju vanligt iofs....
 
EoJ skrev:
HM-hus fanns som en av tre kandidater när vi valde leverantör.
Svalt intresse från säljare och "deras" arktitekt gjorde att vi valde Onsalavillan istället.
Kontoret inger inte heller direkt förtroende men de säger ju på sin hemsida att de byggt 2000 hus så...
Entreprenaden köper du av någon annan än HM, detta är ju vanligt iofs....
Okej tack för dina reflektioner. Jag har folk som jag känner som byggt med HM hus som har varit nöjda, men helt klart ska jag även kontakta Onsala Villan och se vad de har att erbjuda mig. Vilket va det tredje företaget som ni valde mellan??
 
Henrietta_H skrev:
Okej tack för dina reflektioner. Jag har folk som jag känner som byggt med HM hus som har varit nöjda, men helt klart ska jag även kontakta Onsala Villan och se vad de har att erbjuda mig. Vilket va det tredje företaget som ni valde mellan??
Bollebygdshus, ett tämligen utskällt företag på det här forumet...
Vi har bekanta som byggt med HM och varit nöjda med för all del.

Fördelen med Onsalavillan är väl att de har egna snickare som är rutinerade på att bygga sina egna hustyper.
Nackdelen - bygger bara inom 5 (?) mil från Göteborg eller nåt i den stilen....
 
Hej!

Vi har gjort en hel del uppdrag åt HM-Hus. De kunder vi varit och installerat hos har varit väldigt nöjda med både byggprocess och framförallt huskvaliteten. I och med att vi installerar multirum ljud och bild ser vi "inifrån" hur huset är byggt med väggkonstruktioner och så vidare när vi lägger rör och slangar för kablage. Det som skiljer dem från övriga är detaljarbetet, det ser gediget och ordentligt ut. Många kataloghus är väldigt smäckiga i jämförelse när man tittar närmare på lister, dörrinpassningar, kök mm. Ofta slarvas det med detaljer som isolering i mellanväggar etc vilket gör husen onödigt lyhörda. HM-Hus är betydligt ordentligare byggda.

Jag ser en klar fördel att HM-Hus bygger lösvirke vilket gör att allt görs i rätt ordning och huset hinner sätta sig ordentligt. Har även träffat deras snickare och elektriker (Processkontroll AB) och har största förtroende för dem. Skulle inte tveka att bygga med HM-Hus med andra ord, och de ligger överraskande vettigt till i pris. Alternativen är ganska få, jag skulle räkna dem i samma klass som Willa Nordic och liknande i och med att man slipper följa en tillverkares standardhus där varje ändring kostar mycket extra och ofta är svår/omöjlig att genomföra. Huset skall ju passa fabrikens arbetsytor, standardelement osv.

Som sagt - en av de mest seriösa husbyggare vi träffat på bland våra uppdragsgivare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.